Jos työpaikalla vellovat tunteet imaisevat liiaksi mukaansa, kannattaa ottaa hieman etäisyyttä ja muistuttaa itseään siitä, mitä töissä oikeastaan ollaan tekemässä.

Miten ikimaailmassa joku selviää hengissä korkeassa virassa, jossa tarvitsee puhua viisaita maailman mahtavimmille johtajille, matkustaa jatkuvasti maasta toiseen ja samalla katsella itseään lööpeistä?

Tasavallan presidentti Tarja Halonen on sanonut pyrkivänsä muistuttamaan, että presidentti Tarja Halonen on eri kuin ihminen Tarja Halonen. Työ on määritelty tehtävä ja rooli, joka jatkuu jonkun toisen hoteissa sitten, kun hän astuu siitä sivuun. Persoonana hän elää tässä roolissa mukana sen verran kuin voi, mutta sovittamista riittää.

Samaa viisautta voi työssään soveltaa kuka tahansa. Organisaatiopsykologi Pekka Järvinen kehotta sekä työntekijöitä että esimiehiä pitämään mielessä, että työpaikalla ollaan toteuttamassa jotakin tiettyä tehtävää, ei pitämässä hauskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Virkistystilaisuudet ovat tärkeitä, mutta se työnilo, jolla arjen jaksaa, syntyy onnistumisen tunteista omassa tehtävässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Saattaa aluksi kuulostaa tylyltä, mutta oikeastaan ajatus on helpottava. Ihmisiä ohjataan etsimään ihannetyötä, jossa olisi aina kivaa ja työkaverit mahtavia tyyppejä. Mutta onko sellaista edes olemassa?

Järvinen muistuttaa, että jo suomalaisessa kansanviisaudessa sanotaan, että jos työ herkkua olisi, niin herrathan sitä tekisi. Vaikka työ on siirtynyt pelloilta toimistoihin, siihen kuuluu edelleen myös ikäviä rutiineja.

Työstä siis saa ja pitääkin väsyä. Itsensä uuvuttaminen ei kuitenkaan ole työn tarkoitus. Jokainen ansaitsee myös onnistumisen kokemuksia. Jos tuntuu, että et enää tiedä, mistä työntekijä alkaa ja ihminen loppuu, voit selvitellä suhdettasi työhön seuraavalla yhdeksällä ajatuksella.

9 TAPAA EROTTAA JÄRKI JA TUNTEET

1. Selvitä itsellesi, mitä olet töissä tekemässä

Jokaisella työpaikalla on perustehtävä, vaikka se saattaisi joskus hämärtyä. Selvitä siis itsellesi, mitä varten kyseinen työpaikka on olemassa. Mitä siellä pitäisi saada aikaan: tyytyväinen asiakas, valtameriristeilijä vai tutkimustulos. Myös työpaikan jokaisella ryhmällä ja projektilla on oma tehtävänsä. Minkä kokonaisuuden osa olet? Mikä on sinun merkityksesi sen onnistumisessa? Työntekijällä on oikeus ymmärtää, mihin työllä pyritään ja mikä on hänen panoksensa siinä. Jos et tiedä tehtäviäsi ja niiden merkitystä, esimiehesi pitäisi osata kertoa ne sinulle.

2. Keskity olennaiseen

Kun tiedät tehtäväsi, voi keskittyä hyvällä omallatunnolla sen toteuttamiseen. Sinun ei tarvitse tehdä muiden ihmisten töitä ja halutessasi voit jättää ihmissuhdesotkut vähemmälle huomiolle. Usein saattaa riittää, että muistutat itseäsi perustehtävästäsi, kun pikkuasiat alkavat viedä aikaasi.

3. Pysähdy huomaamaan onnistumiset

Kun tiedät tehtäväsi, voit myös helpommin arvioida onnistumistasi siinä. Kun olet saanut tehtäväsi suoritetuksi tai eteenpäin, onnittele itseäsi ja levähdä. Pyydä itsellesi palautetta tehtävässä onnistumisen perusteella ja anna sitä samoin perustein muille.

4. Perustele ajatuksesi

Omissa tehtävistä selvillä oleminen auttaa myös silloin, kun joutuu pyytämään pomolta tai työkaverilta jotakin. Kun perustelet esimerkiksi uuden työtuolin tarvetta työn sujumisen kannalta etkä omista mieltymyksistäsi käsin, pyyntösi menee helpommin läpi. Myös omat näkemykset työn kehittämisestä tulevat helpommin kuulluksi, kun niistä kertoo siten, että kaikki ymmärtävät, mikä merkitys niillä on kokonaisuuden onnistumisessa.

5. Anna itsesi olla pitämättä kaikista

Työpaikalla joutuu tekemisiin monenlaisten ihmisten kanssa. Erilaiset persoonallisuudet, tavoitteet ja työtavat aiheuttavat sen, että toisten kanssa työ sujuu helposti ja toisten kanssa kaikki tuntuu vaikealta. Voit kuitenkin armahtaa itsesi, vaikka joskus toivottaisit jonkun ajatuksissasi hiiteen – kunhan et sano sitä ääneen. Pääasia on, että tulette sen verran toimeen, että työt hoituvat eteenpäin.

6. Luovu turhasta miellyttämisestä

Jos joudut työssäsi tekemään paljon päätöksiä, sinun kannattaa muistaa, että suuressa joukossa on aina niitä, jotka eivät ole päätökseen tyytyväisiä. Taivuit siis miten päin tahansa, et voi miellyttää kaikkia. Kun olet tehnyt parhaasi tehtäväsi kannalta ja perustellut mielipiteesi, et voi tehdä enempää.

7. Pura paineita, mutta älä jämähdä niihin

Monella työpaikalla työnteko unohtuu ihmissuhdesotkujen jalkoihin. Pienistä erimielisyyksistä alkaneet ongelmat ovat kärjistyneet ja ne on henkilöity työyhteisön syntipukkeihin. Parhaiten porukan henki toimii, kun päivän mittaan voidaan muutamaan kertaan rentoutua, unohtaa työ hetkeksi ja purkaa turhautumistakin – ja keskittyä sitten taas työntekoon. Jos päivän sisältö muodostuu juoruilusta ja suhteiden vatvomisesta, yhteisö on yleensä kriisissä ja voi huonosti. Ahdistusta lisää se, että kun työt jäävät tekemättä, aitoa tunnetta onnistumisesta ei synny.

8. Luo itsellesi työrooli

Työpaikalla ollaan hoitamassa työtehtäviä, ei ilmaisemassa itseä. Pidemmän päälle sinua auttaa, jos löydät sopuratkaisun siihen, milloin katsot asioita viileämmin työtehtäviesi kannalta ja milloin on tilaa ja aikaa oman persoonan ja tunteiden esiintuomiselle. Huutaminen ja toisten syyttely ei ole perusteltavissa sillä, että ”mä nyt vain olen niin impulsiivinen”. Työroolista saa myös suojaa minuudelle kiperissä tilanteissa.

9. Huolehdi levosta

Kun ajattelee työtä tehtävien kokonaisuutena, on helpompi antaa itsensä myös levätä. Järkevästi ajatellen oivallat, että jos et nuku tarpeeksi ja suo itsellesi mukavia harrastuksia tai muuta lepoa, saatat vähitellen uupua niin, että palautuminen ei enää onnistu. Silloin myös työtehtävät kärsivät. Väsymisen merkit omassa kehossa kannattaa ottaa heti tosissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla