Kun työpäivät ovat yhtä selviämistä, on aika miettiä, mitä voisi tehdä toisin. Hyvän terveyden lukijat jakoivat vinkkinsä työstressin lievittämiseen. Mitä jos kokeilisit?

Jatkuvat muutokset työelämässä rassaavat. Olo on kuin hiljakseen keitetyllä sammakolla, joka ei osaa tai pysty hyppäämään pois kuumasta liemestä ajoissa.

Hyvän terveyden nettikyselyssä stressiä työssään oli kokenut usein tai jatkuvasti 66 vastanneista. Vain yksi prosentti ei tunnistanut lainkaan työstressiä.

Vastanneet jakoivat vinkkejään, kuinka jatkuviin muutospaineisiin voi yrittää sopeutua. Poimi näistä omasi!

Koti ja työ erillään

”Ei elämää voi rakentaa pelkästään yhden kivijalan varaan. Arkipäivissä pitää olla muutakin virikkeellistä kuin työ: perhettä, ystäviä ja harrastuksia. ”

”En anna asioiden kulkeutua kotiin. Jos muut elämänalueet ovat kunnossa, olen tasapainossa. Luen paljon itsensä kehittämiseen liittyviä kirjoja. Olisikohan siitä apua, mene ja tiedä.”

”Vuodet ovat opettaneet jättämään ihmisten asiat työpaikan seinien sisäpuolelle. Alussa kannoin näitä asioita mielessäni ja murehdin ja surin ihmisten tarinoita.”

”Uusien ovien avaaminen on ainakin minulle antanut paljon lisävirtaa. Aloin esimerkiksi opiskella kiinan kieltä ja kulttuuria. Säästän Kiinan matkaa varten. Säästäminen ei ole ollut kituuttamista vaan hieno projekti. Olen huomannut, mistä kaikesta voi luopua ja säästää.”

Ilo irti onnistumisista

”Keskityn työssä oman työsarkani suorittamiseen tekemällä parhaani. Myös sen hyväksyminen auttaa, että muutoksia tapahtuu aina eikä kaikkiin pysty itse vaikuttamaan. Myös työajoista kiinnipitäminen auttaa.”

”Yritän keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan. Käytän muistilistoja.”

”Otan rauhallisesti ja odotan, mitä tuleman pitää. Enää en jaksa stressata koko ajan.”

”Epävakaina aikoina iloitsen siitä, että saan tehdä mielekästä työtä. Sekin auttaa kestämään turhautumista.”

”Keskustelen työkavereiden kanssa asioista. Niin asiat saavat oikeat mittasuhteet.”

”Yritän ottaa ilon irti pienistä onnistumista.”

Vapaa-ajalla liikuntaa ja unta

”Harrastan paljon liikuntaa. Se rentouttaa ja vie ajatukset muualle.”

”Iltaisin pipo päähän ja lenkille.”

”Pidän huolta psyykkisestä ja fyysisestä kunnosta sekä yritän pysyä mukana alan kehityksessä.”

”Lorviminen vapaapäivinä. En tee silloin kotona muuta kuin pakolliset kuviot.”

”Pidän uni- ja ruokailurytmini säännöllisenä ja pyrin rentoutumaan. Sallin itselleni myös päiväunet, jos olen erittäin stressaantunut ja väsynyt.”

Lue lisää:

Tee se itse: Pura stressi ajoissa
Stressi kuriin: 12 askelta rennompaan elämään
Stressi kuriin lempeästi
Irtisanominen: katastrofi vai onnenpotku?
Potkut: kuinka selvitä?

Jos näköalattomuus tuntuu ongelmalta, oman työtarinan kirjoittaminen voi avata silmiä. Se voi olla yhdellä istumalla tehty kertomus tai lyhyt päiväkirjamainen vuodatus työpäivän herättämistä tunteista.

Rivien välistä saattaa löytyä se, mikä työssä mättää tai se, mitä oikeasti haluaisia tehdä.

Kaunokirjallisilla arvoilla ei ole merkitystä, tärkeintä on rehellisyys!