Nyt saat ilmaista valohoitoa, joka vähentää unentarvetta ja ruokahalua, etenkin makeannälkää, väsymystä ja painonnousua. Mielialakin paranee.

Painonhallinta helpottuu

Kun pimeä jää taakse, jotain siitä on ehkä jäänyt sinuun — nimittäin monta ylimääräistä kiloa. Tutkimuksissa on vahvistettu, että ihmiset lihovat pimeinä talvikuukausina ja keväällä painonnousu hellittää.

Vakuuttavin osoitus tästä saatiin japanilaisessa seurantatutkimuksessa. Siinä oli mukana sekä terveitä normaalipainoisia että ylipainoisia metabolisesta oireyhtymästä kärsiviä. Ihmiset, jotka sairastuivat metaboliseen oireyhtymään tutkimuksen aikana, sairastuivat nimenomaisesti talvikuukausien aikana. Niiden, joilla oli jo metabolinen oireyhtymä, tila paheni talvella.

Makeanhimo helpottaa

Talvella monet kokevat, että heidän aivonsa toimivat kuin hidastetussa filmissä. On ajateltu, että ihminen koettaa herätellä uinuvia hermosolujaan tankkaamalla sokeria.

Hyvä uutinen on se, että valo hillitsee karkin kaipuuta. Jos ei jaksa odottaa kevään valoa, kirkasvalohoito leikkaa makeanhimosta pahimman terän pois. Mielenkiintoisesti bulimiankin oireet pahenevat talvikuukausina ja kirkasvalohoito lievittää myös ahmimisoireita.  

Mieli muikeammaksi

Keväällä ja aamulla on jotakin yhteistä: mieli on silloin virkeämpi. Cornellin yliopiston tutkijat analysoivat satojatuhansia Twitter-viestejä, eli twiittejä, sen mukaan, olivatko niiden lähettäjät positiivisella vai negatiivisella tuulella. Tämän jälkeen tutkijat katsoivat, mihin kellonaikaan ja mihin aikaan vuodesta viestit oli lähetetty.

Tulokset osoittivat, että kulttuurisista ja maantieteellisistä eroista huolimatta ihmiset ovat hyvällä tuulella suunnilleen samaan aikaan. Positiivisimmillaan porukka on noin kaksi tuntia heräämisensä jälkeen. Myös vuodenaika vaikutti mielialaan: twiittaajat olivat paremmalla tuulella keväällä ja kesällä kuin syksyllä ja talvella.

Kunnioita yötä

Pimeää kannattaa myös kunnioittaa. Vaikka nykyään voimme ajaa pimeyden pois valoilla, biologisen kellon aika­taulua vastaan eläminen voi käydä kalliiksi terveydelle. Yövalvominen on yhdistetty:

  • lisääntyneeseen rintasyöpäriskiin
  • mielialavaihteluihin ja masennusriskin kasvuun
  • painonnousuun, koska ihmiset syövät väärään aikaan vuorokaudesta
  • verenpaineongelmiin ja diabetekseen.

Lue lisää: 10 syytä nukkua tarpeeksi