Päivän tunnit eivät riitä kaikkeen, joten nipistämme yöunista. Uni on kuitenkin terveydelle yhtä tärkeää kuin liikunta. Jos et saa itseäsi lenkille, mene edes ajoissa nukkumaan.

1. EI NÄLÄTÄ

Unettoman yön jälkeen on koko ajan nälkä. Se johtuu siitä, että unen puute sekoittaa ruokahalua säätelevien hormonien voimasuhteet. Normaalisti ghreliini-hormonin lisääntyminen aiheuttaa näläntunteen, ja leptiinihormonin lisääntyminen kylläisyyden tunteen. Uneton yö keikauttaa ghreliinitasot tavallista korkeammiksi ja leptiinitasot matalammiksi, joten mahassa
kurnii koko ajan. Chicagon yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että unenpuutteesta johtuva nälkä on ihan omanlaistaan. Sen haluaa tyydyttää nopeilla hiilihydraateilla, kuten leivonnaisilla ja karkeilla.

Liikakilojen välttämisessä riittävä yöuni voi olla yhtä tärkeää kuin oikea ruokavalio tai säännöllinen liikunta. Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että jos yöunet jäävät jatkuvasti alle viiden tunnin, paino alkaa vääjäämättä nousta. Aiemmin tämä on todettu aikuisilla mutta nyt myös lapsilla. Nukkumisen ja painonnousun yhteys voi johtua ensisijaisesti tavasta, jolla unenpuute sekoittaa ruokahalua sääteleviä hormoneja. Pitkät unet antavat myös lepotauon elimistön insuliinituotannolle, koska nukkuva ei pane suuhun mitään.

2. VÄLTÄT FLUNSSAT

Väsymys saa ihmisen immuunijärjestelmän tutisemaan. Ensimmäisenä kärsivät niin sanotut luontaiset tappajasolut, jotka taistelevat viruksia vastaan. Pittsburghin yliopiston tutkimuksessa ihmisten sieraimiin suihkutettiin tavallista räkätautia aiheuttavaa rinovirusta ja seurattiin, ketkä sairastuivat. Tulokset osoittivat, että niillä, jotka olivat nukkuneet edellisenä yönä alle seitsemän tuntia, flunssariski oli kolminkertainen verrattuna kahdeksan tuntia tai enemmän nukkuneisiin.

3. OPIT TEHOKKAAMMIN

Yötä myöten tenttiin lukeminen saattaa olla oppimistuloksen kannalta kaikkein huonoin vaihtoehto. Kalifornian yliopiston tutkijat havaitsivat, että mitä enemmän koululaiset nipistivät yöunistaan lukuaikaa, sitä surkeampi oli koulumenestys. Tilanne ei oleellisesti parantunut, vaikka koululaiset olisivat paikanneet yöuniaan nukkumalla päivisin.

4. SÄILYTÄT KUNTOSI

Liikunta tekee terveydelle hyvää, mutta kova rääkki myös stressaa elimistöä. Paras tapa palautua liikunnan aiheuttamasta rasituksesta on kunnon yöuni. Elimistö korjaa kudosvaurioita ja stressin aiheuttamaa epätasapainotilaa nimenomaan unen aikana. Unettoman palautuminen ja tervehtyminen on paljon hitaampaa.

Unen puute voi tehdä miehen heikommaksi. Chicagon yliopiston tutkijat havaitsivat, että jos nuoret miehet nukkuvat viikon ajan alle viisi tuntia yössä, heidän testosteronitasonsa laskivat 10–15 prosenttia. Testosteronin puute näkyy nopeasti yleiskunnossa. Nuoret miehet tarvitsevat testosteronia nimenomaan ylläpitääkseen lihaskuntoa ja saadakseen luunsa lujiksi. Hormonivaje voi aikaa myöten syödä myös miehen seksuaalista halua.

5. MUISTAT PAREMMIN

Jos unohtelet asioita, oletko muistanut nukkua riittävästi? Tutkimus toisensa jälkeen osoittaa, että muistot vahvistuvat unen aikana. Tutkimuksissa vapaaehtoisille opetetaan jokin uusi taito, kuten sormien naputtelu tietyn koreografian mukaisesti. Harjoittelujakson jälkeen ihmiset jaetaan kahteen ryhmään, joista toiset saavat nukkua normaalisti ja toisia valvotetaan yön yli. Tulokset ovat aina samat: valvojien ryhmässä ei tapahdu mitään edistystä. Vaikka valvojat saavat tämän jälkeen nukkua univelkansa pois, he eivät silti edisty, sillä valvotun yön takia heillä ei ole harjoituksesta kunnollista muistijälkeä.

6. SUOJELET VERISUONIASI

Verisuonet menettävät kimmoisuutensa nopeammin, jos et nuku riittävästi. Chicagon yliopiston tutkijat antoivat lähes 500 ihmiselle rannekkeen, joka mittasi kuinka paljon he nukkuvat yössä. Kaikkien sepelvaltimot ja niiden kalkkiutumisen aste selvitettiin tietokonetomografialla viisivuotisen tutkimuksen alussa ja lopussa. Tulokset osoittivat, että verisuonet olivat kalkkiutuneet eniten niillä, jotka nukkuivat alle viisi tuntia yössä. Toisaalta, jokainen nukuttu lisätunti vähensi kalkkiutumista. Nukkuminen suojaa verisuonia alentamalla verenpainetta ja vähentämällä stressihormoni kortisolin määrää. Nukkuessa nämä kaksi riskitekijää ovat poissa pelistä, ja mitä pidempään nukkuu, sitä kauemmin niiden tihutöiltä säästyy.

Eräs viime vuosien suuria löytöjä on se, että yöunet vaikuttavat solujen insuliiniherkkyyteen. Jos ei nuku riittävästi, solut alkavat muuttua insuliiniresistenteiksi eli tyypin 2 diabeteksen riski kasvaa. Chicagon yliopistossa tehdyn kokeen mukaan hyvin nukutun (8,5 h) yön jälkeen, rasvasolujen insuliiniherkkyys on normaali. Sen sijaan huonosti nukutun (4,5 h) yön jälkeen, rasvasolujen insuliiniherkkyys laskee 30 prosenttia. Onneksi ilmiö kulkee myös päinvastaiseen suuntaan, eli jos yöuni pitenee, insuliiniherkkyyskin paranee.

7. KAUNISTUT ILMAISEKSI

Hyvät yöunet hehkeyttävät, huonot rumentavat. Tähän tulokseen tulivat ruotsalaisen Karoliinisen instituutin tutkijat pari vuotta sitten. He ottivat kuvia tutkimushenkilöistä, kun nämä olivat nukkuneet yönsä hyvin. Tutkittavista otettiin uudet kuvat, kun he olivat ensin valvoneet 31 tuntia ja nukkuneet vain viisi tuntia. Toiset henkilöt arvioivat molempia kuvia ja todistivat sen, minkä kaikki omasta kokemuksestaan tietävät. Väsyneenä ihmiset näyttävät vähemmän viehättäviltä ja vähemmän terveiltä. Uni ei siis ainoastaan tee
meitä terveemmäksi — se saa myös näyttämään terveemmältä.

8.  TEET VIISAITA PÄÄTÖKSIÄ

Jos sinun täytyy tehdä tärkeitä päätöksiä taloudessa tai ihmissuhteissa, älä jätä yöunia väliin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että univaje vaikuttaa tuhoisalla tavalla aivojen tunteita ja rationaalista päätöksentekoa sääteleviin osiin. Unenpuutteisella aivojen viestiliikenne ei kulje enää entiseen tapaan etuaivokuorelle, jota ihminen tarvitsee voidakseen rauhallisesti punnita päätöksiään. Väsyneenä viestit alkavat kulkea aivojen vanhempiin osiin, jotka lisäävät adrenaliinin eritystä ja valmistavat ihmisen taistelemaan
tai pakenemaan. Kun aivojen rationaalinen ja harkitseva osa on poissa pelistä,
päätökset voivat olla mitä sattuu.

9. VASTAISKU ISTUMISELLE

Istumatyön tiedetään säätävän veren rasva-arvot päin prinkkalaa ja uhkaavan
terveyttämme. Silti, istuttuamme päivän työssä, autossa tai julkisissa kulkuneuvoissa, istumme usein kotonakin television ääreen tai kirjaa lukemaan.
Nukkuminen – päivälläkin – on hyvää vastamyrkkyä istumiselle.

10. HYÖDYT NOKOSISTAKIN

Lähes kaikki mikä pätee yöuneen, pätee myös päiväuniin. Nokoset vähentävät stressiä, alentavat verenpainetta, tehostavat oppimista, hillitsevät tulehdusta, lisäävät valppautta ja keskittymiskykyä sekä vahvistavat muistijälkiä. Joskus vastustamaton tarve ottaa päiväunet voi olla merkki alkavasta aikuistyypin diabeteksesta, mutta terveelle ihmiselle 20–30 minuutin nokosista näyttää olevan vain hyötyä.

Lue lisää
Unirytmi sekaisin
Eksyikö nuoren nukkumattai?

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Ientulehdus on flunssan jälkeen toiseksi tavallisin infektiosairaus, jota moni potee tietämättään. Koska bakteerit eivät pysy vain suussa, tulehdus kannattaa pysäyttää alkuunsa.

Ienverenvuoto on tuttua lähes jokaiselle, mutta usein verenvuoto tulee ja menee. Jos se hetkeksi loppuu, koko asia unohtuu. Ientulehdus on kuitenkin mainio naamioituja. Se saattaa tehdä tihutöitään kaikessa rauhassa, vaikka verenvuoto hiipuisikin. Tupakoitsijoilla tilanne on astetta salakavalampi, sillä tupakka on myrkkyä ikenille. Nikotiini supistaa myös verisuonia, jolloin verenvuotoa ei aina tule.

– Ainoa tapa huomata suun piilevät tulehdukset onkin käydä säännöllisesti hammaslääkärissä, muistuttaa iensairauksien erikoishammaslääkäri Birgitta von Troil.

Terve ien on väriltään kauniin vaaleanpunainen. Jos ikenet tihkuvat vähänkin verta, ne ovat tulehtuneet. Yksi ientulehduksen merkki onkin punastunut omena. Kun omenaa puraisee, siihen jää verinen viiru. Tulehtunut ien on myös usein turvonnut ja kipeä. Pahanhajuinen hengityskin voi kieliä infektiosta.

Hätkähdyttävää on, että jopa 65 prosentilla yli kolmikymppisistä todetaan syventyneitä ientaskuja, he siis sairastavat ientulehdusta, usein tietämättään. Ientulehdus saattaa iskeä herkästi esimerkiksi raskauden aikana, sillä tietyntyyppiset suun bakteerit lisääntyvät hormonaalisten tekijöiden vuoksi ja pääsevät aiheuttamaan ientulehdusta. Myös syljen eritys vähenee odotusaikana, jolloin hampaat reikiintyvät helpommin.

– Ientulehdusta aiheuttavat bakteerit siirtyvät syljen välityksellä jo äidistä vauvaan. Usein se tapahtuu niin, että tutin tippuessa lattialle äiti puhdistaa sen omassa suussaan tai maistaa samasta lusikasta, onko ruoka sopivan lämpöistä.

Aikuisilla bakteerit tarttuvat etenkin suudellessa.

Yksi hammas tai koko suu

Ientulehdus johtuu usein siitä, että ienrajojen ja hammasvälien säännöllinen puhdistaminen tuppaa unohtumaan, jolloin ienrajoihin kertyy bakteeripeitettä, plakkia. Kun bakteerit tekevät tuttavuutta syljen suolojen kanssa, muodostuu hammaskiveä, jonka karkea ja röpelöinen pinta on bakteerimagneetti. Toisille hammaskiveä syntyy puhdistuksesta huolimatta nopeammin, jopa parissa viikossa.

Kortteja ei jaeta tasan terveydenkään suhteen. On pieni joukko ihmisiä, joilla ientulehdus ei hoitamattomanakaan etene, mutta useimmille syntyy ajan mittaan kiinnityskudossairautena tunnettu parodontiitti. Silloin elimistön puolustussolut ryntäävät paikalle ja yrittävät vimmaisesti tappaa bakteereita.

Hammasta leukaluuhun kiinnittävät sidekudossäikeet haurastuvat, lopulta myös luuta tuhoutuu. Kun kudostuho etenee, hampaat alkavat liikkua, yläetuhampaat viuhkaantuvat ja hampaiden väliin syntyy rakoja.

–Pahimmillaan hammas voi irrota. Vaikeasti tulehtuneessa ikenessä ientaskumittari hurahtaa juuren kärkeen. Suun limakalvoille voi ilmestyä myös märkäpesäkkeitä, kertoo von Troil.

Parodontiitti voi rajoittua vain yhden hampaan tuntumaan, mutta pahimmillaan koko suu voi olla tulehduksen peitossa. Silloin tulehtuneen alueen pinta-ala saattaa olla kämmenen kokoinen. Harva meistä katselisi kovin pitkään tulehtunutta kämmentä.

Parodontiitti saattaa olla oireeton ja kivuton.

Sen kehittyminen vie yleensä vuosia, mutta joskus se voi kehittyä nopeamminkin.

Vaarallinen yleisinfektio

Vaikeaa, märkäistä ientulehdusta esiintyy erityisesti poikkeuksellisessa stressitilanteissa. Sitä nähdään joskus pakolaisilla ja sotien aikaan niin sanottu juoksuhautasuu oli yleinen myös Suomessa.

Jos ihminen sairastuu äkillisesti esimerkiksi keuhkokuumeeseen, influenssaan, syöpään tai sydäninfarktiin, suun tulehdus voi ryöstäytyä käsistä, sillä kehon puolustusta tarvitaan muualla. Kuume, yleiskunnon lasku ja nielemisvaikeudet ovat merkki siitä, että pitää mennä päivystävälle hammaslääkärille.

Kun bakteerit pääsevät verenkiertoon, ne voivat tarttua esimerkiksi vaurioituneisiin sydänläppiin tai keinoniveliin. Tulehdus voi johtaa myös ennenaikaiseen synnytykseen.

– Hoitamaton tulehdus saattaa viedä hampaat suusta, johtaa sydäninfarktiin, aivoverenkierron häiriöihin tai hengenvaaralliseen yleisinfektioon. Joka vuosi satoja ihmisiä joutuu sairaalaan, jopa tehostettuun hoitoon hammastulehduksen vuoksi. Usein heillä on jokin perussairaus tai haastava elämäntilanne, kuvailee von Troil.

Koska suussa muhivat tulehdukset heikentävät immuunipuolustusta, ne voivat pahentaa jo puhjenneita sairauksia. Joskus toistuvan poskiontelotulehduksen taustalta löytyy hammasjuuren infektio.

Diabeetikolla hoitamaton ientulehdus saattaa johtaa siihen, että verensokerit sahaavat ylös alas, insuliinin teho kudoksissa heikkenee ja lisäsairauksien vaara kasvaa. Reumaatikolla sairaus voi pahentua. Tulehtunut suu voi romahduttaa myös syöpäpotilaan kunnon ja heikentää syöpähoitojen tehoa. Syöpähoitojen alkaessa, samoin kuin esimerkiksi ennen lonkkanivelleikkausta, on tärkeää saada suusta tulehduspesäkkeet pois.

Kuin ruosteinen auto

Ihminen saattaa ajatella, että jos hammas parodontiitin vuoksi irtoaa tai joudutaan poistamaan ja jos tilillä on muutama tonni ylimääräistä, tilalle voi kätevästi pistää keinojuuren, implantin. Asia ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen.

– Samat bakteerit käyvät myös implantin kimppuun ja voivat irrottaa senkin. Puhutaan peri-implantiitista, muistuttaa von Troil.

Hammaslääkäri vertaa parodontiittia ruosteiseen autoon, jota voidaan hoitaa monella tavalla. Yksi vaihtoehto on laittaa maalia päälle, mutta jos saranatkaan eivät liiku, pitää vaihtaa koko ovi. Sama pätee parodontiittiin.

– Jos vaurioita on paljon, pelkästään mekaaninen puhdistus, hammaskiven poisto ja antibioottikuuri eivät auta. Tarvittaessa ientasku pitää avata ja vaurioitunutta aluetta hoitaa kirurgisesti. Joskus hampaita joudutaan myös poistamaan, ettei tulehdus etenisi, von Troil sanoo.

Parodontiitin hoidossa tarvitaan erikoishammaslääkäriä. Hoitosuunnitelma tehdään aina yksilöllisesti. Parodontologisen hoidon päättymisen jälkeen hoitoa voidaan myös jakaa hammaslääkärin ja suuhygienistin kesken, mikä laskee kustannuksia.

Asiantuntija: iensairauksien erikoishammaslääkäri Birgitta von Troil, Oral Hammaslääkärit.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni saa pienistäkin määristä alkoholia vahvoja oireita: Jonkinlaisessa krapulassa menee jopa kolme päivää. Hän hikoilee, on heikotusta, ei voi syödä eikä pysty nukkumaan. Tämä siis jo yhdestä oluesta! Toisekseen hänen hengityksensä alkaa haista käyneelle, ja tämäkin kestää jopa päiviä. Jos hän ei juo alkoholia lainkaan, hajuakaan ei tule. Hän juo melko harvoin mitään alkoholijuomia. Olisivatko maksakokeet paikallaan vai mihin tällainen voi viitata? Häntä ei saa lääkäriin millään.

Ensimmäiseksi tulee mieleen, onko miehenne alkoholinkäyttö niin vähäistä kuin hän kertoo teille? Lähes aina kun alkoholi aiheuttaa terveysongelmia, taustalla on jo riippuvuus, johon liittyy tyypillisesti voimakasta häpeää ja käyttömäärien salailua omalta puolisoltakin.

Alkoholijuomien sisältämä etanoli muuttuu elimistössä asetaldehydiksi. Sekä etanoli että asetaldehydi aiheuttavat haittavaikutuksia muun muassa aivoissa, maksassa ja ääreishermostossa. Aasialaisilla esiintyy melko yleinen geenimuunnos, joka nostaa huomattavasti etanolista syntyvän asetaldehydin määrää elimistössä. Jos miehenne on aasialaista syntyperää, tämä voisi selittää hänen herkkyytensä saada oireita alkoholista. Suomessa tai yleensäkään eurooppalaisella kantaväestöllä tätä geenimuotoa ei esiinny käytännössä lainkaan.

Yksinkertainen ratkaisu estää miehenne oireet olisi olla kokonaan juomatta alkoholia. Etanolista ei nykykäsityksen mukaan ole elimistölle hyötyä. Päinvastoin maailman terveysjärjestö WHO on arvioinut, että etanoli altistaa muun muassa syöpäsairauksille annosriippuvaisesti ja ilman turvarajaa. Jos oireet kuitenkin jatkuvat raittiudesta huolimatta, on tarpeen hakeutua lääkäriin muiden mahdollisten syiden ja sairauksien selvittämiseksi.

Jos kuitenkin ilmenee, että oireiden taustalla on suuria käyttömääriä ja alkoholiriippuvuus, tukea raitistumiseen voi oman motivaation sytyttyä hakea joko terveydenhuollon kautta tai sitten vertaistukea AA-ryhmistä. Suomessa on arvioitu olevan noin puoli miljoonaa alkoholin suurkuluttajaa, joista monilla kaikki on ulkoisesti kunnossa. Omaisille tukea tarjoavat mm. Al-Anon-ryhmät.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.