Vielä hetki, niin pakastemarjat ovat kuumentuneet tarpeeksi. Kuva: iStockphoto
Vielä hetki, niin pakastemarjat ovat kuumentuneet tarpeeksi. Kuva: iStockphoto

Pastöroimattomat pehmeät juustot, kuumentamattomat marjat ja valmisruuat sekä korvasienet eivät kuulu raskaana olevan ruokavalioon. Entä jos syö vahingossa pellavansiemeniä? Terveydenhoitaja Mia Astikainen vastaa. 

1. Riskeinä kesken­meno ja kehitys­häiriöt

Raskaana oleva äiti saa neuvolasta runsaasti ravitsemusohjeita, jotka voivat tuntua hämmentäviltäkin. Joissakin ruoka-aineissa piilee selvä riski, toisia suositellaan välttämään varmuuden vuoksi.

Raaka liha, kala, mäti ja äyriäiset ovat kieltolistalla. Kaikki liha pitää kypsentää läpikypsäksi, sillä raakana siinä piilee EHEC-, salmonella- ja Yersina-bakteerien vaara. Raaoista merenelävistä voi saada listeriainfektion, johon liittyy keskenmenoriski. Listeria aiheuttaa ruokamyrkytyksen, joka oireilee odottajilla kuumeella, lihaskivuilla ja päänsärkynä. Merilevä voi sisältää runsaasti jodia, joka vaikuttaa sikiön kasvuun ja kilpirauhasen toimintaan.

2. Pehmeissä juustoissa on listeriariski

Maitotuotteiden tulee olla pastöroituja. Myös pastöroituja pehmeitä juustoja, kuten homejuustoja ja tuorejuustoja, tulee välttää. Pastöroimattomissa maitotuotteissa ja pehmeissä juustoissa on listeriariski.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kuumenna kaikki pakastevihannekset ja ulkomaiset pakastemarjat höyryävän kuumaksi ennen syömistä. Myös valmisruoat kuumennetaan kiehuvan kuumiksi. Kuumentamattomissa pakastevihanneksissa ja valmisruoissa on listerian vaara. Kuumentamattomat marjat voivat aiheuttaa norovirus- tai hepatiitti A -infektion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Korvasienet täytyy jättää syömättä, sillä niihin jää käsittelystä huolimatta myrkkyjäämiä. Öljysiemenet (kuten chia, auringonkukka ja pellava) sekä hauki sisältävät raskasmetalleja, ja niitä ei siksi suositella. Saamme kuitenkin ravinnosta näitä raskasmetalleja koko ajan, joten jos vahingossa tulee syöneeksi vaikka chiansiemeniä, ei siitä tarvitse huolestua.

Maksatuotteita saa syödä kohtuudella. Se tarkoittaa noin 30 grammaa, esimerkiksi kahta viipaletta maksamakkaraa päivässä. Maksaruokia kuten maksalaatikkoa ei pidä syödä ollenkaan. Maksassa on runsaasti A-vitamiinia, jonka liikasaanti voi aiheuttaa sikiön epämuodostumia.

3. Kahvia kannattaa vähentää, energiajuomia välttää kokonaan

Kofeiinia sisältäviä juomia ja muita tuotteita voi odotusaikana käyttää satunnaisesti. Kupin aamukahvia voi kuitenkin nauttia huoletta vaikka päivittäin. Energiajuomia ei suositella lainkaan. Niiden annoskoot ovat isoja, joten kofeiinin saantiraja ylittyy helposti. Liika kofeiini voi aiheuttaa äidille sydämentykytyksiä. Se myös läpäisee istukan, eli kofeiini vaikuttaa vauvaan samalla tavalla.

Inkiväärin, yrttiteen ja yrttiravintolisien turvallisuudesta ei ole varmaa tietoa, joten niitä kehotetaan välttämään. Inkivääri mausteena ruoassa ei kuitenkaan haittaa raskautta. Salmiakkia ja lakritsia tulee välttää niiden sisältämän glykyrritsiinin takia. Se nostaa verenpainetta ja lisää turvotusta ja voi myös aiheuttaa keskenmenon vaaran ja olla yhteydessä kehityshäiriöihin. Siksi suositus on kaikille sama, vaikka verenpaineen kanssa ei olisikaan ongelmia.

Tämä Vauva- ja Meidän Perhe -lehden artikkeli on ilmestynyt alun perin Vauva.fi:ssä.

Kysy Mialta!

  • Mia Astikainen on terveydenhoitaja, joka on työskennellyt äitiys-, lasten- ja perhesuunnitteluneuvoloissa. Lähetä kysymyksesi Mialle osoitteeseen vauva@sanoma.com otsikolla ”Mia vastaa”.
Sisältö jatkuu mainoksen alla