Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kahden desin lasista tuoremehua tulee noin kolmasosa päivän enimmäismäärästä sokeria. Onko aamurutiineihin kuuluvasta tuoremehusta syytä luopua?

Tuoremehulasillinen on monelle yhtä oleellinen osa aamurutiineja kuin kuppi kahvia tai teetä. Etenkin nuorilla mehua voi kulua päivän mittaan vielä useita desejä. Onko syytä korjata tapojaan?

Toimistotyöläisen ruokapäivä -kirjan tekijät, elintarviketieteen kandidaatti Henna Rannikko ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen vastaavat.

  1. Lasillinen mehua päivässä mahtuu terveelliseen ruokavalioon.
  2. Hedelmät kannattaa mieluimmin syödä hedelminä, koska niissä on kuitua – toisin kuin mehuissa.
  3. Valitse vitamiineja sisältävä täysmehu, ei mehujuomaa.
  4. C-vitamiinin lähteenä täysmehu voi olla tärkeä, jos syöt vain vähän kasviksia ja hedelmiä. Mehun C-vitamiini edistää raudan imeytymistä.
  5. Painonhallinnan kannalta sokerisen mehun kalorit ovat ongelmallisia: ne eivät tuo kylläisyyden tunnetta.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla