Kalaöljyjen edullisista vaikutuksista on kuultu kymmeniä vuosia. Onko totta Hyvä terveys lehdessä (15/2011) ollut tieto kalaöljyn haittavaikutuksista? Väitettiin, että se lisää huonoa LDL-kolesterolia ja paastoverensokeria joillakin henkilöillä? Kaikki eivät syö kalaa, joten eikö kalaöljy ole parempi kuin ei sitäkään?

Kalaöljyjen vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Sitä, mikä tähän on syynä, ei vielä tiedetä. Vaikuttaa siltä, että perintötekijöillä on osuutensa tässäkin asiassa. Joillakin kalaöljyt näyttävät vaikuttavat maksan toimintaan siten, että veren rasva-arvot muuttuvat huonommiksi, samoin kuin paastoverensokeripitoisuus.

Kalaöljyjen edulliset vaikutukset ovat tulleet esiin tutkimuksissa, joissa on katsottu niiden vaikutusta sepelvaltimotautipotilailla. On havaittu, että nimenomaan näillä potilailla kalaöljyt vaikuttavat edullisesti sydämen rytmiin sekä tekevät valtimon ahtautumista vakaampia. Ahtauma suonen seinämässä ei siis ”repeä” niin helposti. Muilla potilasryhmillä, esim. masentuneilla, havainnot ovat hyvin ristiriitaisia ja siksi kalaöljyjä ei suositella muille.

Kannattaa siis seurata omia veren rasva- ja sokeriarvoja. Jos paastoverensokeri tai veren huono kolesteroli (LDL-kolesteroli) on koholla, on syytä tarkkaan harkita kalaöljyvalmisteen käyttöä.
Suuria annoksia kalaöljyvalmisteita voidaan käyttää lääkärin valvonnassa reilusti suurentuneen veren triglyseridipitoisuuden hoidossa. Tällöin lääkäri seuraa tarkasti mm. verensokerin- ja LDL-kolesterolin pitoisuuksia. Lievemmin koholla olevien triglyseridipitoisuuksien hoitoon suositellaan kahta kolmea kala-ateriaa viikossa, alkoholin välttämistä sekä kuitupitoisia hiilihydraattilähteitä ja kuiduttomien sekä vähäkuisten hiilihydraattilähteiden, kuten sokerin ja valkoisen jauhon, välttämistä.

Kalan terveysvaikutukset perustuvat muuhunkin kuin sen rasvaan. Joissakin tutkimuksissa, joissa on verrattu rasvaista ja vähärasvaista kalaa, vähärasvaisen kalan terveysvaikutukset ovat olleet jopa paremmat kuin rasvaisen kalan. Muun muassa verenpaineesta on tällaisia havaintoja. Miksi näin on, ei tiedetä. On esitetty, että kalan valkuainen voisi olla yksi tekijä. Voi toki olla ettei tekijää vielä tunneta.

Kalaa ei tarvitse tarjota ”hienona kala-ateriana” kaksi kertaa viikossa, vaan sitä voi syödä esimerkiksi leivän päällä leikkeleen asemasta tai laittaa salaatin joukkoon. Markkinoilla on kalasäilykkeitä myös kotimaisesta kalasta, jotka sopivat mainiosta tähän.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Mitkä ovat kalaöljyjen vaikutukset?

Markkinoilla, sinäpä sen Ursula itse sanoit. En keksi muutakaan syytä noille älyttömille jutuillesi, kun etenkin leivän ja margariinin myynnin edistäminen. Tietysti lääketeollisuus on toinen "markkinoilla on", olisi kiva tietää sidonnaisuutesi sinne päin. Ehkä kolmantena vaan ihan yksinkertaisesti se että ajattelet että menetät kasvosi ja uskottavuutesi jos käännät kelkkasi ja lopetat höpöttämisen. Koska nykyisillä näkemyksilläsi pidät huolen siitä että sinua ei pian arvosta kukaan jolla on...
Lue kommentti
Vierailija

Mitkä ovat kalaöljyjen vaikutukset?

Kalan Omega-3 rasvahappoja (EPA ja DHA) pidetään tutkimusten mukaan kiistattomasti terveyttä edistävänä. PubMed - tietokannassa löytyy tällä hetkellä yli 20 000 tutkimusta ko. aiheesta. http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm#Kalan_Omega-3_rasvahapot DHA on toinen kalan pääasiallisista pitkäketjuisista omega-3-rasvahapoista. Tuoreen japanilaisen 10 vuotta pitkän seurantatutkimuksen mukaan veren korkeampi DHA-pitoisuus yhdistyy vähäisempään kognitiivisten toimintojen heikkenemisen...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti