Kalaöljyjen edullisista vaikutuksista on kuultu kymmeniä vuosia. Onko totta Hyvä terveys lehdessä (15/2011) ollut tieto kalaöljyn haittavaikutuksista? Väitettiin, että se lisää huonoa LDL-kolesterolia ja paastoverensokeria joillakin henkilöillä? Kaikki eivät syö kalaa, joten eikö kalaöljy ole parempi kuin ei sitäkään?

Kalaöljyjen vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Sitä, mikä tähän on syynä, ei vielä tiedetä. Vaikuttaa siltä, että perintötekijöillä on osuutensa tässäkin asiassa. Joillakin kalaöljyt näyttävät vaikuttavat maksan toimintaan siten, että veren rasva-arvot muuttuvat huonommiksi, samoin kuin paastoverensokeripitoisuus.

Kalaöljyjen edulliset vaikutukset ovat tulleet esiin tutkimuksissa, joissa on katsottu niiden vaikutusta sepelvaltimotautipotilailla. On havaittu, että nimenomaan näillä potilailla kalaöljyt vaikuttavat edullisesti sydämen rytmiin sekä tekevät valtimon ahtautumista vakaampia. Ahtauma suonen seinämässä ei siis ”repeä” niin helposti. Muilla potilasryhmillä, esim. masentuneilla, havainnot ovat hyvin ristiriitaisia ja siksi kalaöljyjä ei suositella muille.

Kannattaa siis seurata omia veren rasva- ja sokeriarvoja. Jos paastoverensokeri tai veren huono kolesteroli (LDL-kolesteroli) on koholla, on syytä tarkkaan harkita kalaöljyvalmisteen käyttöä.
Suuria annoksia kalaöljyvalmisteita voidaan käyttää lääkärin valvonnassa reilusti suurentuneen veren triglyseridipitoisuuden hoidossa. Tällöin lääkäri seuraa tarkasti mm. verensokerin- ja LDL-kolesterolin pitoisuuksia. Lievemmin koholla olevien triglyseridipitoisuuksien hoitoon suositellaan kahta kolmea kala-ateriaa viikossa, alkoholin välttämistä sekä kuitupitoisia hiilihydraattilähteitä ja kuiduttomien sekä vähäkuisten hiilihydraattilähteiden, kuten sokerin ja valkoisen jauhon, välttämistä.

Kalan terveysvaikutukset perustuvat muuhunkin kuin sen rasvaan. Joissakin tutkimuksissa, joissa on verrattu rasvaista ja vähärasvaista kalaa, vähärasvaisen kalan terveysvaikutukset ovat olleet jopa paremmat kuin rasvaisen kalan. Muun muassa verenpaineesta on tällaisia havaintoja. Miksi näin on, ei tiedetä. On esitetty, että kalan valkuainen voisi olla yksi tekijä. Voi toki olla ettei tekijää vielä tunneta.

Kalaa ei tarvitse tarjota ”hienona kala-ateriana” kaksi kertaa viikossa, vaan sitä voi syödä esimerkiksi leivän päällä leikkeleen asemasta tai laittaa salaatin joukkoon. Markkinoilla on kalasäilykkeitä myös kotimaisesta kalasta, jotka sopivat mainiosta tähän.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Mitkä ovat kalaöljyjen vaikutukset?

Markkinoilla, sinäpä sen Ursula itse sanoit. En keksi muutakaan syytä noille älyttömille jutuillesi, kun etenkin leivän ja margariinin myynnin edistäminen. Tietysti lääketeollisuus on toinen "markkinoilla on", olisi kiva tietää sidonnaisuutesi sinne päin. Ehkä kolmantena vaan ihan yksinkertaisesti se että ajattelet että menetät kasvosi ja uskottavuutesi jos käännät kelkkasi ja lopetat höpöttämisen. Koska nykyisillä näkemyksilläsi pidät huolen siitä että sinua ei pian arvosta kukaan jolla on...
Lue kommentti

Mitkä ovat kalaöljyjen vaikutukset?

Kalan Omega-3 rasvahappoja (EPA ja DHA) pidetään tutkimusten mukaan kiistattomasti terveyttä edistävänä. PubMed - tietokannassa löytyy tällä hetkellä yli 20 000 tutkimusta ko. aiheesta. http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm#Kalan_Omega-3_rasvahapot DHA on toinen kalan pääasiallisista pitkäketjuisista omega-3-rasvahapoista. Tuoreen japanilaisen 10 vuotta pitkän seurantatutkimuksen mukaan veren korkeampi DHA-pitoisuus yhdistyy vähäisempään kognitiivisten toimintojen heikkenemisen...
Lue kommentti