Kalaöljyjen edullisista vaikutuksista on kuultu kymmeniä vuosia. Onko totta Hyvä terveys lehdessä (15/2011) ollut tieto kalaöljyn haittavaikutuksista? Väitettiin, että se lisää huonoa LDL-kolesterolia ja paastoverensokeria joillakin henkilöillä? Kaikki eivät syö kalaa, joten eikö kalaöljy ole parempi kuin ei sitäkään?

Kalaöljyjen vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Sitä, mikä tähän on syynä, ei vielä tiedetä. Vaikuttaa siltä, että perintötekijöillä on osuutensa tässäkin asiassa. Joillakin kalaöljyt näyttävät vaikuttavat maksan toimintaan siten, että veren rasva-arvot muuttuvat huonommiksi, samoin kuin paastoverensokeripitoisuus.

Kalaöljyjen edulliset vaikutukset ovat tulleet esiin tutkimuksissa, joissa on katsottu niiden vaikutusta sepelvaltimotautipotilailla. On havaittu, että nimenomaan näillä potilailla kalaöljyt vaikuttavat edullisesti sydämen rytmiin sekä tekevät valtimon ahtautumista vakaampia. Ahtauma suonen seinämässä ei siis ”repeä” niin helposti. Muilla potilasryhmillä, esim. masentuneilla, havainnot ovat hyvin ristiriitaisia ja siksi kalaöljyjä ei suositella muille.

Kannattaa siis seurata omia veren rasva- ja sokeriarvoja. Jos paastoverensokeri tai veren huono kolesteroli (LDL-kolesteroli) on koholla, on syytä tarkkaan harkita kalaöljyvalmisteen käyttöä.
Suuria annoksia kalaöljyvalmisteita voidaan käyttää lääkärin valvonnassa reilusti suurentuneen veren triglyseridipitoisuuden hoidossa. Tällöin lääkäri seuraa tarkasti mm. verensokerin- ja LDL-kolesterolin pitoisuuksia. Lievemmin koholla olevien triglyseridipitoisuuksien hoitoon suositellaan kahta kolmea kala-ateriaa viikossa, alkoholin välttämistä sekä kuitupitoisia hiilihydraattilähteitä ja kuiduttomien sekä vähäkuisten hiilihydraattilähteiden, kuten sokerin ja valkoisen jauhon, välttämistä.

Kalan terveysvaikutukset perustuvat muuhunkin kuin sen rasvaan. Joissakin tutkimuksissa, joissa on verrattu rasvaista ja vähärasvaista kalaa, vähärasvaisen kalan terveysvaikutukset ovat olleet jopa paremmat kuin rasvaisen kalan. Muun muassa verenpaineesta on tällaisia havaintoja. Miksi näin on, ei tiedetä. On esitetty, että kalan valkuainen voisi olla yksi tekijä. Voi toki olla ettei tekijää vielä tunneta.

Kalaa ei tarvitse tarjota ”hienona kala-ateriana” kaksi kertaa viikossa, vaan sitä voi syödä esimerkiksi leivän päällä leikkeleen asemasta tai laittaa salaatin joukkoon. Markkinoilla on kalasäilykkeitä myös kotimaisesta kalasta, jotka sopivat mainiosta tähän.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Mitkä ovat kalaöljyjen vaikutukset?

Markkinoilla, sinäpä sen Ursula itse sanoit. En keksi muutakaan syytä noille älyttömille jutuillesi, kun etenkin leivän ja margariinin myynnin edistäminen. Tietysti lääketeollisuus on toinen "markkinoilla on", olisi kiva tietää sidonnaisuutesi sinne päin. Ehkä kolmantena vaan ihan yksinkertaisesti se että ajattelet että menetät kasvosi ja uskottavuutesi jos käännät kelkkasi ja lopetat höpöttämisen. Koska nykyisillä näkemyksilläsi pidät huolen siitä että sinua ei pian arvosta kukaan jolla on...
Lue kommentti
Vierailija

Mitkä ovat kalaöljyjen vaikutukset?

Kalan Omega-3 rasvahappoja (EPA ja DHA) pidetään tutkimusten mukaan kiistattomasti terveyttä edistävänä. PubMed - tietokannassa löytyy tällä hetkellä yli 20 000 tutkimusta ko. aiheesta. http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm#Kalan_Omega-3_rasvahapot DHA on toinen kalan pääasiallisista pitkäketjuisista omega-3-rasvahapoista. Tuoreen japanilaisen 10 vuotta pitkän seurantatutkimuksen mukaan veren korkeampi DHA-pitoisuus yhdistyy vähäisempään kognitiivisten toimintojen heikkenemisen...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.