Jos menet nukkumaan nälkäisenä, vaanit ruokaa huonounisena koko yön. Millainen ruoka tyynnyttää sisäisen metsästäjäsi?

Nukkumaan ei pitäisi mennä nälkäisenä.

Biologia selittää miksei: nälkäinen olento nukkuu huonommin, koska sen on oltava koko ajan valppaana mahdollisen ravinnon saamisen takia.

- Maailmassa ei ole yhtään tutkimusta, joka osoittaisi, että niukka syöminen tai syömättömyys illalla edistää nukkumista tai mitään muutakaan hyvään terveyteen liittyvää, valaisee unilääkäri ja dosentti Henri Tuomilehto.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tuomilehdolle on tuttu näky potilas, joka on syönyt liian raskaan lounaan ja se sekoittaa loppupäivän ateriarytmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tärkeää olisi huolehtia riittävästä ravinnonsaannista myös illalla, jotta elimistö ja mieli pystyvät rauhoittumaan ja kuulemaan väsymyksen viestit.

KARMEA NÄLKÄ illalla viestii liian vähäisestä päiväaikaisesta syömisestä, eikä sitä paikata millään iltapalalla.

Säännöllinen ruokailurytmi – aamiainen, lounas, päivällinen ja välipalat – on kaiken perusta.

SYÖ ILTAPALA tunti pari ennen nukkumaanmenoa ja valmistaudu sen jälkeen vastaanottamaan hyvä uni.

Pieni määrä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja voi nopeuttaa nukahtamista ja syventää yöunta.

Hyvä myöhäisillan herkku on banaani, sillä se sisältää tryptofaania, joka auttaa muodostamaan unta ja unisykliä tukevia hormoneja, serotoniinia ja melatoniinia.

Muita tryptofaanilähteitä ovat

  • saksanpähkinät,
  • maitotuotteet, kuten juustot,
  • hunaja ja
  • kaura.

Asiantuntija: Henri Tuomilehto, unilääkäri, dosentti.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla