probiootti, prebiootti, vatsavaivat, kuitu
Kuva Shutterstock

Suolistomme hyvää tekeviä bakteereita kannattaa ruokkia ja suojella. Näin se onnistuu!

Probiootit eli suoliston bakteerikantaa todistetusti tasapainottavat hyvät bakteerit ovat nyt erityisen mielenkiinnon ja tutkimustyön alla. Pelastajabakteerit tepsivät jo ainakin ripulitauteihin ja allergioihin, mutta ne saattavat auttaa myös laihduttamisessa ja masennuksen ehkäisyssä.

Suolistomme hyvinvointi vaikuttaa koko kehoomme. Jos ongelmia tulee, probiooteista voi olla apua. Ne tehostavat immuunipuolustustamme ja vähentävät sairastumisriskiä.

Vielä ei tiedetä sitä, tulisiko probiootit nauttia ruoassa vai kapseleina, jotta ne toimisivat parhaiten. Kaupassa myydään erilaisia maitotuotteita, mehuja ja marjakeittoja, joihin on lisätty probiootteja. Myös hapankaali ja muut maitohappokäymisellä tehdyt ruoat ovat hyviä lähteitä. Tuotteita kannattaisi syödä monipuolisesti ja vaihdellen, sillä probiootteja on lukuisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Prebiootti ruokkii probiootteja

Prebiootti eli sulamaton kuitu ruokkii suolistossa jo eläviä probiootteja ja auttaa niitä lisääntymään. Mitä enemmän ravintoa probiooteilla on, sitä tehokkaammin ne toimivat. Prebiootteja saa juureksista, kasviksista ja kaurapuurosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla