Tiesitkö, että myös viljatuotteissa on proteiinia. Kaikkea ei tarvitse saada lihasta.

Proteiinit koostuvat 20 erilaisesta aminohaposta, joista yhdeksää elimistön on välttämätöntä saada ruoasta. Loput aminohapot elimistö pystyy tuottamaan itse.

Mistä proteiineja saa?

Proteiineja saa punaisesta ja valkoisesta lihasta, kalasta, munan valkuaisesta, maidosta ja pavuista. Myös viljatuotteissa on proteiinia. Eläinproteiinien aminohappovalikoima vastaa suoraan ihmisen tarvetta, mutta myös huolellisesti suunnitellusta kasvisruokavaliosta saa tarpeelliset aminohapot. Pavut, pähkinät ja siemenet ovat kasvisruokavalion noudattajalle hyviä proteiinin lähteitä.

Mihin proteiineja tarvitaan?

Proteiineja tarvitaan elimistön uudistumiseen ja toimintaan. Ne rakentavat entsyymeitä, kudoksia, hormoneita ja vasta-aineita. Kasvava lapsi tarvitsee aikuista runsaammin proteiineja ja aminohappoja kiloa kohden.

Kuinka paljon proteiineja tarvitaan?

Proteiinien pitäisi muodostaa 10–15 prosenttia päivittäisestä energiansaannista. Käytännössä tämä toteutuu suurimmalla osalla suomalaisista. Ylimääräiset proteiinit käytetään kehossa energian tuotantoon.

Voiko proteiineja saada liian vähän?

Meillä proteiinin puutteesta kärsivät lähinnä alkoholistit. Kehitysmaissa proteiininpuutos on yleistä ja se voi aiheuttaa kasvun pysähtymisen, lihasten surkastumista, turvotusta sekä rasvamaksan, joka vähitellen johtaa maksakirroosiin. Hiilihydraatitonta ruokavaliota noudattava saattaa saada liikaa proteiineja.

Terveelle elimistölle hetkittäinen kuormitus ei ole ongelma, mutta jatkuva, liika proteiinien saanti rasittaa suolistoa ja munuaisia. Liiallinen lihansyönti altistaa muun muassa virtsakiville.

Asiantuntijoina Ravitsemustieteen professori Christel Lamberg-Allardt, tutkija Virpi Kemi ja elintarviketieteiden lisensiaatti Eeva Voutilainen.

Lue lisää
Vaihda hiilarit parempiin
Ruokavalion palat kohdalleen
Hyvää rasvaa tarvitaan

Näppäriä proteiinin lähteitä

  • Kananmuna ja punainen liha sisältävät rautaisannoksen proteiinia.
  • Kasvissyöjälle soijatuotteet ja muut pavut, siemenet ja pähkinät ovat välttämättömiä ruokavalion rakennusosia.