Puhtaan ruoan tavoittelussa pystyy tekem채채n paljon itse valitsemalla viisaasti kaupassa ja keitti철ss채. Kotimaisuus kannattaa ainakin lihassa ja maitotuotteissa, neuvoo ravitsemusterapeutti.

Itse tehden ja kotimaista raaka-aineita ostaen v채hent채채 ruoan lis채aineita ja ymp채rist철myrkkyjen m채채r채채, ravitsemusterapeutti Sari Aalto neuvoo.

Muista my철s, ett채 ruoan varsinaisia pahiksia ovat suola, sokeri ja kova rasva. Niiden v채hent채minen kannattaa aina.

T채ss채 yksinkertaisia vinkkej채, jo haluat v채hent채채 lis채aineita ja ymp채rist철myrkkyj채:

1. Osta peruselintarvikkeita.

Sis채lt철 jatkuu mainoksen alla
Sis채lt철 jatkuu mainoksen j채lkeen

Yleens채 mit채 enemm채n tuote muistuttaa alkuper채ist채 raaka-ainetta, sit채 v채hemm채n siin채 on lis채aineita. Valitse tuoretta lihaa, kalaa, vihanneksia, marjoja, hedelmi채, kanamunia ja maitoa.

Luomutuotteet eiv채t nykytiedon poikkea ravintosis채ll철lt채채n tavanomaisista mutta lis채aineita niiss채 sallitaan v채hemm채n.

2. Suosi kotimaista.

Kotimaisuus on tae tuotantoon ja valmistukseen liittyvien s채채d철sten noudattamisesta sek채 puhtaammasta ymp채rist철st채. Valitse kotimaisina ainakin liha, kala, kananmunat ja maitovalmisteet. My철s rasvaisissa tuotteissa kotimaisuus kannattaa, sill채 monet vierasaineet, kuten raskasmetallit, j채채v채t rasvaliukoisina tuotteisiin.

Joutsenkuvioinen Hyv채채 Suomesta -merkki kertoo, ett채 elintarvike on valmistettu ja pakattu Suomessa, tuoteryhm채st채 riippuen joko kokonaan tai v채hint채채n 75-prosenttisesti kotimaisista raaka-aineista.

3. Noudata ruokapyramidia.

Kun sy철t ravitsemussuositusten mukaan, v채henn채t huomaamatta lis채aineiden ja vierasaineiden saantia. Ruokapyramidin perustana ovat t채ysjyv채vilja, marjat, hedelm채t ja kasvikset. Niist채 tulisi saada noin puolet p채iv채n energiasta.

Lis채aineita on eniten ruokapyramidin huipulla olevissa tuotteissa: kekseiss채, sipseiss채, karkeissa ja limuissa, joissa on my철s eniten sokeria, suolaa ja rasvaa.

Alkoholijuomissakin on yll채tt채v채n paljon lis채aineita.

4. Tee itse, kun raaka-aineet ovat helppoja ja edullisia.

Marinoi itse lihat, samalla saat s채채detty채 suolan ja rasvan m채채r채채.

Luonnonjogurtti maustuu kotimaisilla marjoilla, valmiin sitruunarahkapurkin sijasta voit sekoittaa perusrahkaan sitruunamehua ja sokeria.

5. S채채st채 aikaa k채ytt채m채ll채 esimerkiksi pakastevihanneksia.

Pakastevihanneksissa ovat ravintoaineet tallella, eik채 niihin ole lis채tty mit채채n, ei edes suolaa. Mahdollisia vierasaineita v채lt채t valitsemalla pussin, jonka raaka-aineet ovat kotimaisia.

6. Osta l채hiruokaa.

Liity ruokapiiriin tai osta muuten l채hiruokaa. Ainakin tied채t, kuinka ruokasi on tuotettu.

Lue lis채채:

Hyv채 vai paha valmisruoka?

Pelk채채tk철 ruoan lis채aineita?

Lis채aineet puntarissa

Lis채aine on tarkoituksella lis채tty aine, jonka turvallisuuden viranomaiset tarkistavat ja jonka k채ytt철채 s채채dell채채n laeilla. Joillekin lis채aineille on m채채ritelty korkein sallittu p채iv채annos eli ADI-arvo. Lis채aineet muun muassa sakeuttavat, makeuttavat, v채ritt채v채t ja s채ilytt채v채t ruokaa.

Vierasaine on vahingossa ruokaan joutunut haitallinen aine, kuten raskasmetalli, ymp채rist철myrkky tai el채intenhoidossa k채ytetyn l채채keaineen j채채m채. Niit채 ei tuoteselosteista l철ydy. Vierasaineita voi olla niin tavanomaisessa kuin luomuruoassakin.

viimeinkin terveemp채채 rukaa

Olen viimeaikoina perehtynyt erilaisiin ravintol채ht철isiin vaivoihin. Miksi ruuanjalostusteollisuutemme saa kehitt채채 tuotteitaan tavoilla, jotka johtavat elimist철n sairastumiseen. Gluteiini, jota lis채t채채n jauhoihin, Maito, jota k채sitell채채n niin monella tavalla, ettei siin채 ole en채채 mit채채n terveellist채. Puhumattakaan AIV, joka sairastuttaa tuotantoel채imet ja sit채 kautta my철s ihmiset. Lannoiteteollisuus k철yhdytt채채 maaper채n. Ravinnosta ei saada en채채 kuin murto-osa tarvittavista hivenaineista, suojaravinteista tai vitamiineista.

Mutta se onkin jo toisen kirjoituksen aihe. Ostamme purkissa suolistolle terveelliset bakteerit, jotka lis채aineilla ja antibiooteilla saastutettu ruokamme tuhoaa elimist철st채mme,

T채m채 ns. ruoka-aineympyr채 ja -suositukset on k채yt채nn철ss채 jo todettu virheelliseksi tiedoksi.

Itse j채t채n kaupan hyllyyn kaiken, miss채 lukee kevyt. Maidon olen j채tt채nyt pois l채hes kokonaan. Jos joskus harvoin k채yt채n maitotaloustuotteita, k채yt채n ainoastaan luomua. Viljatuotteet j채tin my철s pois, joskus k채yt채n gluteiinitonta viljaa.

Seuraus: 3 kuukaudessa혻 painoni putosi 10kg. S채rkyl채채kkeit채 tai nesteenpoistol채채kkeit채혻en ole tarvinnut ravintomuutosten j채lkeen. (혻Minulla on pahat nivelrikkomuutokset selk채rangassani ja혻nivelisis채ni,혻 polven ja lonkan tekonivelet)혻 Ja mik채 parasta, olen pirte채mpi ja aloitekykyisempi kuin vuosikymmeneen.

Mutta mist채 saa en채채 puhdasta ruokaa?

Miksi meit채 sairastuttavaa teollisuutta ei saada edesvastuuseen t채st채 myrkytt채misest채?

Miksi suostumme maksamaan t채st채 haitallisesta moskasta?

Miksi emme maksaisi hieman korkeampaa hintaa suoraan tuottajille? Luontaistuotteet(?) ja apteekkituotteet voimme j채tt채채 kauppaan, jolloin sek채 oma elimist철ni, rahani, ett채 vesist철mme s채채styy liikakuormituksesta.

  • yl철s 9
  • alas 8
Sis채lt철 jatkuu mainoksen alla