Puhtaan ruoan tavoittelussa pystyy tekemään paljon itse valitsemalla viisaasti kaupassa ja keittiössä. Kotimaisuus kannattaa ainakin lihassa ja maitotuotteissa, neuvoo ravitsemusterapeutti.

Itse tehden ja kotimaista raaka-aineita ostaen vähentää ruoan lisäaineita ja ympäristömyrkkyjen määrää, ravitsemusterapeutti Sari Aalto neuvoo.

Muista myös, että ruoan varsinaisia pahiksia ovat suola, sokeri ja kova rasva. Niiden vähentäminen kannattaa aina.

Tässä yksinkertaisia vinkkejä, jo haluat vähentää lisäaineita ja ympäristömyrkkyjä:

1. Osta peruselintarvikkeita.

Yleensä mitä enemmän tuote muistuttaa alkuperäistä raaka-ainetta, sitä vähemmän siinä on lisäaineita. Valitse tuoretta lihaa, kalaa, vihanneksia, marjoja, hedelmiä, kanamunia ja maitoa.

Luomutuotteet eivät nykytiedon poikkea ravintosisällöltään tavanomaisista mutta lisäaineita niissä sallitaan vähemmän.

2. Suosi kotimaista.

Kotimaisuus on tae tuotantoon ja valmistukseen liittyvien säädösten noudattamisesta sekä puhtaammasta ympäristöstä. Valitse kotimaisina ainakin liha, kala, kananmunat ja maitovalmisteet. Myös rasvaisissa tuotteissa kotimaisuus kannattaa, sillä monet vierasaineet, kuten raskasmetallit, jäävät rasvaliukoisina tuotteisiin.

Joutsenkuvioinen Hyvää Suomesta -merkki kertoo, että elintarvike on valmistettu ja pakattu Suomessa, tuoteryhmästä riippuen joko kokonaan tai vähintään 75-prosenttisesti kotimaisista raaka-aineista.

3. Noudata ruokapyramidia.

Kun syöt ravitsemussuositusten mukaan, vähennät huomaamatta lisäaineiden ja vierasaineiden saantia. Ruokapyramidin perustana ovat täysjyvävilja, marjat, hedelmät ja kasvikset. Niistä tulisi saada noin puolet päivän energiasta.

Lisäaineita on eniten ruokapyramidin huipulla olevissa tuotteissa: kekseissä, sipseissä, karkeissa ja limuissa, joissa on myös eniten sokeria, suolaa ja rasvaa.

Alkoholijuomissakin on yllättävän paljon lisäaineita.

4. Tee itse, kun raaka-aineet ovat helppoja ja edullisia.

Marinoi itse lihat, samalla saat säädettyä suolan ja rasvan määrää.

Luonnonjogurtti maustuu kotimaisilla marjoilla, valmiin sitruunarahkapurkin sijasta voit sekoittaa perusrahkaan sitruunamehua ja sokeria.

5. Säästä aikaa käyttämällä esimerkiksi pakastevihanneksia.

Pakastevihanneksissa ovat ravintoaineet tallella, eikä niihin ole lisätty mitään, ei edes suolaa. Mahdollisia vierasaineita vältät valitsemalla pussin, jonka raaka-aineet ovat kotimaisia.

6. Osta lähiruokaa.

Liity ruokapiiriin tai osta muuten lähiruokaa. Ainakin tiedät, kuinka ruokasi on tuotettu.

Lue lisää:

Hyvä vai paha valmisruoka?

Pelkäätkö ruoan lisäaineita?

Lisäaineet puntarissa

Lisäaine on tarkoituksella lisätty aine, jonka turvallisuuden viranomaiset tarkistavat ja jonka käyttöä säädellään laeilla. Joillekin lisäaineille on määritelty korkein sallittu päiväannos eli ADI-arvo. Lisäaineet muun muassa sakeuttavat, makeuttavat, värittävät ja säilyttävät ruokaa.

Vierasaine on vahingossa ruokaan joutunut haitallinen aine, kuten raskasmetalli, ympäristömyrkky tai eläintenhoidossa käytetyn lääkeaineen jäämä. Niitä ei tuoteselosteista löydy. Vierasaineita voi olla niin tavanomaisessa kuin luomuruoassakin.

viimeinkin terveempää rukaa

Puhdasta ruokaa lautaselle

Olen viimeaikoina perehtynyt erilaisiin ravintolähtöisiin vaivoihin. Miksi ruuanjalostusteollisuutemme saa kehittää tuotteitaan tavoilla, jotka johtavat elimistön sairastumiseen. Gluteiini, jota lisätään jauhoihin, Maito, jota käsitellään niin monella tavalla, ettei siinä ole enää mitään terveellistä. Puhumattakaan AIV, joka sairastuttaa tuotantoeläimet ja sitä kautta myös ihmiset. Lannoiteteollisuus köyhdyttää maaperän. Ravinnosta ei saada enää kuin murto-osa tarvittavista hivenaineista,...
Lue kommentti