Hyviä hiilihydraatteja ei kannata karttaa. Niitä saa hedelmistä, kasviksista, marjoista ja viljatuotteista.

Hiilihydraatit ovat sokereista muodostuneita yhdisteitä. Suolistossa entsyymit pilkkovat hiilihydraatit, jolloin ne imeytyvät ja niistä muodostetaan energiaa. Kaikkia sokeriyhdisteitä entsyymit eivät pysty hajottamaan. Silloin puhutaan imeytymättömistä hiilihydraateista, tutummin ravintokuiduista.

Mistä hiilihydraatteja saa?

Hiilihydraatteja saa hedelmistä, kasviksista, marjoista ja viljatuotteista. Kasvikset ovat vähäenergistä ruokaa, sillä ne eivät juurikaan sisällä proteiineja tai rasvoja vaan lähes pelkästään hiilihydraattia. Poikkeuksen muodostavat proteiinipitoiset palkokasvit.

Nopeat hiilihydraatit, jotka sisältävät sokereita tai tärkkelystä mutteivät kuituja, imeytyvät nopeasti eli niistä saa tehokkaan energiapiikin. Nopeita hiilihydraatteja on erityisesti valkoisessa leivässä, makeissa leivonnaisissa ja ja makeisissa. Kudut taas ovat hitaita hiilihydraatteja, jotka imeytyvät hitaasti pitäen kylläisenä pitkään. Niitä on täysjyväviljatuotteissa, ruistuotteissa ja hedelmissä, kasviksissa ja marjoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mihin hiilihydraatteja tarvitaan?

Hiilihydraatit ovat ensisijaisesti energianlähde. Ravintokuitu ei imeydy ruoansulatuksessa vaan antaa kylläisyyden tunteen ja pehmentää ulostemassaa. Se myös hidastaa muista hiilihydraateista saatavan sokerin imeytymistä ja auttaa kehoa näin säilyttämään sokeritasapainon. Jos hiilihydraatteja saa liikaa, ne varastoituvat kehoon rasvana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuinka paljon hiilihydraatteja tarvitaan?

Runsas puolet ravinnon energiasta olisi hyvä saada hiilihydraateista. Kasviksia ja marjoja tulisi nauttia puoli kiloa päivässä, kuitua pitäisi saada vähintään 25 grammaa.

Voiko hiilihydraatteja saada liian vähän?

Ei, jos noudattaa normaalia, monipuolista sekaruokavaliota. Monissa painonhallintaohjelmissa ruokavaliosta vähennetään tai poistetaan kokonaan hiilihydraatit. Ihminen voi elää pitkäänkin ilman hiilihydraatteja, mutta se ei ole hyväksi aineenvaihdunnalle, joka alkaa tuottaa elimistön happamuutta lisääviä keto-aineita. Hiilihydraatteja vähentävä laihduttaja korvaa hiilihydraatit proteiineilla ja rasvoilla. Rasvan liikakäyttö on terveysriski, ja runsas proteiinien saanti rasittaa munuaisia.

Asiantuntijoina Ravitsemustieteen professori Christel Lamberg-Allardt, tutkija Virpi Kemi ja elintarviketieteiden lisensiaatti Eeva Voutilainen.

Lue lisää

Kyllä vai ei?

  1. Liikaa sokeria?
  2. Syötkö päivittäin karkkia?
  3. Makeita leivonnaisia?
  4. Makeita juomia?
  5. Sokeroituja jogurtteja?
  6. Lisäätkö kahviin ja teehen sokeria?

Mitä useammin vastasit kyllä, sen todennäköisemmin saat liikaa sokeria. Myös aikuinen voi viettää vain kerran viikossa karkki- ja herkkupäivää.

Sokeriset jogurtit voi vaihtaa luonnonjogurttiin, johon lisää itse marjoja. Kahvin ja teen oppii muutamassa viikossa juomaan ilman sokeria.

Parempia hiilihydraatteja

  • Ruisleipä on verraton kuidun lähde.
  • Muista puoli kiloa kasviksia päivässä.
  • Täysjyvätuotteissa on runsaasti kuitua ja hitaasti imeytyvää pitkään kylläisenä pitävää hiilihydraattia.

Ei kannata karttaa? Ei niitä kukaan kartakkaan. Vähintään 90% suomalaisista syö ihan hirveetä skeidaa vuodesta toiseen ja se pieni ryhmä, joka ihan oikeesti tietää, mitä suuhunsa lapata, niin heistä revitään suuret otskot, että esim. VHH on vaarallista jne... Antaa todella tyhmän kuvan suomen ravitsemusasiantuntijoista ja kaikenmaailman professoreista.

 

Ihmiset pudottavat painoa ja voivat paremmin - mutta virallisten asiantuntijoiden mukaan se on väärin, kun lautaselta puuttuu vilja ja lasista maito.

Viljavalmisteita ei raavaskaan mies tarvitse kahta leipäpalaa, yhtä pasta-annosta tai yhtä puurolautasellista enempää päivässä, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla puolet aterian koosta.

Ja jos on ihan pakko syödä leipää, syö reikäleivän reikiä tai puurosta se VOIsilmä. Ne eivät lihota eivätkä aiheuta muitakaan oireita, kuten peräpukamia tai muuta suolivaivaa. Tällöin saadaan ihminen, jolla on terve reikä terveessä perseessä.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Syökää kasviksia!

Vierailija

Ihan kaikissa kasvikunnan tuotteissa on hiilihydraatteja, joten lautastaan ei tarvitse erikseen täyttää hiilihydraateilla. Myös maidossa on hiilihydraattia (maitosokeria), joten hiilihydraatteja saat tarpeeksi hyvästä ruokavaliosta.
Heinäkasvit ovat 4 mahaisen märehtijän ruokaa, koska niiden ravinteet ovat sitoutuneet fytaatteihin. Tarvitaan 4 mahaa, tai idätys, jotta hyötyisimme heinäkasvien ravinteista. Siksikin ne ovat ihmiselle edelleen korvikeruokaa, emmekä pysty käsittelemään niiden proteiineja kunnolla. Kaikilla viljoja syövillä on tulehdusta ohutsuolessaan, niillä joilla tulehdusta on enemmän, syntynyttä ongelmaa kutsutaan keliakiaksi.Suomessa keliakiaa esiintyy 2 %:lla väestössä. 

Lääkärit toteuttavat heille määrättyä agendaansa ja hoitosuosituksia, eivätkä halua tietää ravitsemustieteestä mitään, muutenhan he suosittelisivat viljoista luopumista.

Arvellaan, että jopa kolmasosa suomalaisista on gluteeniyliherkkiä, joka aiheuttaa ns. vuotavan suolen. Monien autoimmuunisairauksien takana on vuotava suoli. Esim. reuma, kilpirauhasen toiminnan häiriöt, ihosairaudet, suolistosairaudet, astma ja nivelrikko ovat tällaisia. Suomalaisten lääkärien tietämys ravinnon vaikutuksesta eri sairauksiin ja niiden hoitoon ja varsinkin ennaltaehkäisyyn on erittäin heikkoa.

Viljoissa ei tutkimusten mukaan ole yhtäkään ravintoainetta, mitä ei saisi muusta ravinnosta ja huomattavasti paremmin imeytyvänä. Monipuolinen ruokavalio voidaan koostaa muista kasvikunnan tuotteista, joissa on huomattavasti enemmän ravintoaineita kuin viljassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla