Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen parikymppinen nuorimies ja minulla on todettu Touretten neurologinen oireyhtymä. Lääkitys on kunnossa mutta tic-oireisiin se ei auta. Luin englanninkielisiltä sivuilta, että nikotiinilla olisi helpottava vaikutus tic-oireisiin. Niinpä kokeilin nikotiinipurukumia ja huomasin pienen muutoksen parempaan suuntaan. Onko kyse lumevaikutuksesta vai kannattaako jatkaa nikotiinipurkan ostamista? Mitä haittaa nikotiinilla on?

Touretten oireyhtymä on kehityshäiriö, jossa potilaalla esiintyy ns. nykimis- eli tic-oireita. Oireyhtymää esiintyy noin yhdellä sadasta pojasta, tytöillä harvemmin. Tyypillisesti oireisto alkaa alle kouluikäisenä tahdonvastaisilla lihasten nykimisoireilla, joita ovat mm. silmien räpyttely, nenän vääntely ja irvistely. Silmien liikehäiriöitä on lähes kaikilla Touretten oireyhtymästä kärsivillä.

Ajan mittaan lihasoireet yleensä monipuolistuvat ja laajenevat useampiin alueisiin vartalolla. Myöhemmin ilmaantuu äänellisiä tic-oireita, kuten niiskutuksia, kröhinää, sanan osia ja sanoja. Noin joka viidennellä esiintyy jossain vaiheessa pakonomaista kiroilua, usein vasta yli kymmenvuotiaana.

Oireita voi esiintyä sekä valveilla että nukkuessa. Neljällä viidestä oireet lievittyvät tai häviävät nuoruusiässä tai nuorena aikuisena, mutta joillakin oireet jatkuvat ja voivat vaatia lääkehoitoa. Oirekuvaan liittyy toisinaan myös tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö tai pakko-oireita.

Apua Touretten oireyhtymään on tutkimuksissa saatu mm. psyykenlääkkeistä, vaikka kysymyksessä on ensisijaisesti neurologinen sairaus. Aikuisilla oireyhtymä on erittäin harvinainen.

Nikotiinia on tutkittu yhdistettynä Touretten oireyhtymän hoitoon käytettyjen keskushermostolääkkeiden kanssa. Pienten ja alustavien tutkimusten perusteella nikotiini tehostaa lääkehoidon vastetta: tic-oireet ovat lievittyneet enemmän yhdistelmälääkityksellä, jossa nikotiini on mukana, kuin jos nikotiini on puuttunut yhdistelmästä. On vain niukasti tietoa nikotiinista ainoana lääkkeenä Touretten oireyhtymää. Pelkästä lumevaikutuksesta ei ole kysymys, mutta on yksilöllistä, paljonko nikotiinista on apua.

Nikotiinipurukumi ärsyttää vatsaa, mistä syystä osa potilaista ei voi sitä käyttää. Nikotiinilaastari on vatsalle helpompi. Molemmat voivat aiheuttaa kutinaa, ihottumaa, päänsärkyä, pahoinvointia ja oksentelua, harvemmin kuin yhdellä sadasta mm. allergiaa, tykytystä, liikahikoilua, hengenahdistusta ja verenpaineen nousua. Useimmat sietävät kuitenkin valmisteita hyvin.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.