Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Voiko Fluvastatin mylan -kolesterolilääke aiheuttaa jalkojen särkyä ja turvotusta? Minulla ovat erityisesti jalan päälliset olleet kipeänä kauan. Mikä helpottaisi?

Lääkkeen vaikuttavaan aineeseen fluvastatiiniin, kuten kaikkiin muihinkin statiineihin, voi liittyä haittavaikutuksena lihasoireita, kuten lihaskipua ja -heikkoutta. Jalkojen turvotusta ei ole mainittu kyseisen lääkevalmisteen tuotetiedoissa. Särkyjen ja turvotuksien taustalla voi olla lukuisia muita syitä, minkä vuoksi suosittelen keskustelemaan oireista lääkärin kanssa. Hän voi selvittää vaivojen taustalla olevan syyn, ja hoito suunnitellaan sen mukaisesti.

Jalkaterän kiputilat saattavat johtua luiden, lihaksien, jänteiden, hermojen tai verenkierron ongelmista. Jalkaterän paikallisen turvotuksen taustalla voi olla esimerkiksi nivelreuma tai kihti. Jalkojen turvotusta taas aiheuttavat esimerkiksi alaraajojen laskimoiden tai sydämen vajaatoiminta. Lääkkeistä etenkin verenpaineen ja sepelvaltimotaudin hoitoon käytetyt kalsiumsalpaajat voivat lisätä turvotuksia.
 

Kysy lisää lääkeistä. Asiantuntijamme vastaa.

Kysymyksen voit lähettää täältä.