migreeni jännityspäänsärky liikuntalääke
Kuva Shutterstock

Mikä liikunta sopisi migreenin hoitoon? Lähteekö stressi hikoillen vai nautiskellen?

Kun migreenikohtaus on päällä, liikunta pahentaa oloa. Kohtauksen oikea hoito on lepo.

Migreenitaipumusta voi jonkin verran ehkäistä liikunnalla. Kireää niska- ja hartiaseutua avaavat ja aineenvaihduntaa tehostavat lajit, kuten jooga ja pilates, voivat auttaa. Aerobisesta liikunnasta on myös apua.

Ylipaino altistaa kohtauksille, joten kaikki painonhallintaa tukeva aktiivisuus hyödyttää. Vältä rankkaa liikuntaa varsinkin kuumassa, sillä se voi laukaista kohtauksen.

Jännityspäänsärkyä kevyt aerobinen liikunta ja venyttely voivat hyödyttää silloinkin, kun särky on päällä.

Millainen liikunta palauttaisi stressistä?

Stressaantuneena lenkkareiden pukeminen voi tuntua ylivoimaiselta, mutta yleensä mieli virkistyy liikunnasta. Jos rääkki on liian rankkaa, se voi nostaa stressihormonitasot pilviin.

Stressaantuneen ei tarvitse täysin välttää kovatehoista liikuntaa, mutta on tärkeää huolehtia, että vastapainona on palauttavaa, lempeää liikuskelua. Kun rasitustaso on omalle kunnolle sopiva, liikunta ei kuormita liikaa.

Eniten näyttöä on aerobisen liikunnan stressiä purkavasta vaikutuksesta. Suuntaa ulos, sillä luonnossa reippailu vähentää stressiä. Seura tehostaa vaikutusta: tutkimusten mukaan ryhmäliikunta lisää endorfiinien eritystä, mikä puolestaan purkaa stressiä.

Rauhallinen jooga on täydellinen laji ennen nukkumaanmenoa, sillä venyttely, syvähengitys ja keskittymisharjoitukset rauhoittavat mieltä. Tärkeintä on, että liikunta tuottaa mielihyvää ja on riittävän rentoa.

Asiantuntija: Pekka Kannus, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, UKK-instituutti