Erektiohäiriö saattaa olla ensimmäinen merkki verisuonisairaudesta ja siitä, että suonten laajenemiskyky on vähentynyt. Kenen kannattaa tarkistuttaa kolesteroliarvonsa?

Sydänliiton ylilääkäri Hannu Vanhanen vastaa:

1. Voiko kohonneen kolesterolin huomata itse?

Tavallisesti kohonnut kolesteroli ei oirehdi. Poikkeus on harvinainen perinnöllinen rasva-aineenvaihdunnan häiriö. Siihen liittyy keltaisten kolesterolipattien kertymistä sormien ojentajajänteiden, akillesjänteen ja kyynärpäiden alueelle, joskus myös silmien ympärille.

Kolesteroliarvot on helppo tarkistaa verikokeella. Jos ne ovat kohonneet, lääkäri selvittää muutkin riskitekijät. Niiden perusteella ratkaistaan, pitääkö terveen ihmisen kohonnutta kolesterolia alkaa hoitaa lääkkeillä vai riittääkö elintapojen muutos, siis ruokailu- ja liikuntatottumusten tarkistaminen sekä tupakoimattomuuteen kannustaminen.

2. Kenen kannattaa tarkistuttaa kolesteroliarvonsa?

Jokaisen aikuisen ainakin kerran. Tärkeää se on varsinkin, jos on ylipainoa, sukurasitetta, diabetes, jos tupakoi tai verenpaine on kohonnut.

Jos perusterveen arvot ovat koholla, aloitetaan ruokailutottumusten korjaamisella. Tämän jälkeen arvot  kontrolloidaan 1–3 kuukauden kuluttua. Jos ne ovat edelleen koholla, aloitetaan lääkitys. Seuraava kontrolli on parin kuukauden päästä ja sen jälkeen lääkärin arvion mukaan, yleensä noin vuoden välein. Jos on diabetes tai muu valtimotauti, aloitetaan lääkitys yleensä heti ja arvot kontrolloidaan kuten perusterveillä.

Jos kolesterolilääkkeeksi määrätään statiini, ennen lääkehoidon aloittamista mitataan maksa-arvo. Se kontrolloidaan noin kuuden viikon päästä ja sen jälkeen vuosittain.

3. Miten ruokavaliota korjataan?

Tärkeintä on rasvojen laadun ja määrän korjaaminen. Käytännössä se tarkoittaa kovien rasvojen välttämistä ja pehmeiden kasvirasvojen suosimista. Kaikkein parhaat ovat rypsi- ja oliiviöljy, mutta niitäkin vain vähän, koska ne ovat sataprosenttista rasvaa. Leivän päälle on hyvä laittaa 60-prosenttista kasvimargariinia.

Myös hiilihydraatteihin pitää kiinnittää huomiota, koska ravintopyramidissa niiden osuus on suurin. Ruis, ohra ja kaura, kokojyvävilja ja yleensä hitaasti sulavat hiilihydraatit ovat hyviä, kuten tietysti myös vihannekset ja kasvikset. Nälkää ei taatusti tarvitse nähdä, vaikka siirtyykin terveellisempään ravintoon.

4. Korkea kolesteroli on verisuonisairauksien pahimpia riskitekijöitä. Mitä muita sairauksia se aiheuttaa?

Tietty määrä kolesterolia on elämälle välttämätöntä, mutta liiallisena se tukkii suonia. Suomalaisten seurantatutkimusten mukaan kohonnut kolesteroli on muistihäiriöiden riskitekijä. Tätä vaskulaarista dementiaa on ilmeisesti luultua enemmän. Se voi kehittyä aivoinfarktin tai eteisvärinän yhteydessä sydämestä liikkeelle lähteneen verihyytymän seurauksena.

Erektiohäiriö saattaa olla ensimmäinen ilmentymä verisuonisairaudesta ja siitä, että suonten laajenemiskyky on vähentynyt.

Suonitukos on ehtinyt aika pitkälle, ennen kuin oireita tulee. Niin käy, kun suonen poikkipinta-alasta noin 60 prosenttia on ahtautunut.

5. Onko totta, että kolesterolilääkkeitä voisi periaatteessa syödä kuka tahansa ja se olisi terveydelle vain hyväksi?

Eniten hyötyvät tietysti ne, joilla on korkea riski kolesterolin kertymiseen tai jo olemassa oleva sairaus. Turha käyttö on tulkinnanvarainen asia, koska melkein kaikilla länsimaisilla ihmisillä on liian korkea kolesteroli varsinkin vanhemmiten, 50-60–vuotiaana.

Mielestäni lääkitys varmuuden vuoksi ei ole tarkoituksenmukaista, koska myös omilla elintavoilla voi vähentää sairastumisriskiään.

6. Jos kolesteroliarvot ovat kohonneet, suositellaan kasvistanolia tai kasvisteroliestereitä sisältävien levitteiden käyttöä. Kannattaisiko näitä terveysvaikutteisia tuotteita käyttää ennaltaehkäisevästi, kun kolesteroli on vielä normaali?

Käyttöä suositellaan elämäntapamuutosten ohella silloin, kun kolesteroli on koholla. Normaalikin kolesteroli voi kuitenkin voi olla biologisesti eli elimistön todelliseen tarpeeseen nähden liian korkea. Suurella osalla länsimaisista ihmistä biologinen LDL-taso, alle 2 millimoolia, ylittyy.

Kasvistanoli- tai kasvisteroliesterituotteet ovat tehokkaimmillaan osana kasvimargariinia, mieluiten 60-prosenttista. Niillä turvataan hyvien rasvahappojen riittävä saanti. Tällaisessa levitteessä muukin rasva on terveellistä. Kasvistanoleita ja kasvisteroliestereitä on lisätty muihinkin tuotteisiin, kuten jogurttiin, piimään ja joihinkin juustoihin. Niistä olisi hyvä valita käyttöön jokin tietty tuote, sillä liian isoja annoksia on turha käyttää. Annosta suurentamalla ei saa lisähyötyä, tulee vain rahanmenoa. Liikakäytön mahdollisista pitkäaikaishaitoista ei vielä tiedetä, mutta niistä ei tarvitse olla huolissaan. Tuotteet täyttävät tiukat turvallisuusvaatimukset. Itse asiassa niistä on vuosituhansien kokemus, onhan kysymys luonnon omasta aineesta.

Kasvistanoli- tai kasvisteroliesterituotteita suositellaan käytettäväksi lisäämään terveellisten elämäntapojen tehoa, mutta myös lääkehoidon tukena.

7. Moni vannoo saaneensa kolesteroliarvonsa laskemaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, vaikka siihen kuuluu runsaasti eläinperäistä rasvaa. Onko tämä mahdollista?

Tällainen ruokavalio pudottaa painoa alkuvaiheessa tehokkaammin kuin ravitsemussuositusten mukainen dieetti, jossa syömisiä kevennetään tasapuolisemmin. Pitemmällä aikavälillä erot pienenevät. Muun muassa Atkinsin dieetin haittapuoli on, että se lisää verisuonisairauksien riskiä, koska se sisältämiensä kovien eläinrasvojen takia nostaa kolesterolia.

Toisaalta taas jos ruokavaliossa on paljon valkoisia hiilihydraatteja, kuten sokeria tai vehnäjauhoja, veren glukoosi- ja triglyseriditaso nousee. Liian triglyseridin vaikutuksesta rasvahapot pysyvät aterian jälkeen veressä haitallisen kauan. Tämäkään äärimmäisyys ei siis ole hyväksi.

Lisäksi kohonneeseen triglyseridipitoisuuteen liittyy matala HDL, joka on ”hyvää” kolesterolia.

8. Liittyykö korkea kolesteroli automaattisesti ylipainoisuuteen vai voiko se olla hoikallakin?

Kyllä voi. Vaikkapa 30–40-vuotiailla sporttisilla miehillä luulisi kolesterolin olevan kunnossa, mutta yllättäen heiltä löytyykin kohonneita arvoja. Syy on yleensä silloin ruokavaliossa, tavallisimmin pikaruoassa.

Tosin nimenomaan painonnousu vaikuttaa kolesteroliaineenvaihduntaan, imeytymisen ja maksan kolesterolituotannon tasapainoon. Jos tulee ylipainoa ja varsinkin vatsanympärys kasvaa, maksa tuottaa enemmän aineita, jotka muuttuvat verenkierrossa LDL:ksi. Ylipainoisella ongelma useimmiten on korkea triglyseridi, matala HDL ja suurin piirein normaali mutta biologisesti liian korkea LDL, joka lisäksi on laadullisesti tavallista huonompaa.

Syy siihen, että meillä nuoremmissa ikäluokissa ja varsinkin pojilla kolesteroliarvot ovat lähteneet nousuun, ovat ravintotottumukset. Heillä painonnousukin on useimmiten myötävaikuttavana tekijänä.

9. Onko olemassa liian matalia kolesteroliarvoja?

Kyllä on, yleensä ne liittyvät joihinkin sairauksiin, kuten syöpään, suolistosairauksiin ja keliakiaan. Kohonneen kolesterolin alentaminen ei kuitenkaan ole vaarallista, vaan siitä on hyötyä.

10. Jos on korkea kolesteroli, kumpi on tärkeämpää, saada lisää hyvää vai vähentää huonoa?

Huono kolesteroli pitää ehdottomasti saada ensin alas, mutta hyvän lisääminenkin vaikuttaa edullisesti. Tupakoinnin lopettamisella, liikunnan lisäämisellä ja painonpudotuksellakin voi HDL-kolesterolin pitoisuutta nostaa ja aika pienikin vaikutus on hyödyllinen. Jo. 0,1–0,2 millimoolin nousu vähentää sairastumisvaaraa. Tällainen muutos on aika helppo saavuttaa elintapoja korjaamalla.

11. Voiko saada valtimotaudin, vaikka kolesteroliarvo olisi viisi?

Valitettavasti voi. Tauti on monitekijäinen ja joillakin perinnöllinen. Sitä paitsi aina ei tiedetä, onko sairastuneen kolesteroli ollut joskus aiemmin liian korkea. Valtimotaudin riskitekijöitä ovat myös stressi, vähäinen liikunta ja ylipaino. Ja toisaalta riski on lisääntynyt jo silloin, kun kokonaiskolesteroli on viisi verrattuna siihen, jos se olisi vaikka kolme.

12. Onko laihduttaminen ja liikunnan lisääminen kolesterolin alentamisessa tehokkaampaa kuin pelkkä laihduttaminen?

On. Avainasia laihduttamisessa on se, että saa tuloksen säilymään. Se onnistuu vain, jos liikkuu tarpeeksi. Vähäinenkin liikunta ja muuttaa HDL:n ja LDL:n suhdetta paremmaksi, vaikka kokonaiskolesteroli pysyisi ennallaan. Täytyy olla tosiaktiivinen liikkuja, että pelkästään liikkumalla saa kolesterolinsa alenemaan.

13. Korkea kolesteroli voi olla myös perinnöllinen. Poikkeaako se millään lailla ”tavallisesta” korkeasta kolesterolista?

Ei välttämättä, kolesterolia on vain paljon, joskus jopa kolminkertaisesti yli suosituksen.
Pelkillä terveellisillä elämäntavoilla se ei alene riittävästi. Tarvitaan statiinilääkitystä tai yhdistelmälääkitys uuden kolesterolin imeytymistä suolesta vähentävän lääkkeen, etsetimibin, kanssa. Se tehostaa statiinin vaikutusta. Tätä sanotaan kaksoisestohoidoksi, koska siinä estetään samaan aikaan kolesterolin tuotanto ja imeytyminen.

14. Kuinka on mahdollista, että kolesteroliarvo nousee painonpudotuksen seurauksena?

Näin voi tosiaan käydä varsinkin paaston tai rajun laihduttamisen seurauksena. Syy on silloin se, että kolesterolin imeytymisen ja synteesin suhde muuttuu. Syynä voi olla myös se, että laihduttaessa hyvän rasvan suhteellinen osuus ruoassa vähenee. Kolesteroliarvon nousu on tällaisessa tapauksessa kuitenkin vain väliaikaista eikä siksi vaarallista.

15. Jos korkea kolesteroli on jo ehtinyt vahingoittaa verisuonia, voivatko ne korjaantua, jos kolesteroli laskee?

Uusimmat tutkimustulokset ovat osoittaneet, että jos hoidolla saavutetaan LDL-taso 2 millimoolia litrassa, taudin eteneminen pysähtyy ja alle tason 1,5 mmol/l ahtaumaplakki pienenee.

Lue lisää rasvasta.

Tavoitearvot

  • Kokonaiskolesteroli alle 5 mmol/l
  • (korkean riskin henkilöillä alle 4,5)
  • LDL-kolesteroli alle 3 mmol/l
  • (korkean riskin henkilöillä alle 2,5)
  • Triglyseridi alle 2 mmol/l
  • HDL-kolesteroli yli 1 mmol/l

Kolesterolit saa kohdalleen

Vuoden 2013 myydyin lääke koko maailmassa oli kolesterolilääkkeet eli statiinit. Vuonna 2013 statiineilla eli HMG-CoA-reduktaasin estäjillä oli käyttäjiä Suomessa 666 552 KELA-korvauksen saajaa, kun vuoden 2012 lukema oli 663 195 huijattua. Lisäystä oli 3 357 ihmistä kaikesta kohusta huolimatta. Todella rasvainen huijaus. Rasvat on välttämättömiä ravintoaineita. Sokerit eivät. Rasvoja tarvitaan mm. solukalvojen rakennusaineiksi ja hormonien lähtöaineiksi. Aivot muodostuvat 60 prosenttisesti...
Lue kommentti
Itse kokenut

Kolesterolit saa kohdalleen

Totta joka sana ! Te jotka ette ymmärrä , lukekaa Antti Heikkilän kirjat , joita on todella paljon ja hyvää tietoa täynnä. Hän tietää , on 43 vuotta hoitanut ihmisten terveyttä ja tuhannet saaneet apua ja jättäneet lääkkeet pois . Lukekaa netistä ensin hänen tietojaan . Hän ei tee niinkuin maksetut lääkefirmat ja ruokateollisuus , vaan on ihmisen asialla. Terveydeksi !
Lue kommentti