Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Herään usein yöllä siihen, että jalastani vetää suonta kipeästi. Olen kokeillut itsehoitona veden juomista ja suolan syömistä. Kumpikaan ei ole helpottanut tilannetta. Auttaisiko jalkajumppa ja millaiset liikkeet?

”Suonenveto” on vaiva, jolla ei ole mitään tekemistä suonien kanssa. Kyseessä on lihaskramppi, joka vetää lihasta kasaan. Lihaksen ollessa pitkään supistuneena sen hapensaanti heikentyy ja kertyvä maitohappo aiheuttaa kipua.

Tavallisia lihaskouristuksen paikkoja ovat pohkeet, takareidet ja jalkaterän lihakset. Itsestään ilmenevät krampit tuntuvat yleensä öisin. Vaiva kehittyy tavallisesti iän myötä, ja 60–70 vuoden iässä sitä esiintyy joka kolmannella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lihaskramppi voi tulla myös reippaan ja pitkäkestoisen lihasharjoittelun jälkeen. Tätähän näemme usein esimerkiksi lämpimissä oloissa pelattujen jalkapallo-otteluiden loppuvaiheessa, jolloin pelaajat kärsivät myös nestehukasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Terveille henkilöille ilman rasitusta ja nestehukkaa tuleviin kramppeihin ei yleensä löydy kunnollista syytä. Jotkut sairaudet, kuten munuaisten vajaatoiminta ja suolatasapainon häiriö, mahdollisesti myös alaraajojen verenkiertohäiriöt, voivat herkistää suonenvedoille. Useimmilta yöllisistä lihaskrampeista kärsivistä ei tosin tällaisia ongelmia löydy, jolloin nesteiden ja suolan nauttimisesta ei ole apua.

Helpotus ei myöskään tule monien käyttämistä magnesiumvalmisteista. Siitä on hyötyä vain todellisessa magnesiumin puutostilassa, joka on harvinainen.

Aikaisemmin Suomessa oli saatavilla kiniiniä sisältävä lihaskramppilääke (Crampiton®), joka ilmeisesti toi lyhytaikaisesti apua vaivaan. Pitkäaikaiskäytössä tämäkin vaikutus hävisi ja lääke on kiniinin aiheuttamien haittojen vuoksi poistettu markkinoilta.

Lihasten venyttely ennen nukkumaan menoa saattaa ainakin yhden tutkimuksen mukaan vähentää kramppeja ja niiden kivuliaisuutta, joten sitä kannattaa kokeilla.

Käytännössä venytellään niitä lihaksia, jotka kramppaavat, eli lähinnä pohkeen ja takareiden lihaksia.

Yksinkertaisimmillaan molempia voi venytellä istuen jalat suorassa lattialla, kurottamalla varpaisiin ja vetäen niitä yläruumista kohti. Pohjelihaksia voi venyttää seisomalla viistosti kädet suorana seinää vasteen, ottamalla toisella jalalla askeleen eteenpäin ja antaen taaempana olevan pohkeen venyä.
 

Osmo Saarelma
yleislääketieteen erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla