Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Sairastin viime vuoden aikana ehkä kerran, mutta nyt olen jatkuvasti puolikuntoisena. Olen aina viikon nuhainen ja viikon terve, sitten taas noin viikon nuhainen jne. Mistä tämä voisi johtua ja miten tästä kierteestä pääsisi pois?

KYSYMYS on varsin monitahoinen eikä siihen pysty antamaan yksiselitteistä vastausta. Puolikuntoinen olo voi henkilöstä riippuen tarkoittaa erilaista oirekokonaisuutta. Yleisimmin ihmiset yhdistävät puolikuntoisuuden jonkinlaiseen flunssaoireiluun, johon kysyjän mainitsema toistuva nuhaisuus sopisi.

Yleisesti ottaen monet tekijät voivat vaikuttaa sairastumisalttiuteen. Terveillä aikuisilla on keskimäärin 2–4 flunssaa vuosittain mutta pienten lasten vanhemmilla niitä on selvästi enemmän, koska lapset tuovat viruksia kotiin päivähoidosta.

Tupakointi lisää riskiä sairastua flunssaan ja jälkitauteihin. Myös pitkäaikaiset sairaudet, kuten astma, diabetes, maksa- ja munuaissairaudet, immuunijärjestelmään vaikuttavat sairaudet ja syövät, altistavat infektiosairauksille.

Raskausaikana herkkyys joihinkin infektioihin kasvaa. Myös poikkeava fyysinen tai psyykkinen stressi altistaa flunssille.

Terve aikuinen voi parhaiten vaikuttaa flunssariskiinsä noudattamalla terveellisiä elintapoja. Näihin kuuluu monipuolinen, runsaasti kasviksia ja vihanneksia sisältävä ruokavalio, riittävä uni ja säännöllinen liikunta. Pitkäkestoista stressiä ja liiallista alkoholin käyttöä tulisi välttää.

Hyvä käsihygienia vähentää käsien välityksellä tarttuvien infektioiden määrää. Kädet on hyvä pestä ennen syömistä ja kotiin tullessa, eikä pesemättömillä käsillä kannata kosketella kasvoja tai hieroa silmiä.

Minkään vitamiinien käytöllä ei ole osoitettu olevan vaikutusta sairastumisherkkyyteen monipuolista ravintoa syövälle, terveelle henkilölle. C- ja Dvitamiinin sekä sinkin vaikutuksia on tutkittu eniten. Niistä voi olla hyötyä joidenkin kroonisten sairauksien tai kovan, jatkuvan rasituksen (esim. huippu-urheilun) yhteydessä.

Mikäli oireilu pitkittyy tai siihen liittyy erityistä huolta, tilannetta voidaan selvittää tarkemmin lääkärin vastaanotolla.

 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Flunssan torjuntaan perusteell...

Miten eroon flunssakierteestä?

Laajojen kokemuksen ja tutkimusten mukaan aurinkoloman tasoinen D-vitamiinitaso veressä (120 - 150 nmol) on tehokas flunssan estäjä. Käsittämätöntä että lääkärit eivät siitä tiedota (tai tiedä). Vertailimme meidän firmassa 50 hengellä 2 vuotta flunssarokotuksia sen jälkeisiin vuosiin D-vitamiinilisää syöden. Flunssat olivat selvästi harvinaisempia ja lyhempiä D-vitamiini talvina. Hyvä määrä on 100 - 150 mcg/ pv, jolla tämä riskitön ja terve taso saadaan. Se kannattaa mittauttaa. Suomessa...
Lue kommentti