Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen nuori nainen ja minulla on todettu BED-syömishäiriö eli ahmimishäiriö. Olen kamppaillut ongelmani kanssa jo vuosia.

Pyrin terveellisiin elämän­tapoihin: harrastan liikuntaa 3 kertaa viikossa, pääsääntöisesti syön terveellisesti ja pidän kerran viikossa karkkipäivän. Välillä kuitenkin ahmin ruokaa (varsinkin herkkuja) kaksin käsin. Herkkuhetkeni venyvät useamman päivän mittaisiksi. Olen huomannut huonoina päivinäni etsiväni apua ahmimisesta.

Pidän ongelmaani melko samanlaisena riippuvuutena kuin alkoholi. En ole ylipainoinen, mutta olen lihonut. Jos tilanteeni jatkuu samalla tavalla, painoni nousee varmasti ja terveyteni kärsii. Terveelliset elämäntapani onnistuvat aina vain pari viikkoa, ja sitten repsahdan. Mikä siis avuksi?

 

Hiukan hämmästelen, että kerrot olevasi normaalipainoinen. Jos todellakin parin viikon välein vietät päiviä ahmien täysin tolkuttomasti, luulisi painosi nousevan enemmänkin kuin joitakin kiloja useamman vuoden aikana. Olisiko selitys siinä, että ahmintajaksojen välissä elintapasi ovat liiankin askeettisia?

Ymmärrän vertauksen alkoholiriippuvuuteen. Ero on kuitenkin siinä, että alkoholista kannattaa ehkä luopua kokonaan, jos siitä tulee ongelma. Ruokaa on syötävä joka päivä. Ratkaisu löytyykin riittävästä määrästä sopivan monipuolista ruokaa, riittävän tiheästi nautittuna. On hyvä syödä säännöllisesti 3–4 tunnin välein ja aterioita, joissa energiaa on riittävästi. Apuna voit käyttää kuvallisia ateriamalleja ja ateriapäiväkirjoja. Molempia löydät ahmintahäiriön itsehoito-oppaista. Niitä on markkinoilla useampiakin.

Moni terveellisyyteen pyrkivä yrittää ehkä liikaa. Ruokailun ilo ja nautinto kielletään ja herkut laitetaan kokonaan pannaan. Kaloreita saadaan liian vähän ja alitajuiset ajatukset alkavat kiertyä ruoan ympärille. Siitä puhe, mistä puute, sanoo sananlaskukin! Vähitellen kielletyn herkun himo murtaa itsehillinnän padot. Moni kuvittelee, että ”kaikki on menetetty” eikä tämän jälkeen yritäkään rajoittaa syömistään.

Itselle ei pidä olla liian ankara. Ehkä sinulle sopisi, että kerta­viikkoisen karkkipäivän sijaan joka päivä pitäisit pienen herkkuhetken, esimerkiksi söisit jälkiruoan päivällisen jälkeen? Hyvän aterian jälkeen jälkiruokaa ei tule syötyä kovin paljon, ja sen tuoma haitta jää mitättömäksi.

Kirjojen lisäksi voisit tutustua  netissä olevaan itsehoito-ohjelmaan Irti ahminnasta. Jos nämä eivät auta sinua riittävästi, käänny oppilaitoksesi tai terveysaseman terveydenhoitajan puoleen.

 

Elina Hermanson
lastentautien erikoislääkäri ja nuorisolääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.