Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Anna aivoille sopivasti näitä neljää, niin ne jaksavat muistaa.

  1. LEPOA. Unen aikana aktivoituu ja vahvistuu osa valveilla syntyneistä muistijäljistä. Mene siis ajoissa nukkumaan ja pyri nukkumaan riittävästi. Jos uni on ongelmallista, selvitä syy.
  2. POLTTOAINETTA. Verisuonisairauksia ehkäisevä ruokavalio ehkäisee myös muistisairauksia. Suosi marjoja, hedelmiä, kasviksia ja kokojyväviljaa. Korvaa kovat rasvat kasviöljyillä. Muista, että alkoholi on myrkkyä myos muistille.
  3. VIRKISTYSTÄ. Liikunta parantaa aivojen verenkiertoa ja aivosolujen toimintaa. Tämä on tärkeää muistijälkien syntymiselle. Ulkoile ja liiku riittävästi. Etsi itsellesi mieluisa laji, ettei mukavasta puuhasta tule pakkopullaa.
  4. JOUSTAVUUTTA. Sosiaalinen kanssakäyminen tekee hyvää aivoille, koska se ehkäisee stressiä ja masennusta, jotka heikentävät oppimista ja muistia. Tapaa läheisiä ja ystäviä, niin pysyt virkeänä.

Asiantuntija: Anne Remes, neurologian professori, ylilääkäri, Itä-Suomen yliopisto ja Kuopion yliopistollinen sairaala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Muistisairaustietoharrastaja

Olipa artikkelin ratkaisuluetelo naiivi.

Tässä tulee tärkeät muistisairauksien estäjät:

- Terve veren sokerin taso. Alzheimeria kutsutaan syystäkin kolmanneksi sokeritaudiksi ja Parkinssonia neljänneksi. Ylipaino ja sokeri-viljahiilihydraattipitoinen ruokavalio rappeuttaa nopeasti.

- Terve Suoliston mikrobikanta, joka saadaan juuri noita linolipitoisia ja tulehduttavia siemenöljyjä välttämällä ja runsaalla kuidulla, jota saadaan siemenistä ja muista kasviksista.

- D-vitamiinia 100 tai senioreilla 150 mcg jotta veren taso on kuin aurinkolomalla, joka on terve taso.

- B9 vitamiinia 0.8 mg ja B6 vitamiinia 20 mg seka B12 vitamiinia 1 mg imeskeltynä.

- Liikuntaa tunti päivässä. 

Sosiaalisuus ja älyllisten tehtävien ja musiikin harrastus on hyväksi, mutta em listan asiat pitää myös tehdä.

Ennen muistisairautta aivot alkavat jo rappeutua ja ihmisestä tulee vähän höppänä. Joillakin se jää tähän mutta nyt muistisairaudet ovat kovassa kavussa laiskojen ja lihottavien elintapojen takia. Ilmeisesti kännykkäsäteilu pahentaa tilannetta. 
- istumista tehdään valtavasti ja huonossa asennossa, jolloin verenkierto päähän on hidastunut. Työistuminen pitäisi tehdä keinuvassa keskirakoisessa satulatuolissa hyvässä ryhdissä ja kaulalihakset rentoina säädettävän pöydän ääressä.
1970 luvulla vanhoissa ikäluokissa muistisairaita oli huomattavasti pienempi prosentti kuin nykyään.

Lääkärit puhuvat yleensä pötyä muistisairauksista, koska haluavat lisää potilaita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla