Terveet elämäntavat ennustavat pitkää ikää. Tee testimme ja löydä omat elämäntaparemonttikohteesi. Vastaa jokaiseen kysymykseen ja laske pisteet.

1. Poltatko tupakkaa tai käytätkö nuuskaa tai altistutko usein tupakansavulle vaikka et itse polttaisikaan?
Kyllä (-10) Ei (0)

2.  Syötkö useasti viikossa nakkeja, makkaroita, pekonia tai kinkkua?
Kyllä (-3) Ei (0)

3. Onko tapanasi paistaa liha tai kala kärventyneeksi?
Kyllä (-2) Ei (0)

4. Koetatko välttää kermaa, voita, makeisia ja muita ruokia (kuten ranskalaisia perunoita), joista saa tyydyttynyttä rasvaa?
Kyllä (+3) Ei (0)

5. Koetatko minimoida lihan kulutuksen ja korvata sen vihanneksilla, hedelmillä ja marjoilla?
Kyllä (+5) Ei (-4)

6. Juotko olutta, viiniä tai väkeviä enemmän kuin kaksi alkoholiannosta* päivässä?
Kyllä (-6) Ei (0)    
*Yksi alkoholiannos on 0,33 cl olutta, siideriä tai lonkeroa; 12 cl viiniä;
8 cl vahvaa viiniä; 4 cl viinaa.
 
7. Juotko alkoholia kohtuudella, 1–2 annosta päivässä?
Kyllä (+3) Ei (0)

8. Annetaanko asuinalueellasi usein varoituksia huonosta ilmanlaadusta?
Kyllä (-4) Ei (+1)

9. Juotko enemmän kuin kaksi kuppia kahvia päivässä?
Kyllä (-3) Ei (0)

10. Juotko vihreää teetä?
Kyllä (+3) Ei (0)

11. Otatko päivittäin yhden aspiriinin, mikäli sinulla sydän- tai verisuonitauti tai sen uhka?
Kyllä (+4) Ei (0)

12. Harjaatko hampaat päivittäin?
Kyllä (+2) Ei (0)

13. Tyhjennätkö suolesi harvemmin kuin kerran kahdessa päivässä?
Kyllä (-4) Ei (0)

14. Harrastatko suojaamatonta seksiä tai käytätkö suonensisäisiä huumeita, joiden kautta voisit altistua haitallisille viruksille?
Kyllä (-8) Ei (0)

15. Koetatko hankkia rusketusta?
Kyllä (-4) Ei (+3)

16. Onko kodissasi mitattu vaarallisia radonin pitoisuuksia?
Kyllä (-7) Ei (0)

17. Mikä on painoindeksisi?
Alle 18 (-7)
18-26 (+2)
27-29 (-7)
30-34 (-10)
35-39 (-15)
Yli 40 (-25)

18. Asutko niin lähellä muita perheenjäseniäsi, että voit halutessasi poiketa heidän luonaan spontaanisti (puolisoa ja kotona asuvia lapsia ei oteta huomioon)?
Kyllä (+5) Ei (-4)

19. Kumpi seuraavista väittämistä sopii sinuun?
A. “Stressi syö minua sisältäpäin. En pääse siitä eroon. (-7)
B. “Hallitsen stressiä eikä se minua”. Stressinhallinan keinoja ovat liikunta, meditaatio, huumori, jne. (+7)

20. Onko useammalla kuin yhdellä perheenjäsenelläsi (vanhemmat ja
sisarukset) diabetes?
Kyllä (-4) Ei (0)

21. A. Kuolivatko molemmat vanhemmistasi ennen 75-vuoden ikää (muista syistä kuin onnettomuudesta)?
Kyllä (-10) Ei (0)

B. Tai tarvitsivatko he molemmat (tai vain toinen, jos toinen oli kuollut ennen 75-vuoden ikää) päivittäistä apua kun he olivat 75-vuotiaita?
Kyllä (-10) Ei (0)

22. Elikö useampi kuin yksi seuraavista sukulaisistasi vähintään 90-vuotiaaksi hyvissä sielun ja ruumiin voimissa (vanhemmat, vanhempien sisarukset, isovanhemmat)?
Kyllä (+24) Ei (0)

23. A. Oletko sohvaperuna (ei säännöllistä liikuntaa)? (-7)
B. Liikutko ainakin 20 minuuttia päivässä? (+7)

24. Saatko E- ja C-vitamiinia, seleeniä ja muita antioksidantteja päivittäin?
Kyllä (+5) Ei (-3)

Tulokset
Laske yhteen negatiiviset ja positiiviset luvut,
esim. –30 plus +45 = +15.
Muuntaaksesi tuloksen vuosiksi, jaa tulos 5:llä, esim. +15:5 = +3.

Arvioitu elinikä
Jos olet mies, lisää negatiiviset tai positiiviset vuodet 84:ään (esim. 84+3 = 87)
Jos olet nainen, lisää negatiiviset tai positiiviset vuodet 87:ään
(esim. 87+3 = 90)

Testi: New England Centenarian. Lähde: Jani Kaaro: Terveenä 100-vuotiaaksi, Avain 2010. Testiä varten on haastateltu myös professori Jussi Huttusta.

 1. Tupakansavu sisältää myrkkyjä, jotka vahingoittavat suoraan DNA:ta ja altistavat näin syövälle. Tämän lisäksi tupakansavun ainesosat kiihdyttävät ikääntymistä. Tupakka lisää myös sydän- ja verisuonitautien riskiä. 

2. Säilötty liha (kinkut, makkarat, pekoni) sisältävät muun muassa paljon nitriittiä, joka vahingoittaa soluja ja altistaa syövälle. 

3. Grillaaminen voi muuntaa lihan tai kalan proteiineja niin että ne vahingoittavat DNA:ta ja altistaa näin syövälle. 

4–5. Paljon kovaa rasvaa ja proteiineja sisältävä ruokavalio on tutkimuksissa yhdistetty lisääntyneeseen syöpäriskiin. Kova rasva lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Vihannekset, hedelmät ja marjat sen sijaan alentavat sydän- ja verisuonisairauksien riskiä ja mahdollisesti suojaavat monilta syöviltä. 

6-7. Alkoholi liiallisesti nautittuna vahingoittaa maksaa ja solujen mitokondrioita ja kiihdyttää näin ikääntymistä. Kohtuullinen alkoholinkäyttö alentaa sydän- ja verisuonitautien riskiä. 

8. Ilman epäpuhtaudet, kuten autojen ja tehtaiden saasteet, lisäävät sydänkohtauksien ja mahdollisesti myös joidenkin syöpien riskiä. 

 9–10. Kohtuullisella kahvinjuonnilla voi olla hyviä terveysvaikutuksia, mutta runsas kahvinjuonti saattaa olla merkki stressistä. Vihreä tee sen sijaan sisältää paljon antioksidantteja, joilla on hyviä terveysvaikutuksia.

11. Aspiriini päivässä vähentää merkittävästi sydänsairauksien ja syövän riskiä. 

12. Hampaiden ja ienten tulehduksista pääsee verenkiertoon jopa sydämelle vaarallisia bakteereja.

13. Tutkimusten mukaan suolen tyhjentäminen vähintään 20 tunnin välein näyttää vähentävän riskiä sairastua paksusuolensyöpään. Kuidun lisääminen ravintoon voi vähentää syöpäriskiä. 

14. Suojaamattoman seksin ja huumeneulojen välityksellä leviää monia vaarallisia viruksia ja taudinaiheuttajia. 

15. Auringon UV-säteily vahingoittaa ihosolujen DNA:ta, mikä kiihdyttää ihon ikääntymistä ja lisää ihosyövän riskiä.

16. Radon on radioaktiivinen jalokaasu. Sen suuri pitoisuus huoneilmassa lisää syöpäriskiä yhtä paljon kuin kahden savukeaskin polttaminen päivässä. 

17. Ylipaino lisää sydän- ja verisuonisairauksien, tyypin 2 diabeteksen ja monien syöpien riskiä. 

18. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisillä, joilla ei ole hyviä perhesiteitä, on heikommat mahdollisuudet purkaa stressiään. Psykologinen stressi on sydän- ja verisuonisairauksien, masennuksen ja erilaisten syöpien riskitekijä. 

19. Hyvä stressinsietokyky on yleensä yhdistelmä luonteenpiirteitä (esimerkiksi huumori) ja mahdollisuus purkaa stressiä läheisten perheenjäsenten kanssa. 

20. Diabetes kiihdyttää niin sanottujen cross-linkien muodostumista ja siten myös ikääntymistä. 

21–22. Geeneillä on suuri merkitys elinikämme kannalta. Jos molemmat vanhempasi ovat kuolleet ennen keskimääräistä elinajanodotetta, sinun kannattaa todella kiinnittää huomiota elintapoihisi.

23. Liikunta hidastaa ikääntymistä lukuisin eri tavoin. 

24. Antioksidanttien, etenkin E-vitamiinin ja seleenin, uskotaan hidastavan ikääntymistä.

Testaa kuinka vanhaksi elät?

Ei se elämän piituus,vaan laatu.En tajua nykyajan kotkotuksia,itseä kontrolloidaan kohtuuttomasti,eikä nautita elämästä.No,onhan se mukavaa miettiä ysikymppisenä,että onpas tullut elettyä ja vieläpä pirun terveellisesti...Ja kun vanhoja ihmisiä ei tässä yhteiskunnassa haluta nähdä,eikä pidetä huolta niin jipiaaajee....Eikä tule niitä eläkkeitäkään.
Lue kommentti

Testaa kuinka vanhaksi elät?

Hei, tietääkseni aspiriinia suositellaan nykyään vain ns. sekundaaripreventioon, siis henkilöille joilla on jo ollut sydän- tai verisuonisairaus - ei terveille, joilla tulpanestohyöty ei kumoa verenvuotojen lisääntymisestä aiheutuvaa haittaa? Voisiko toimitus ottaa kantaa tai pyytää tähän asiantuntijan mielipiteen. Sitäpaitsi kahvia pidetään nykyään terveellisenä, sehän estää annosriippuvaisesti mm. diabetesta??
Lue kommentti