Näyttelijä Miia Nuutila pääsi Hyvän terveyden vesijuoksu­kouluun. Nappaa tekniikkavinkit videolta.

Vesijuoksun Miia Nuutila aloitti muutama vuosi sitten. Vesi viehätti elementtinä ja laji sopi hyvin arkeen: uimahalliin voi mennä koko perheen kanssa ja lapset osaavat jo touhuta omia juttujaan. Lajissa saa myös mukavasti hien pintaan.

- Vedän tunnin lenkkejä uima-altaassa, se pitää minut kunnossa eikä rasita polvia tai niveliä.

Miia Nuutila tunnetaan rehevästä naurustaan, humoristisista elokuva-  ja tv-rooleistaan sekä parittajan osastaan Maajussille morsian -sarjan juontajana. Seitsemäs tuotantokausi pyörähti juuri käyntiin televisiossaa. Rakkaus on aina kiinnostava aihe, ja jokainen kaipaa itselleen puolisoa, Nuutila kuvailee sarjan suosiota.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

- Maajussit ovat aitoja tyyppejä, jotka etsivät kumppania tositarkoituksella, eivät päästäkseen lööppeihin. Nekin, jotka eivät löydä rakkautta, saavat sarjan kautta ystäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaikka näyttelijän työ on esiintymistä, ikä ei stressaa. Itseään ei kuitenkaan kannata päästää rupsahtamaan hyvän olon takia, ei ulkonäön.

- En tiedä mistään ikäpaineista, koska minähän olen vielä hirveän nuori. En kyllä edes suostu ottamaan paineita vanhenemisesta, kun ei sille mitään voi. Sitä paitsi rypyt ovat ihania! Nuutila naurahtaa.

Tehokasta ja lempeää

Vesijuoksu on yllättävän tehokas kuntoilulaji. Teho perustuu siihen, että kroppa saa vedessä vastusta joka suunnasta, eikä samanlaista vaikutusta tule muualla liikkuessa. Lihaksia myös käytetään monipuolisesti.

Kun kaikki suuret lihakset joutuvat töihin, syke nousee helposti ja hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskyky paranee. Toisin sanoen kunto kohenee.

Myös painonhallinnan kannalta vedessä liikkumisesta on erityistä hyötyä, sillä energiaa kuluu huomattavasti enemmän kuin kuivalla maalla. Esimerkiksi 27-asteisessa uimahallivedessä lämpöenergiakulutuksemme on 40 prosenttia suurempaa kuin kuivalla maalla, vaikka emme tekisi yhtään mitään.

Vaikka vesiliikunta haastaa kroppaa ja kuluttaa rutkasti energia, se on elimistölle lempeä. Vesi tukee vartaloa ja veden noste helpottaa lihastyötä, siksi liikkuminen ei rasita niveliä. Myös vettä pelkäävälle laji saattaa sopia, sillä päätä ei tarvitse laittaa veteen. Erityisen suositeltavaa vesijuoksu on nivelvaivoista kärsiville, niska- ja selkäkipuja poteville, kuntoutujille, ylipainoisille ja ikääntyneille.

Asiantuntija Eija Holmala, liikuntapäällikkö, UH &  FIX

  • Vesijuoksutekniikka on helppo, mutta se kannattaa opetella rauhassa. Hosumalla tehot j√§√§v√§t puolitiehen ja v√§√§r√§√§ tekniikka on vaikeampi
    korjata myöhemmin.  
  • Pid√§ asento ryhdikk√§√§n√§ ja hieman etukenossa. Katse on suoraan eteen, hartiat alhaalla.
  • Juoksuliikkeet ovat rytmikk√§√§t: polvet nousevat kunnolla eteen yl√∂s ja jalat ojentuvat joka potkulla taakse, my√∂s nilkka ojentuu lopussa.
  • Kyyn√§rp√§√§t ovat noin 90 asteen kulmassa vartalon sivuilla ja tasapainottavat juoksua. K√§det kauhovat vett√§ taaksep√§in sormet yhdess√§.
  • Juoksurytmi on selke√§: vastakkainen k√§si ja jalka ovat samaan aikaan edess√§.

    Vältä virheet

  • Jos kallistut liikaa, juoksu alkaa muistuttaa koirauintia. Hidasta silloin vauhtia ja korjaa asento pystymm√§ksi.
  • Lyhyet askeleet saat pidemm√§ksi, kun nostat polven kunnolla yl√∂s ja ty√∂nn√§t jalat loppuun asti alas suoraksi.
  • Tee k√§sill√§ kunnolla t√∂it√§, mutta v√§lt√§ sivuttaisliikett√§. Pyri viem√§√§n k√§det suoraan eteen taakse.
  • √Ąl√§ hosu, vaan keskity rauhallisena rullaavaan rytmiin.

Tosi hölmöä, että Miia Nuutila on pantu altaaseen täydessä kasvomeikissä ja tukka pesemättä. Ei ole millään lailla uimahallietiketin mukaista. Kunnon pesu on uimahallihygienian a ja o!

  • yl√∂s 111
  • alas 124

vesijuoksu mallin  meikkaus oli tarkoituksella antamaan virkeää ilmettä ko tilanteessa, normaalisti tämä ei toimi. tarkoituksena kaiketi oli tavoittaa virkistynyt ja hyvä suoritus koetilanteessa.

 

maria

  • yl√∂s 88
  • alas 128
Sisältö jatkuu mainoksen alla