Olisin kiinnostunut tietämään, kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen saa palata juoksulenkille? Entä milloin hyppynarulla tai trampoliinilla hyppimistä kestää? Miten nopeasti kohtu palautuu ja kestää pomppimista? Olen 30-vuotias nainen ja fyysisesti hyvässä kunnossa.

Synnytyksestä palautuminen on yksilöllistä, joten yksityiskohtaisia ohjeita on vaikea antaa. Normaalin alatiesynnytyksen jälkeen liikunnan voi aloittaa jo parin viikon kuluttua tai heti kun äiti tuntee siihen kykenevänsä. Jos synnytyksessä on ollut poikkeavuutta, kannattaa jälkitarkastuksessa varmistaa normaali toipuminen.

Kaikkien on hyvä muistaa lantiopohjan lihasten jumppa. Lantiopohjan lihaksistolla on kaksi tärkeää tehtävää: tukea lantionpohjan elimiä ja samalla virtsaputken sulkumekanismia. Synnytyksenjälkeisellä lantionpohjan harjoittelulla pyritään nopeuttamaan toipumista ja ehkäisemään myöhempiä lantionpohjan toimintahäiriöitä, kuten virtsankarkailua. Lantiopohjan lihasten harjoitteluun saa ohjeita jo synnytyssairaalasta.

Kaikessa liikunnassa lantiopohjan lihakset pitää aina huomioida. Erityisen hyviä ovat pilates, latinotanssi, jooga ja yleensäkin lajit, joissa lan-tiolle tulee liikkuvuusharjoittelua ja syvimpien vatsalihasten harjoittelua Ensimmäisten viikkojen aikana on syytä välttää liikuntaa, johon kuuluu hyppyjä ja nopeita suunnan muutoksia, koska nivelsiteet ovat löystyneet hormonaalisten muutosten seurauksena. Hyppylajeissa virtsa karkailee helposti.

Synnytyksen jälkeen kannattaa aluksi harrastaa samoja liikuntamuotoja, joita on tottunut harrastamaan ennen raskautta ja sen aikana. Synnytyksen jälkeen äidin kunto palautuu nopeasti raskautta edeltäneelle tasolle ja lyhyen harjoituskuurin
jälkeen jopa paremmaksi. Liikunta auttaa myös palautumaan raskautta edeltävään painoon.

Säännöllinen kunnon nostoon tähtäävä, kohtuullisesti kuormittava liikunta ei vähennä maidoneritystä eikä vaikuta maidon laatuun

Internetistä löytyy hyviä ohjeita. Esim. sivuilta ukkinstituutti.fi löytyy synnyttäneiden kotivoimistelu-ohjeita: Aloita liikkuminen niin pian kuin tunnet siihen pystyväsi. Lisää liikuntaa vähitellen omaa kehoasi kuunnellen. Tavoitteenasi voit pitää yleistä liikuntasuositusta: Reipasta kestävyysliikuntaa vähintään 2½ tuntia viikossa tai rasittavaa kestävyysliikuntaa vähintään 1 tunti 15 minuuttia viikossa. Lisäksi 2 kertaa viikossa lihaskuntoharjoittelua suurimmilla lihasryhmillä. Jaa kestävyysliikunta ainakin 3 viikonpäivälle.
Voit kerätä kestävyysliikunta-ajan 10 minuutin pätkistä.

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva Shutterstock

Terveen ihmisen ei tarvitse mennä luuntiheysmittauksiin. Mutta FRAX-mittaus on tarpeen, jos...

  • saat murtuman kaaduttuasi tai pudottuasi alle metrin korkeudesta.
  • vanhemmallasi tai sisaruksellasi on osteoporoosi.
  • kuukautisesi päättyvät reilusti ennen kuin täytät 50 vuotta tai ne ovat jääneet pois esimerkiksi syömishäiriön takia.
  • olet alipainoinen, käytät kortisonitabletteja suuria annoksia tai kärsit D-vitamiinin puutoksesta ja sinulla on lisäksi osteoporoosille altistava sairaus, kuten keliakia, nivelreuma tai tulehduksellinen suolistosairaus,
  • saat nikamamurtuman selkärankaan. Joskus ainoa merkki on pituuden väheneminen useammalla sentillä tai ryhdin romahtaminen.

Asiantuntija: Leo Niskanen, endokrinologian ylilääkäri, HYKS.

Lue lisää Osteoporoosin käypä hoito -suosituksesta.

Kuva Shutterstock

Olen 47-vuotias esivaihdevuosivaivoista kärsivä nainen. Olen pärjännyt hyvin estrogeenilaastarilla 25 µg. Laastari oli apteekista loppu, ja sain tilalle estrogeenigeeliä. Eikö sen annos ole huomattavasti isompi? En haluaisi käyttää kuin juuri sen verran hormonia kuin tarpeen on. Mikä hoitomuoto on turvallisin?

Tämä on ajankohtainen kysymys, koska sekä estrogeenigeelivalmisteiden että estrogeenilaastareiden saatavuudessa on ollut runsaasti ongelmia. Näin ollen monen käyttäjän lääkehoitoa on jouduttu muuttamaan.

Pakkauksessa hormonien määrä on kuvattu eri tavoin, joko milligrammoina (mg) tai mikrogrammoina (µg). Suun kautta otettavat estradiolitabletit sisältävät estrogeenia joko 1 tai 2 mg. Geelivalmisteiden välissä on pieniä eroja, mutta otan esimerkin yhdestä valmisteesta, jossa 1 g geeliä sisältää 0,6 mg estradiolia. Geeliä sisältävää annospumppua käytettäessä 1 painallus vastaa 0,75 mg:n estradioliannosta. Geelin sisältämän estradiolin biologinen hyötyosuus on enintään 10 %, joten vuorokaudessa saatava estradiolin määrä on noin 50 µg. Laastareissa taas kuvataan vahvuus yksiköllä µg/ 24 tuntia (kysyjän tapauksessa hänellä oli käytössä 25 µg laastari). Tässä tapauksessa kerrotaan, kuinka paljon estradiolia laastarista vapautuu naisen verenkiertoon vuorokauden kuluessa.

Jonkin verran valmisteiden imeytymisen välillä on yksilöllisiä eroja, mutta suurin piirtein voidaan arvioida saman vahvuisiksi seuraavat annokset: 1 mg tabletti suun kautta, iholle kiinnitettävä 37,5 ug laastari ja 1(-2) painallusta geeliä iholle levitettynä. Kysyjän saama hormoniannos ei siis ole huomattavasti isompi; lisäksi geeliannosta voi itsekin säätää.

Annostelumuodon voi valita itse. Ihon kautta annostelua suositaan silloin, kun naisella on veritulppariskiä lisääviä tekijöitä. Ja kuten kysyjä toteaa, kannattaa käyttää estrogeenia vain sen verran, että vaihdevuosioireita ei tule.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.