Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen 12-vuotias tyttö ja painoni on minulle iso ongelma. Mittani ovat 168/85. Kirjoitin asiasta keskustelupalstalle, ja sain vastaukseksi, että minun pitää mennä lääkärille. Säikähdin vastausta ja haluaisin tietää, onko asia näin vakava.

Heti aluksi on syytä sanoa, että ei ole mitään syytä olla peloissaan. Tarkastelen hieman, missä tilanteissa lääkärissä käynti voisi olla aiheellinen.

Yksi syy voisi olla, jos epäilee, että lihavuuden takana olisikin jokin aineenvaihdunta- tai muu sairaus. Tämä on kuitenkin kovin epätodennäköistä. Hyvin harvoin nuoren lihavuus johtuu sairaudesta. Jos sellainen on, siihen liittyy yleensä muitakin oireita kuin lihavuus. Jos on muuten terve tyttö, sairauden mahdollisuus on niin häviävän pieni, että sen vuoksi ei tarvitse lääkäriin mennä.

Entä löytyykö lääkäriltä apua lihavuuteen? Lääkäriltä voi saada joitakin neuvoja painonhallintaan, mutta lääkärit eivät ehdi antaa varsinaista painonhallinnan ohjausta. Harvalla on siihen tarvittavaa koulutustakaan. Tilanteesta riippuen lääkäri voi lähettää johonkin painonhallintaryhmään tai ravitsemusterapeutin ohjantaan, mutta tällaisia palveluja ei valitettavasti kaikissa paikoissa ole saatavilla.

Lääkärissä käynti ei siis terveyden kannalta ole suinkaan välttämätöntä, mutta apua ja tukea painonhallintaan saattaa löytyä.

Nuorilla laihduttaminen ja sen jälkeinen painonhallinta voidaan toteuttaa samoin periaattein kuin aikuisilla: olennaista on rasvaisen ruoan välttäminen. Erona kuitenkin on, että tuossa iässä on syytä laihduttaa maltillisesti, kilo pari kuukaudessa riittää. Paastoja ja tiukkoja dieettejä pitää välttää, koska silloin on vaarana syömishäiriön kehittyminen. Sopivia muutoksia ruokailutottumuksissa tarvitaan, mutta kaikkea ei tarvitse muuttaa.

Jos liikunta on nyt vähäistä, se kannattaa aloittaa jossain muodossa: kävely ja juoksu, uinti, pallopelit, kaikki käyvät. Kun harrastaa monenlaista liikuntaa, jokin laji varmasti sytyttää, ja säästä tai vuodenajasta riippumatta aina on jotakin tekemistä.

Vanhempien pitäisi olla täysillä juonessa mukana. Heidän ei kuitenkaan kannata valvoa nuoren syömistä, sillä siitä ei ole apua. Vanhempien on parempi antaa nuorelle vastuuta, tukea häntä ja muuttaa koko perheen ruokailutottumuksia terveellisemmiksi.

Pertti Mustajoki
professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.