Kasvispainotteinen ruokavalio ja lihan korvaaminen muilla proteiinin lähteillä auttaa välttymään tyypin 2 diabetekselta. Myös kasvisruoan ja korvaavien proteiinien laadulla on merkitystä, tutkimustulokset osoittavat. Tiedot perustuvat kahteen Diabetes Care -lehdessä julkaistuun ravitsemustutkimukseen. Tulosten valossa korvaamalla päivittäin 50 grammaa punaista lihaa juustolla (30 g), jugurtilla (70 g) tai pähkinöillä (10 g) pienentää diabetesriskiä noin 8–9 prosenttia.Sairastumisriski pienenee vielä enemmän, jos koko ruokavaliota muuttaa kasvispainotteisemmaksi. Tulosten perusteella 20 vuoden aikana vähitellen kasvispainotteiseen ruokavalioon siirtyneiden riski sairastua tyypin 2 diabetekseen oli lähes 50 prosenttia pienempi kuin samanikäisten, joiden ruokavalio on edelleen lihapainotteinen. Kasvispainotteiseen ruokavalioon siirtyneet myös lihoivat vähemmän, mikä todennäköisesti selittää pienempää diabetesriskiä.Tutkimusten havainnot vahvistavat aiempaa näyttöä kasvispainotteisen ruokavalion suotuisista diabetesvaikutuksista. Runsas punaisen lihan ja varsinkin teollisten lihatuotteiden runsas nauttiminen puolestaan suurentaa diabeteksen, mutta myös aivoverenkierronhäiriöiden ja sydänoireiden vaaraa, tutkimuksista tiedetään.Uutispalvelu Duodecim(Diabetes Care 2020;43:2660–2667)https://doi.org/10.2337/dc20-1038(Diabetes Care 2020;43:2796–2803)https://doi.org/10.2337/dc20-1005

(000.000) 2020 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla