Hengityskonehoito on usein tarpeen sydänpysähdyksen jälkeen, mutta osa potilaista voi sen seurauksena saada liikaa happea. Liika happi voi puolestaan suurentaa neurologisten ongelmien vaaraa, Circulation-lehdessä julkaistut tulokset osoittavat.Tutkimuksessa tarkasteltiin 280 elvytettyä ja hengityskonehoidossa ollutta sydänpysähdyspotilasta, joista 38 prosenttia oli kokenut hyperoksiaa eli hapen runsautta.Kun potilaita verrattiin sairaalajakson päätteeksi, hyperoksiaa kokeneista 77 prosentilla oli neurologisia ongelmia, kun muista potilaista vain 65 prosenttia kärsi niistä. Analyysin perusteella jokainen tunti hyperoksiaa suurensi neurologisten ongelmien todennäköisyyttä 3 prosenttia. Tulokset on hyvä varmistaa lisätutkimuksissa, mutta samanlaisia havaintoja on tehty aiemminkin. Lisähapen antaminen potilaille, joiden happitilanne on jo parantunut ja hyvä, voi joidenkin tulosten perusteella suurentaa jopa potilaiden riskiä menehtyä sairaalahoidon ja sitä seuraavan kuukauden aikana.Uutispalvelu Duodecim(Circulation 2018;137:2114–2124)https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/CIRCULATIONAHA.117.032054

(20181213) 2018 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla