Jos ylipainoa on 20 kiloa, ajatus ihannepainoon laihduttamisesta saattaa tuntua vaikealta ja epärealistiselta. Onneksi vähempikin riittää. Lihavuudesta aiheutuvat terveyshaitat nimittäin poistuvat ainakin pariksi vuodeksi, kun laihtuu pysyvästi viisi kiloa.

Tasapainokin on tällöin helpompi säilyttää. Kannattaa nimittäin muistaa, että mitä alemmaksi painon saa, sitä vähemmän on syötävä ja enemmän liikuttava.

Viiden kilon laihtuminen vaikuttaa nykykäsityksen mukaan useimmilla heti edullisesti

  • verenpaineeseen
  • veren rasvatasoihin
  • ennen kaikkea sokeritasapainoon

Omenavartalo virtaviivaistuu

Laihdutus tehoaa heti myös vatsaontelon sisäiseen rasvaan ja virtaviivaistaa omenavartaloa.

Rasvan kertyminen vyötärön seudulle on erityisen haitallista sydän- ja verisuonitautien ja aikuisiän diabeteksen kannalta, sillä vatsaonteloon kertyneen rasvan aineenvaihdunta on aktiivista. Se tuottaa vereen rasvoja toisin kuin vartalon päärynäksi muotoileva rasva reisissä ja pakaroissa.

Terveys vaarassa

Lihavuus lisää riskia sairastua esimerkiksi seuraaviin sairauksiin:

  • sepelvaltimotauti
  • aivohalvaus
  • kohonnut verenpaine
  • aikuisiän diabetes
  • rasva-aineenvaihdunnan häiriöt
  • uniapneaoireyhtymä
  • nivelrikko
  • sappikivitauti
  • kihti
  • refluksitauti
  • hirsutismi eli runsaskarvaisuus
  • virtsan karkailu
  • muutamat syöpälajit

Vaaratekijät alkavat yleensä kertyä heti, kun painoindeksi kipuaa 25:n yli. Hälytyskellojen pitäisi soida viimeistään painoindeksin 30 kohdalla.

Katkaise nousukierre

Kannattaa muistaa, että sopiva laihtumismäärä riippuu lähtöpainosta ja sairauksista. Eli joskus olisi hyvä laihtua enemmänkin kuin 5 kiloa.

Joskus taas jo painonnousukierteen katkaisemista voi pitää onnistumisena. Parempi on estää edelleen lihominen kuin yrittää vähentää kilojaan tilapäisesti. Jos paino on nousemassa, lihomisen saa usein pysäytettyä miettimällä, mitä voisi tehdä toisin. Olisiko se juomisen tai iltasyömisen vähentämistä? Samalla kun päättää pienestä jokapäiväiseen elämään vaikuttavasta muutoksesta, kannattaa myös päättää, miten kontrolloi painoaan ja päätöksessä pysymistään.