Rasvattoman jogurtin lupaus kevyestä ja terveellisestä vaihtoehdosta voi kääntyä päälaelleen. Parin desin pikarissa saattaa olla sokeria kymmenen grammaa. Varsinainen piilosokeripommi siis!

Kevytjogurtti voi olla ihan muuta kuin se lupaa. Etiketissä mainostetaan ”0 % rasvaa” ja supermarja mustikkaa. Jogurtiksi sitä kutsutaan, vaikka oikeampi nimitys olisi piilosokeripommi.

Piilosokerilla tarkoitetaan lisättyä sokeria, jota tuotteessa ei luontaisesti ole. Koska piilosokeria ei näe, sitä tulee nautittua huomaamatta suuriakin määriä.

Rasvaton ei ole sokeriton

Kun syöt jotain jääkaapistasi, ostat yleensä jotain tilalle, jotta kaappi ei pääse tyhjenemään. Sama sääntö pätee moneen rasvattomaksi mainostettuun kevyttuotteeseen, esimerkiksi jogurttiin. Jos siitä on poistettu rasvaa, tilalle on usein lisätty sokeria.

Parin desilitran maustetussa jogurttipurkissa voi olla sokeria monta kymmentä grammaa.

Usein maitotuotteessa on myös laktoosia, mikä on sokeri sekin.

Jos jogurtti on oma lempiherkkusi, siitä ei toki tarvitse luopua. Jotta osaisit vältellä piilosokereita, olisi hyvä tarkistaa tuoteselosteesta hiilihydraattien ja sokerien määrä. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että laktoosia sisältävässä tuotteessa saisi olla hiilihydraatteja enintään 12 grammaa 100 grammaa kohden.

Maustettujen jogurttien sijaan kannattaa suosia maustamattomia jogurtteja. Jos kaipaat lisää makeutta, lisää sekaan marjoja. Tällöin saat vähemmän sokeria ja enemmän kuituja.

Irti sokerikoukusta

Lohdullista on se, että mitä vähemmän sokeria syö, sitä vähemmän sitä tekee mieli.

Jos syö säännöllisesti kunnon aterioita ja saa riittävästi hyviä ravintoaineita, herkuttelun tarve vähenee. Syntyy positiivinen kierre: kun elimistö saa vähemmän sokeria, myös sokerinhimo vähenee.

Samalla verensokeritaso tasoittuu eikä tule esimerkiksi väsymyspiikkejä, joita paikkaamaan pitäisi syödä sokeria. Vatsa täyttyykin oikeista ravinnosta makean sijaan.

Vertaa ja valitse:

  • Maustamaton jogurtti marjoilla, 2 dl: 2 sokeripalaa
  • Maustettu jogurtti, 2 dl: 10 sokeripalaa

Lue lisää:

Kuinka paljon saa syödä makeaa?
Tunnista piilosokeri ja voi paremmin
Piilopahikset pois lautaselta

  • lihottaa
  • nostaa verensokeriarvoja
  • nostaa veren huonoa LDL-kolesterolia ja laskee HDL-kolesterolia
  • edistää hampaiden reikiintymistä
  • aiheuttaa ilmavaivoja

Katso video: Huono uni herättää herkkuhimon

Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.