Probiootit ovat eläviä maitohappobakteereita, jotka tutkitusti edistävät terveyttä. Mistä niitä saa, milloin niitä kannattaa syödä ja mihin kaikkeen ne auttavat?

Jos voisit tarkastella kehoasi sisältäpäin ja päätellä siitä, miten voit, minne kannattaisi kurkistaa ensimmäiseksi? Vastaus on suolisto. Suoliston kunto on lahjomaton hyvinvoinnin mittari.

Kun koemme olomme terveeksi, kiitos kuuluu miljardeille suolistobakteereille. Suolistomikrobisto on tasapainossa, ruoansulatus toimii hyvin ja olemme vastustuskykyisiä sairauksille. Jos kaikki ei ole kunnossa, suolisto ilmoittaa kyllä itsestään esimerkiksi vatsavaivojen, muodossa.

Probiootit avuksi

Jos tahdot tukea suoliston hyvinvointia, helpointa on kiinnittää huomiota ruokavalioon. Terveysvaikutteisista probiooteista voi olla apua. Ne ovat eläviä mikrobeja, useimmiten erilaisia maitohappobakteerikantoja. Tutkituimpia niistä ovat Lactobacillus GG ja Bifidus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Probiootteja ei ole elintarvikkeissa itsessään, mutta niitä on lisätty moniin tuotteisiin, kuten jogurtteihin, mehuihin, rahkaan ja juustoon. Tuotteiden kyljestä, esimerkiksi juustopaketista, voi tarkistaa, onko niissä probiootteja. Yksi probioottijogurtti, lasillinen piimää tai muutama siivu probioottijuustoa päivässä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Antibiootit uhkana

Jos joudut antibioottikuurille, probioottien syöminen on entistä tärkeämpää, sillä antibiootit tuhoavat suoliston hyvää bakteerikantaa. Tällöin voit ottaa probiootit lisäravinteena esimerkiksi apteekista saatavina tabletteina tai jauheena. Myös elintarvikkeiden, joihin on lisätty probiootteja, syömistä kannattaa jatkaa, sillä ravinnossa olevista probiooteista saa parhaimman tehon.

Ennaltaehkäisyn a ja o

Probiootteja suositellaan käytettäväksi myös ennaltaehkäisevästi silloin, kun

olet raskaana tai imetät

• lähdet ulkomaanmatkalle

• haluat torjua allergiaoireita siitepölykaudella

• tahdot tehostaa suun hyvinvointia

Lue lisää siitä, mihin kaikkeen probiooteista voi olla apua.

Ehkäisevätkö probiootit flunssaa?

Probiootit ovat eläviä maitohappobakteereja, joiden teho ja terveysvaikutukset on todistettu tieteellisesti. Niitä on ravintolisinä esimerkiksi tableteissa tai jauheissa sekä lisättynä eri elintarvikkeissa. Maitohappobakteereita puolestaan on luonnostaan jogurtissa, piimässä ja hapankaalissa, mutta niiden tehoa ei ole näytetty toteen samoin kuin probioottien.

Probiootit kuulostavat kyllä kapitalistisesta näkökulmasta aivan liian hyvältä, että niitä tuotteiden kera aivan ilmaiseksi jaellaan.

Jokin tässä mättää, tai sitten se on vain minun kyyninen suhtautumiseni alati huononeviin kilpailutuotteisiin.

Luulisi, että mitä terveellisempää "superfoodia" myydään niin sen enemmän siitä joutuu maksamaan.

Parhaimmat maitohappobakteerit, joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:

 

Jokainen antibioottikuuri muuttaa suoliston bakteeristoa jopa vuosien ajaksi.
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto9_1.pdf

Normaali apteekin tai marketin probiootti kasvatetaan suojatusti laboratoriossa, pakastekuivataan ja laitetaan makeutusainetta evääksi imeskelypilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 90%. Saat siis vain 10% "elossa" olevia bakteereita jotka ottavat kovasti turpaan vatsahapoiltasi eivätkä pääse ohutsuoleen asti elävinä. Apua näistä ei ole.

Hyviä valmisteita:
Luomuhapankaali
ProbiMage
Acidophilus Plus
Acidophilus Forte
Replete Intensive
DDS+
Bioteekin Probioottiplus

Turun Yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiotiit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella!
http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/uutiset/53/

 

Lisäksi paljon mainostetaan ja myydään ns. terveysvaikutteisia jogurtteja (Activia, Actimel, Gefilus, Valio olo jne...), joissa on 5 palaa sokeria per 1 dl (sokeri on hyvien bakteerien vastavaikuttaja) tai vastaavasti makeutus- sekä lisäaineita. Eli se niiden "terveysvaikutuksista". Näitä tuotteita EI saa mainostaa terveysvaikutteisiksi, koska sitä ne eivät ole. Pitää tosin tietää, mitä bakteereja käyttää ja onko niistä tutkimusnäyttöä. Herkästi mainostetaan terveellisinä sellaisiakin probiootteja, jotka eivät mene edes elävänä ohutsuoleen asti.

 

Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsii jopa 15 prosenttia suomalaisista, osa tietämättään. Juuri vatsan toimintaa edistävinä mainostetut tuotteet, kuten vatsajogurtit ja terveysjuomat pahentavat oireita.

 

Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA on karsinut kovalla kädellä terveysväittämiä, joita käytetään elintarvikkeiden mainonnassa.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/21/eu-raakkasi-kovalla-kadella-elintarvikkeiden-terveysvaitteita

Sisältö jatkuu mainoksen alla