Probiootit ovat eläviä maitohappobakteereita, jotka tutkitusti edistävät terveyttä. Mistä niitä saa, milloin niitä kannattaa syödä ja mihin kaikkeen ne auttavat?

Jos voisit tarkastella kehoasi sisältäpäin ja päätellä siitä, miten voit, minne kannattaisi kurkistaa ensimmäiseksi? Vastaus on suolisto. Suoliston kunto on lahjomaton hyvinvoinnin mittari.

Kun koemme olomme terveeksi, kiitos kuuluu miljardeille suolistobakteereille. Suolistomikrobisto on tasapainossa, ruoansulatus toimii hyvin ja olemme vastustuskykyisiä sairauksille. Jos kaikki ei ole kunnossa, suolisto ilmoittaa kyllä itsestään esimerkiksi vatsavaivojen, muodossa.

Probiootit avuksi

Jos tahdot tukea suoliston hyvinvointia, helpointa on kiinnittää huomiota ruokavalioon. Terveysvaikutteisista probiooteista voi olla apua. Ne ovat eläviä mikrobeja, useimmiten erilaisia maitohappobakteerikantoja. Tutkituimpia niistä ovat Lactobacillus GG ja Bifidus.

Probiootteja ei ole elintarvikkeissa itsessään, mutta niitä on lisätty moniin tuotteisiin, kuten jogurtteihin, mehuihin, rahkaan ja juustoon. Tuotteiden kyljestä, esimerkiksi juustopaketista, voi tarkistaa, onko niissä probiootteja. Yksi probioottijogurtti, lasillinen piimää tai muutama siivu probioottijuustoa päivässä riittää.

Antibiootit uhkana

Jos joudut antibioottikuurille, probioottien syöminen on entistä tärkeämpää, sillä antibiootit tuhoavat suoliston hyvää bakteerikantaa. Tällöin voit ottaa probiootit lisäravinteena esimerkiksi apteekista saatavina tabletteina tai jauheena. Myös elintarvikkeiden, joihin on lisätty probiootteja, syömistä kannattaa jatkaa, sillä ravinnossa olevista probiooteista saa parhaimman tehon.

Ennaltaehkäisyn a ja o

Probiootteja suositellaan käytettäväksi myös ennaltaehkäisevästi silloin, kun

olet raskaana tai imetät

• lähdet ulkomaanmatkalle

• haluat torjua allergiaoireita siitepölykaudella

• tahdot tehostaa suun hyvinvointia

Lue lisää siitä, mihin kaikkeen probiooteista voi olla apua.

Ehkäisevätkö probiootit flunssaa?

Probiootit ovat eläviä maitohappobakteereja, joiden teho ja terveysvaikutukset on todistettu tieteellisesti. Niitä on ravintolisinä esimerkiksi tableteissa tai jauheissa sekä lisättynä eri elintarvikkeissa. Maitohappobakteereita puolestaan on luonnostaan jogurtissa, piimässä ja hapankaalissa, mutta niiden tehoa ei ole näytetty toteen samoin kuin probioottien.

Vierailija

Syö probiootteja, pysyt terveenä

Probiootit kuulostavat kyllä kapitalistisesta näkökulmasta aivan liian hyvältä, että niitä tuotteiden kera aivan ilmaiseksi jaellaan. Jokin tässä mättää, tai sitten se on vain minun kyyninen suhtautumiseni alati huononeviin kilpailutuotteisiin. Luulisi, että mitä terveellisempää "superfoodia" myydään niin sen enemmän siitä joutuu maksamaan.
Lue kommentti
Vierailija

Syö probiootteja, pysyt terveenä

Parhaimmat maitohappobakteerit, joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle: Jokainen antibioottikuuri muuttaa suoliston bakteeristoa jopa vuosien ajaksi. http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto9_1.pdf Normaali apteekin tai marketin probiootti kasvatetaan suojatusti laboratoriossa, pakastekuivataan ja laitetaan makeutusainetta evääksi imeskelypilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.