lihasvoima, lihastreeni
Kuva Shutterstock

Vahvat lihakset ovat koko kehon terveyden perusta. Kun lihaksia kasvattaa, paino putoaa, sairaudet pysyvät loitolla eikä stressi nujerra. Kokeile heti!

Viimeisen 15 vuoden aikana on saatu valtavasti tietoa hyvän lihaskunnon merkityksestä terveydelle. Liikuntasuosituksissa ei enää korostetakaan vain kestävyysliikuntaa, joka kehittää verenkiertoa ja hengityselimistöä. Lihaskunnon harjoittaminen on vähintään yhtä tärkeää. Eikä nyt puhuta vain nivelien ja luiden tukemisesta vaan monien sairauksien, kuten kakkostyypin diabeteksen ja dementian, ehkäisystä. Lisäksi vahva lihaksisto voi lykätä sydän- ja verisuonitautien lääkityksen tarvetta tai keventää sitä.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä tärkeämpää lihastreeni on.

Noin 50-vuotiaana lihasmassa alkaa vähetä, 70-vuotiaana vauhti on jo kiihtynyt. Onneksi harjoittelu puree lihaskudokseen kaiken ikäisenä, vaikka lähdettäisiin nollasta liikkeelle.

Mihin supervoima perustuu?

Kehomme voi hyvin, kun mitokondriot eli solujen energiatehtaat toimivat. Niissä syömämme ruoka muuntuu muotoon, josta kudokset ja solut saavat polttoaineensa. Lihasten harjoittaminen myös lataa tehoa mitokondrioiden toimintaan. Tällöin ne syövät tehokkaasti sokereita ja proteiineja ja polttavat rasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos lihaksiaan ei käytä, vaarana on mitokondrioiden laiskistuminen. Silloin rasva alkaa kertyä solun sisälle. Kun solu täyttyy, liika rasva jää pyörimään verenkiertoon. Huonoon kuntoon päässeet rasvasolut aktivoivat myös tulehdussoluja. Tästä syntyvä pieniasteinen tulehdustila voi sairastuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä lihastreeni saa aikaan?

Lihassolut ovat kyvykkäitä mukautumaan vallitseviin olosuhteisiin. Jos esimerkiksi jalkojaan ei rasita, reisilihakset heikkenevät ja lihassolut vetäytyvät minimitilaan.

Kun lihaksia ryhtyy vahvistamaan, lihassolut eivät lisäänny, mutta ne kasvavat ja niiden sisältämä veden määrä kasvaa samassa suhteessa proteiinien kanssa. Samalla lihassolua ympäröivä solukalvo laajenee, jolloin sinne mahtuu lisää hyviä rakennusaineita, kuten rasvoja eli lipidejä sekä proteiineja. Tämä rakennustyö ei tapahdu ilman lihaskipua.

Lihakset myös innostuvat voimailusta niin, että ne kasvavat paljon harjoittelun kestoa pidempään. Tunnin rankan treenin jälkeen lihasproteiinisynteesi voi olla koholla jopa pari vuorokautta. Tämä tarkoittaa lihasproteiinin ja veden määrän lisääntymistä lihaskudoksessa. Käytännössä lihakset siis vahvistuvat ja kroppa voi paremmin.

Kuinka nopeasti tuloksia syntyy?

Vaikka perimälläkin on merkitystä lihasten kokoon ja voimaan, treenaamalla niitä voi muokata melko nopeasti. Aloittelijalla melkein millainen tahansa lihaskuntoharjoittelu lisää voimaa ja lihasmassaa.

Vasta noin vuoden treenaamisen jälkeen joutuu tarkemmin miettimään, miten olisi tehokkainta harjoitella, jotta lihakset kasvavat. Silloin myös ravintopuoli alkaa korostua.

Vahingossa isoja lihaksia ei saa kukaan.

Jos vaikkapa haluaa kasvattaa pakaralihaksia pari senttiä, lihaskasvua pitää tapahtua noin 50 prosenttia. Tämä vaatii vuosien harjoittelua.

Kuukauden treeni ei vielä peilistä näy. Mutta useimmiten jo kolmen kuukauden harjoittelu, jossa haastetta on lisätty koko ajan, alkaa näkyä lisääntyneenä voimana ja kropan jäntevöitymisenä. Varsinkin, jos terveellinen ruokavalio tukee voimailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla