Kun yhdistät yksinkertaisen treeniliikkeen hammaspesuun, saat nelisen minuuttia lihasharjoitusta "ilmaiseksi" joka päivä. 

Hampaiden pesu on niin automaattinen toiminto, että siihen on helppo yhdistää yksinkertainen pohjetreeni. Molempien tekeminen yhtä aikaa sujuu vähän kuin itsestään. Jos pumppaat pohkeita aamuin illoin, saat hyvän lihasharjoituksen.

 – Pohjepumppu kehittää tehokkaasti lihasvoimaa ja kestävyyttä, jota tarvitaan kävelyssä ja juoksussa. Jos sitä tekee pari minuuttia aamuin illoin, se tekee viikon aikana jo puolisen tuntia. Liikkumiselle ei ole enää määritelty  alarajaa uusissa terveysliikumissuosituksissa, vaan jokainen minuutti lasketaan, sanoo työfysioterapeutti Riikka llmivalta

Näin teet pohjepumppu-liikkeen 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vie kantapäät yhteen niin, että jalkaterät jäävät kapean V-kirjaimen muotoon. Suorista polvet. Nouse päkiöille, pysähdy sekunniksi ja palaa jarruttaen alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun tämä sujuu, lisää liikkeen nopeutta. Jäljittelemällä juoksutempoa saat pohjelihakset todella töihin. Kantapää käy hipaisemassa lattiaa ja ponnahdat takaisin ylös.  Mielikuvan voit hakea superpalosta joka pomppi lattialla.

Lisämaustetta ja uutta ärsykettä saat myös tuplaamalla vastuksen. Tee päkiälle nousu yhdellä jalalla. Ota aluksi kevyt tuki seinästä, sillä liike haastaa myös tasapainoa. Treenaa välillä myös polvet koukussa. Tämä vahvistaa syvempää pohjelihasta ja vetreyttää akillesjännettä. 

Treeni on julkaistu Hyvä terveys -lehdessä. Voit tilata lehden täältä.   

Asiantuntijana ja mallina työfysioterapeutti ja yritysliikuntapalveluiden tuottaja Riikka Ilmivalta virkisteri.fi 

Lisää ohjattua liikettä arkeen: https://www.virkisteri.fi/online/ 

  

Sisältö jatkuu mainoksen alla