kuntosali osteoporoosi
Kuva Shutterstock

Sairastan osteoporoosia ja olen käynyt kuntosalilla kuusi kuukautta. Mietin onko sellaisia liikkeitä, mitä en saisi tehdä?

Osteoporoosi eli luukato on sairaus, jossa luuta rakentavien ja hajottavien solujen toiminta on epätasapainossa. Luun tiheys vähenee ja luu murtuu normaalia helpommin. Osteoporoosiin liittyviä murtumia tulee yleisimmin selkärangan nikamissa, reisiluun kaulassa ja ranteessa. Osteoporoosin ehkäisyssä liikunnalla on iso merkitys, mutta myös osteoporoosia sairastavilla liikkuminen on todella tärkeää.

Osteoporoosia sairastaville suositellaan etenkin selän lihasten vahvistamista, ryhdin parantamista ja tasapainon kehittämistä. Päivittäinen jalkeilla oleminen on erittäin tärkeää. Lihaskuntoa ja tasapainoa kehittävää liikuntaa suositellaan harjoitettavan vähintään kolme kertaa viikossa. Voimakkaat vartalon taivutus- ja kiertoliikkeet sekä äkilliset isku- tai tärähdystyyppiset kuormitukset ovat kiellettyjä. Liikunnan tulisi olla vauhdiltaan kohtalaista ja liikkeissä pitää kuunnella omaa kehoa. Kaatumista tulisi kaikin keinoin välttää.

Rauhallinen hölkkä juoksumatolla tai luonnossa ovat todennäköisesti turvallisia, mikäli osteoporoosi ei ole vaikea-asteinen ja tasapaino on kunnossa.

Vauhti kannattaa pitää maltillisena ja pyrkiä ennemmin reippaaseen kävelyyn kuin kovavauhtiseen juoksuun. Tärkeintä on kuitenkin harrastaa sellaista liikuntaa, josta itse pitää ja joka tuntuu omalle keholle sopivalta. Tarvittaessa asiaan perehtynyt fysioterapeutti voi auttaa suunnittelemaan yksilöllisen liikunta-ohjelman.
 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.