Onko kuntoilu tehokasta vain jos hikoilee? Palaako kaloreita sitä enemmän, mitä vuolaammin hiki virtaa? Vastaamassa professori Matti Hannuksela.

 1. Ylipainoinen hikoilee enemmän kuin hoikka.

Tarua. Yleensä ylipainoinen hikoilee enemmän, sillä hän tekee enemmän työtä liikkuessaan ja lisäksi paksu rasvakerros vähentää ihon kautta tapahtuvaa lämmönhukkaa. On kuitenkin ihmisiä, jotka luontaisesti hikoilevat vähemmän. Jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa, elimistö pysyy viileämpänä kuin normaalisti tai kilpirauhasen liikatoiminnassa.
Myös hikirauhasten määrä voi poiketa normaalista. Puhutaan hypohidroosista, jos hikirauhasia on ihossa vähän. Hikirauhaset voivat puuttua myös kokonaan.
Se kantaa diagnoosia anhidroosi.

2. Hikoilu poistaa elimistöstä kuona-aineita ja tekee hyvää iholle.

Tarua. Hiki suodattuu veren plasmasta eikä hikirauhanen poimi siitä kuona-aineita erikseen. Hiki sisältää siis pääasiassa vettä ja suoloja. Ihmisen ihoa pidetään bakteerien kannalta suola-aavikkona, mutta silläkin aavikolla on yllättävän paljon elämää.

3. Itsevarma ihminen hikoilee vähemmän kuin arka.

Totta. Jännityshikoilu kuvastaa jonkinlaista epävarmuutta. Se taas on pääasiassa perittyä. Iän ja oppimisen myötä epävarmuus vähenee ja itsevarmuus lisääntyy. Samalla jännityshikoilu vähenee.

4. Jos hiki nousee pintaan hermostuessa, ei ole psyykkisesti aivan tasapainoinen.

Tarua. Psyykkinen hikoilutaipumus on perinnöllistä. Jotkut hikoilevat käsistä, jotkut kainaloista ja vartalolta, jotkut kasvoista. Kun taipumus liikahikoiluun on perinnöllistä, keinoja sen ehkäisemiseksi ei ole.

5. Miehen hiki haisee pahemmalta kuin naisen.

Tarua. Hiki ei haise, ellei ole sattunut syömään runsaanpuoleisesti valkosipulia tai B-vitamiineja. Haju syntyy, kun ihon bakteerit hajottavat kosteassa ihossa sarveiskerroksen valkuaisia. Hajun määrä on siis hygieniakysymys. Myös ihon bakteerikasvusto vaikuttaa siihen, mutta sen koostumukseen emme voi vaikuttaa paljon mitään.
Saunassa naiset hikoilevat yleensä nopeammin kuin miehet, ja heillä on muutenkin parempi lämmönsietokyky.

6. Kuumat aallot eivät ole ”oikeaa hikoilua”.

Tarua. Kyllä kuumien aaltojen hiki on tavallista hikeä, vaikka syy liittyy vaihdevuosiin. Joskus hikoilupuuskia on miehilläkin, mutta harva mies sellaisista myöntää kärsivänsä. Kuuman aallon aikana hikoilu voi olla niin voimakasta, että hiki valuu pitkin kasvoja, kaulaa ja selkää.

Kuumat aallot eivät liity fyysiseen ponnistukseen eikä niiden syntymekanismia tunneta täysin. Kyseessä on kuitenkin ei-tahdonalaisen eli autonomisen hermoston toimintahäiriö. Voimakkaimmat oireet tulevat niille, joilla estrogeenin määrä vähenee äkillisesti esimerkiksi munasarjojen poiston jälkeen.
Liikunta ja seksi vähentävät oireita. Hormonikorvaushoito tehoaa kuumiin aaltoihin lähes aina.

7.  Jos ei hikoile liikkuessa, ei kuntokaan nouse.

Tarua. Liikkumistavalla vaikutetaan kuntoon eri tavoin. Lihaksia kasvatettaessa vaikka kuntosalilla ei välttämättä tarvitse hikoilla. Kestävyyskuntoa ja hapenottokykyä, esimerkiksi juostessa tai hiihtäessä, parannettaessa hiki kyllä valuu.

8. Mitä enemmän hikoilee, sitä enemmän kaloreita palaa.

Tarua. Saunassa hikoillaan runsaasti, mutta kaloreita ei juuri kulu. Villapaita päällä ja toppa-housut jalassa lenkkeillessä hiki lentää, mutta kalorit eivät kulu sen enempää kuin kevyemmin vaatetettunakaan. Sen sijaan jos nestevajauksen täyttää tuoremehulla tai energiajuomalla, lenkki menee kalorinkulutusmielessä hukkaan.

9.  Hikoilua voi vähentää oikealla ruokavaliolla.

Tarua. Hikirauhaset eivät piittaa siitä, mitä ihminen syö. Ne ovat vain lämmönsäätelyä varten. 

10.  Hyttyset kiusaavat erityisesti runsaasti hikoilevaa.

Tarua. Hyttysten mielestä ihmisten välillä on jopa 100-kertainen ero houkuttelevuudessa. Siihen vaikuttaa ainakin hengitysilman ja hiilidioksidin määrä, mutta muutapa me emme juuri ymmärräkään hyttysten aivoituksista. Totta on tietysti se, että liikunta lisää sekä hikeä että hengitystiheyttä ja samalla hiilidioksidin määrää hikoilevalla ihmisellä.

Jos lähelläsi on henkilö, joka muuten on varsinainen hyttyspyydys mutta nyt on sivellyt pintaansa tai vaatteisiinsa hyttyskarkotetta, hyttynen valitsee uhrikseen sinut, hikoilet tai et. Hyttysrouvan nälkä on niin kova, että epämiellyttävämpikin veri maistuu.

Rintaontelon yläosassa sijaitsevia autonomisen hermoston tumakkeita voidaan salvata tai tuhota, jolloin hikoiluongelma vähentyy. Joskus hikoilu muuttaa vain toiseen paikkaan. Hikoilunestoleikkauksia ei tehdä julkisessa terveydenhuollossa.

Leikkaus ei toki ole ensimmäinen konsti liikahikoiluun. Kainalohien määrä pysyy useimmiten kurissa tavallisilla antiperspiranteilla. Ne sisältävät alumiinikloridiheksa-hydraattia, joka turvottaa hikirauhasen tiehyen tukkoon, ja hiki imeytyy takaisin elimistöön.

Jos nämä eivät auta, ihotautilääkärin antama iontoforeesi vähentää käsien ja jalkojen, joskus myös kainaloiden, liikahikoilua. Kämmenet tai jalkapohjat laitetaan astiaan, jossa on 1–2 cm vettä. Siihen johdetaan heikkoa tasavirtaa. Aluksi hoitoa annetaan monta kertaa viikossa, sitten harvemmin.

Ellei sekään auta, hoito botuliinitoksiinilla on mahdollista. Siinä esimerkiksi kämmeneen pistetään 20–50 injektiona botuliinia. Hikoilu vähenee 2–5 päivässä, mutta hoito on uusittava noin puolen vuoden välein.

Vartalon liikahikoiluun voidaan kokeilla beetasalpaajalääkettä tai niin sanottua antikolinergistä lääkettä suun kautta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä tärkeämpää lihasvoima on. Lue tämä, niin tiedät miksi.

  1. LUUSTO VAHVISTUU. Lihakset tukevat niveliä ja luita. Kun lihakset kasvavat, luun mineraalitiheys lisääntyy. Näin luut eivät haurastu niin helposti ja luukadon vaara väistyy.
  2. RANKA OJENTUU. Lihaskuntoharjoittelu ehkäisee selkävaivoja ja kiusallisia niska- ja hartiakipuja. Kun rangan ympäriltä löytyy lihasta, on helpompi seisoa ja istua selkä suorana.
  3. SOKERITASAPAINO PYSYY. Lihaskuntoharjoittelu auttaa tasaamaan verensokeria, sillä kropassa oleva lihaskudos käyttää verensokeria hyväkseen.
  4. RISKI LIHOA VÄHENEE. Treenatessa palaa rasvaa ja kehittyy lihaskudosta. Lihomisen riski ja kakkostyypin diabeteksen vaara vähenee.
  5. SYDÄN SAA SUOJAA. Lihaskuntoharjoittelun myötä veren triglyseridiarvot usein paranevat ja hyvän kolesterolin määrä kasvaa. Muutokset vähentävät sydän- ja verisuonitautien riskiä.
  6. VASTUSTUSKYKY PARANEE. Hyvä lihaskunto suojaa sairauksilta, jotka heikentävät yleiskuntoa. Hyvä lihaskunto saattaa myös ehkäistä dementiaa.
  7. UNI MAITTAA. Lihastyö väsyttää kehoa mukavasti, mikä auttaa saamaan paremmin unen päästä kiinni. Säännöllinen lihaskuntoharjoittelu pidentää pysyvän unen kestoa, jolloin olo on herätessä virkeämpi.
  8. STRESSI HELPOTTAA. Lihastyö laukaisee stressiä. Esimerkiksi sen avulla voi päästä eroon stressin aikaansaamasta lihottavasta univajekierteestä.
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Liikuntalääkäri Tommi Vasankarin mukaan kuntosali ei ole ainut paikka, missä voi kasvattaa lihaksia.

”HYVÄT UUTISET kärkeen: Hyvä lihaskunto on helpompi ja nopeampi saavuttaa kuin hyvä kestävyyskunto. Sitten tylsempää tietoa: Lihaksia ei voi treenata varastoon. Kun harjoittelu loppuu, lihaskunto katoaa nopeasti.

Onneksi maltillinen harjoittelu riittää pitämään lihaskuntoa yllä, kunhan se on säännöllistä. Lihaksia ei tarvitse pumpata maitohapoille, riittää että niitä käytetään aktiivisesti ja ne joutuvat hieman pinnistelemään.

Jo pari kyykkyä kannattaa. Lihasten aktivoituminen käynnistää heti aineenvaihdunnan. Verensokeriarvot tasoittuvat, kun kropassa oleva lihaskudos käyttää verensokeria hyväkseen.

Pieni voimailu ruokailun jälkeen on hyvä tapa, sillä se saa rasva-arvot pysymään maltillisemmassa nousussa. Kakkostyypin diabeteksen riski vähenee huomattavasti säännöllisen voimaharjoittelun avulla.

Kuntosaliharjoittelu ei ole ainoa reitti hyvään lihaskuntoon. Kotijumppa, kiertoharjoittelu, ryhmäliikuntatunnit ja kahvakuulailu kehittävät mukavasti lihaskuntoa. Kun on arjessa aktiivinen, kantaa kauppakassit, tamppaa matot ja käyttää portaita, muutama lihasharjoituskerta viikossa riittää.

On paljon helpompi ylläpitää saavutettua lihaskuntoa kuin rakentaa sitä. Pyri lomallakin tekemään pieni lihaskuntotreeni viikossa. Kun kroppa tottuu lihasharjoitteluun, säännöllisestä voimailusta tulee nopeasti mielekäs tapa.”

Artikkeli jatkuu alapuolella
Näkemiin rasva, tervetuloa lihas
Terveys
Näkemiin rasva, tervetuloa lihas