Onko kuntoilu tehokasta vain jos hikoilee? Palaako kaloreita sitä enemmän, mitä vuolaammin hiki virtaa? Vastaamassa professori Matti Hannuksela.

 1. Ylipainoinen hikoilee enemmän kuin hoikka.

Tarua. Yleensä ylipainoinen hikoilee enemmän, sillä hän tekee enemmän työtä liikkuessaan ja lisäksi paksu rasvakerros vähentää ihon kautta tapahtuvaa lämmönhukkaa. On kuitenkin ihmisiä, jotka luontaisesti hikoilevat vähemmän. Jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa, elimistö pysyy viileämpänä kuin normaalisti tai kilpirauhasen liikatoiminnassa.
Myös hikirauhasten määrä voi poiketa normaalista. Puhutaan hypohidroosista, jos hikirauhasia on ihossa vähän. Hikirauhaset voivat puuttua myös kokonaan.
Se kantaa diagnoosia anhidroosi.

2. Hikoilu poistaa elimistöstä kuona-aineita ja tekee hyvää iholle.

Tarua. Hiki suodattuu veren plasmasta eikä hikirauhanen poimi siitä kuona-aineita erikseen. Hiki sisältää siis pääasiassa vettä ja suoloja. Ihmisen ihoa pidetään bakteerien kannalta suola-aavikkona, mutta silläkin aavikolla on yllättävän paljon elämää.

3. Itsevarma ihminen hikoilee vähemmän kuin arka.

Totta. Jännityshikoilu kuvastaa jonkinlaista epävarmuutta. Se taas on pääasiassa perittyä. Iän ja oppimisen myötä epävarmuus vähenee ja itsevarmuus lisääntyy. Samalla jännityshikoilu vähenee.

4. Jos hiki nousee pintaan hermostuessa, ei ole psyykkisesti aivan tasapainoinen.

Tarua. Psyykkinen hikoilutaipumus on perinnöllistä. Jotkut hikoilevat käsistä, jotkut kainaloista ja vartalolta, jotkut kasvoista. Kun taipumus liikahikoiluun on perinnöllistä, keinoja sen ehkäisemiseksi ei ole.

5. Miehen hiki haisee pahemmalta kuin naisen.

Tarua. Hiki ei haise, ellei ole sattunut syömään runsaanpuoleisesti valkosipulia tai B-vitamiineja. Haju syntyy, kun ihon bakteerit hajottavat kosteassa ihossa sarveiskerroksen valkuaisia. Hajun määrä on siis hygieniakysymys. Myös ihon bakteerikasvusto vaikuttaa siihen, mutta sen koostumukseen emme voi vaikuttaa paljon mitään.
Saunassa naiset hikoilevat yleensä nopeammin kuin miehet, ja heillä on muutenkin parempi lämmönsietokyky.

6. Kuumat aallot eivät ole ”oikeaa hikoilua”.

Tarua. Kyllä kuumien aaltojen hiki on tavallista hikeä, vaikka syy liittyy vaihdevuosiin. Joskus hikoilupuuskia on miehilläkin, mutta harva mies sellaisista myöntää kärsivänsä. Kuuman aallon aikana hikoilu voi olla niin voimakasta, että hiki valuu pitkin kasvoja, kaulaa ja selkää.

Kuumat aallot eivät liity fyysiseen ponnistukseen eikä niiden syntymekanismia tunneta täysin. Kyseessä on kuitenkin ei-tahdonalaisen eli autonomisen hermoston toimintahäiriö. Voimakkaimmat oireet tulevat niille, joilla estrogeenin määrä vähenee äkillisesti esimerkiksi munasarjojen poiston jälkeen.
Liikunta ja seksi vähentävät oireita. Hormonikorvaushoito tehoaa kuumiin aaltoihin lähes aina.

7.  Jos ei hikoile liikkuessa, ei kuntokaan nouse.

Tarua. Liikkumistavalla vaikutetaan kuntoon eri tavoin. Lihaksia kasvatettaessa vaikka kuntosalilla ei välttämättä tarvitse hikoilla. Kestävyyskuntoa ja hapenottokykyä, esimerkiksi juostessa tai hiihtäessä, parannettaessa hiki kyllä valuu.

8. Mitä enemmän hikoilee, sitä enemmän kaloreita palaa.

Tarua. Saunassa hikoillaan runsaasti, mutta kaloreita ei juuri kulu. Villapaita päällä ja toppa-housut jalassa lenkkeillessä hiki lentää, mutta kalorit eivät kulu sen enempää kuin kevyemmin vaatetettunakaan. Sen sijaan jos nestevajauksen täyttää tuoremehulla tai energiajuomalla, lenkki menee kalorinkulutusmielessä hukkaan.

9.  Hikoilua voi vähentää oikealla ruokavaliolla.

Tarua. Hikirauhaset eivät piittaa siitä, mitä ihminen syö. Ne ovat vain lämmönsäätelyä varten. 

10.  Hyttyset kiusaavat erityisesti runsaasti hikoilevaa.

Tarua. Hyttysten mielestä ihmisten välillä on jopa 100-kertainen ero houkuttelevuudessa. Siihen vaikuttaa ainakin hengitysilman ja hiilidioksidin määrä, mutta muutapa me emme juuri ymmärräkään hyttysten aivoituksista. Totta on tietysti se, että liikunta lisää sekä hikeä että hengitystiheyttä ja samalla hiilidioksidin määrää hikoilevalla ihmisellä.

Jos lähelläsi on henkilö, joka muuten on varsinainen hyttyspyydys mutta nyt on sivellyt pintaansa tai vaatteisiinsa hyttyskarkotetta, hyttynen valitsee uhrikseen sinut, hikoilet tai et. Hyttysrouvan nälkä on niin kova, että epämiellyttävämpikin veri maistuu.

Rintaontelon yläosassa sijaitsevia autonomisen hermoston tumakkeita voidaan salvata tai tuhota, jolloin hikoiluongelma vähentyy. Joskus hikoilu muuttaa vain toiseen paikkaan. Hikoilunestoleikkauksia ei tehdä julkisessa terveydenhuollossa.

Leikkaus ei toki ole ensimmäinen konsti liikahikoiluun. Kainalohien määrä pysyy useimmiten kurissa tavallisilla antiperspiranteilla. Ne sisältävät alumiinikloridiheksa-hydraattia, joka turvottaa hikirauhasen tiehyen tukkoon, ja hiki imeytyy takaisin elimistöön.

Jos nämä eivät auta, ihotautilääkärin antama iontoforeesi vähentää käsien ja jalkojen, joskus myös kainaloiden, liikahikoilua. Kämmenet tai jalkapohjat laitetaan astiaan, jossa on 1–2 cm vettä. Siihen johdetaan heikkoa tasavirtaa. Aluksi hoitoa annetaan monta kertaa viikossa, sitten harvemmin.

Ellei sekään auta, hoito botuliinitoksiinilla on mahdollista. Siinä esimerkiksi kämmeneen pistetään 20–50 injektiona botuliinia. Hikoilu vähenee 2–5 päivässä, mutta hoito on uusittava noin puolen vuoden välein.

Vartalon liikahikoiluun voidaan kokeilla beetasalpaajalääkettä tai niin sanottua antikolinergistä lääkettä suun kautta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen 31 v aktiiviliikkuja. Oikea pohkeeni on jonkin aikaa ollut todella kireä ja kipeä. Venyttely ei auta. Kävely sattuu hieman ja juoksu, silti olen niitä harrastanut. Pitäisikö välttää? Onko magnesiumsuihkeesta hyötyä?

LIHASPERÄISEN kivun hoidosta on vähän tutkimukseen perustuvaa näyttöä. Revähdyksen tai venähdyksen aiheuttamaan kipuun auttaa kylmä paremmin kuin kuuma, kun taas ilman vammaa syntyneen lihaskivun hoidossa lämpöhoito voi toimia paremmin.

Kipualueelle levitettävät kipugeelit auttavat lihaskivun hoidossa kuten myös suun kautta otettavat tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni). Magnesiumsuihkeen hyödystä ei ole tutkimusnäyttöä. Kevyt venyttely, kevyt liike ja kevyt hieronta auttavat usein. Kipua pahentavaa liikuntaa tulee välttää. Kovassa kivussa kannattaa levätä.

Lihasperäinen kipu alkaa lievittyä muutamien päivien kulussa. Revähdyksessä se voi kestää vähän pidempään, mutta jos mitään äkkinäistä liikettä tai vääntöä ei ole tapahtunut, on vammaperäinen kipu epätodennäköinen.

Toispuoleisen pohjekivun taustalla voi joskus olla myös laskimotukos, mutta siihen liittyy yleensä myös pohkeen alueen turvotusta ja kipu on erilaista kuin lihaskivussa. Mikäli kipu ei käyttäydy kuten tyypillinen lihaskipu, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla.

 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Liikunnalla voi ehkäistä ja hoitaa monia sairauksia. Katso, mikä laji sopii kenellekin.

TYYPIN 2 DIABETES

Hyviä lajeja Kävely, sauvakävely, pyöräily, jumppa ja lihastreeni.

Miksi? Säännöllinen liikunta voi parantaa diabeteksen, sillä se normalisoi nopeasti veren sokeri- ja rasva-arvoja. Insuliiniherkkyys paranee välittömästi kohtalaisen kuormituksen jälkeen. Vaikutus voi kestää jopa 3 vuorokautta, mutta vähintäänkin vuorokauden. Tämän vuoksi diabeetikon kannattaa liikkua joka päivä ja ujuttaa hyötyliikuntaa arkeensa. Voimaharjoittelu tehostaa lihasten aineenvaihduntaa ja se on turvallista kuntosalilla, vaikka ylipainoa olisi kertynyt.

KORKEA VERENPAINE

Hyviä lajeja Kävely, sauvakävely, hölkkä, pyöräily, uiminen ja hiihto.

Miksi? Liikkumisen aikana verenpaine nousee, mutta lepoverenpainearvot laskevat. Jo kävelytyyppinen liikunta vähintään 3 kertaa viikossa parin kuukauden ajan laskee lepoverenpaineen ylä- ja ala-arvot alle 5. Verenpaineen madaltuminen pienentää huomattavasti aivohalvauksen ja sepelvaltimosairauden riskiä.

ASTMA

Hyviä lajeja Juoksu- tai kävelyspurtit ja uiminen.

Miksi? Hengästyminen on hyväksi, jotta keuhkoputket pysyvät avoinna. Ajoittainen kiivas liikunta voi ehkäistä astman kehittymistä rasitusastmaksi. Kosteat urheiluhallit ovat hyvä ympäristö, sillä astmaatikon hengitystiet eivät yleensä tykkää kylmästä. Ennen kovaa liikuntasuoritusta voi tarvittaessa ottaa lääkkeen.

NIVELRIKKO

Hyviä lajeja Kävely, pyöräily, vesijumppa ja -juoksu.

Miksi? Nivelrikkokohtaa ympäröivät kudokset pysyvät kunnossa. Vahvistuvat lihakset suojaavat oirekohtaa napakammin. Hyvä yleiskunto auttaa jaksaman ja pitämään tautia edistävän ylipainon kurissa.

KEUHKOAHTAUMATAUTI

Hyviä lajeja Sauvakävely, kuntosaliharjoittelu ja voimalajit.

Miksi? Sairaus on tuhonnut keuhkokudosta ja hidastanut uloshengitystä. Hengenahdistusta voi ehkäistä kehittämällä hengityselimien toimintaa hengästymällä kevyesti. Lihastreeni sopi monelle, sillä sairaus laihduttaa usein. Liikunta nostaa nopeasti keuhkoahtaumatautisen elämänlaatua.

Jokainen liikuntakerta on hyväksi. Mitä huonompi kunto, sitä helpommin se paranee.

MASENNUS

Hyviä lajeja Kävely, vaellus, jumppa, tanssi ja luovat liikuntalajit.

Miksi? Jos mieli on alakuloinen, kynnys lähteä liikkeelle on suuri. Mutta jo sen ylittäminen piristää mieltä, koska on onnistunut tavoitteessaan. Luonnossa liikkuminen virkistää monia, koska huomio siirtyy pois itsestä. Liikunnan mukanaan tuomat endorfiinit ja oman kehon koskettamista seuraava positiivinen mielihyvä vaikuttavat pitkään. Ryhmäliikunnasta voi myös löytyä toivottua sosiaalista seuraa.

NIVELPSORIASIS

Hyviä lajeja kävely, pyöräily ja uinti sekä fysioterapeutin suunnittelema täsmäliikunta.

Miksi? Liikunta vilkastuttaa nivelruston aineenvaihduntaa ja parantaa nivelen liikkuvuutta. Hyvä yleiskunto nostaa kipukynnystä. Akuutissa tulehdusvaiheessa vähennetään liikuntaa tuntemusten mukaan. Ylenmääräistä nivelrasitusta, kuten maalivahdin pestiä, jossa kyynärpäät ja polvet joutuvat kovalle koetukselle, kannattaa välttää.

Asiantuntijat: liikuntalääketieteen dosentti Katriina Kukkonen-Harjula ja tutkijatohtori Sari Aaltonen.

Astma

Jokaiseen vaivaan löytyy sopiva liikuntalaji

Kyllä kokemuksesta tiedän astman hoitoon sopii hölkkä,kävely.Sairastuin homesairauteen ja astmaan.Pystyi kävelemään vain 20 metriä kerrallan.Aloitin säännöllisen harjoittelun.Ensin muutama metri lisää ennenkuin piti istua.Lisäsin pikkuhiljaa matkaa ja vauhtia.6 vuotta kunnes jo osallistuin hölkkäkisoihin,halusin testata miten pystyn.Nyt ei astma vaivaa,vain harvoin jos on flunssa otan lääkkeet.
Lue kommentti
Astma

Jokaiseen vaivaan löytyy sopiva liikuntalaji

Kyllä kokemuksesta tiedän astman hoitoon sopii hölkkä,kävely.Sairastuin homesairauteen ja astmaan.Pystyi kävelemään vain 20 metriä kerrallan.Aloitin säännöllisen harjoittelun.Ensin muutama metri lisää ennenkuin piti istua.Lisäsin pikkuhiljaa matkaa ja vauhtia.6 vuotta kunnes jo osallistuin hölkkäkisoihin,halusin testata miten pystyn.Nyt ei astma vaivaa,vain harvoin jos on flunssa otan lääkkeet.
Lue kommentti