Hyvä seksi parantaa mielialaa. Esileikki, seksi ja orgasmin saaminen vapauttavat kehoon ryöpyn mielihyvähormoneja. Näistä etenkin endorfiinit saavat mielen iloiseksi ja pirteäksi. Hyväntuulista seksuaalisuutta voi toteuttaa koko kehollaan. Jos seksitoiminnot jostain syystä hiipuvat, voi aktin tilalle virittää uusia muotoja vaikkapa pukeutumalla eroottisiin asuihin tai hieromalla itseään tai toista. Apteekista voi hankkia kivoja seksileluja, joilla leikkiä ja fantasioida itsekseen tai yhdessä kumppanin kanssa.
Hyvä seksi parantaa mielialaa. Esileikki, seksi ja orgasmin saaminen vapauttavat kehoon ryöpyn mielihyvähormoneja. Näistä etenkin endorfiinit saavat mielen iloiseksi ja pirteäksi. Hyväntuulista seksuaalisuutta voi toteuttaa koko kehollaan. Jos seksitoiminnot jostain syystä hiipuvat, voi aktin tilalle virittää uusia muotoja vaikkapa pukeutumalla eroottisiin asuihin tai hieromalla itseään tai toista. Apteekista voi hankkia kivoja seksileluja, joilla leikkiä ja fantasioida itsekseen tai yhdessä kumppanin kanssa.
Rakastelu käy kuntoilusta. Mitä pidempi ja intensiivisempi peti­sessio, sitä enemmän yleiskunto kasvaa ja kalorit palavat. Suuret lihakset pakaroissa, käsivarsissa, reisissä, vatsassa ja rinnan alueella työskentelevät. Kannatukset, työnnöt, koukistukset ja asentojen vaihtelut vahvistavat monipuolisesti isoja ja pieniä lihaksia. Myös notkeus kehittyy kuin itsestään.
Rakastelu käy kuntoilusta. Mitä pidempi ja intensiivisempi peti­sessio, sitä enemmän yleiskunto kasvaa ja kalorit palavat. Suuret lihakset pakaroissa, käsivarsissa, reisissä, vatsassa ja rinnan alueella työskentelevät. Kannatukset, työnnöt, koukistukset ja asentojen vaihtelut vahvistavat monipuolisesti isoja ja pieniä lihaksia. Myös notkeus kehittyy kuin itsestään.
Orastava päänsärky on pikemminkin syy kuin este seksin harrastamiselle. Rakastelun aikana kehon hyvien hormonien, kuten oksitosiinin ja endorfiinin, määrät lisääntyvät, jolloin kivut vähenevät. Tähän mekanismiin perustuu tutkittu tieto siitä, että seksin harrastaminen on omiaan vähentämään särkyjä, kolotuksia, niveltulehduskipuja ja PMS-oireita.
Orastava päänsärky on pikemminkin syy kuin este seksin harrastamiselle. Rakastelun aikana kehon hyvien hormonien, kuten oksitosiinin ja endorfiinin, määrät lisääntyvät, jolloin kivut vähenevät. Tähän mekanismiin perustuu tutkittu tieto siitä, että seksin harrastaminen on omiaan vähentämään särkyjä, kolotuksia, niveltulehduskipuja ja PMS-oireita.
Hyvä seksi kohentaa seksuaalista identiteettiä. Se voi jopa korjata aiempia minän kolhuja tai auttaa seksuaalista itsetuntoa nostamaan päätään.Kun kokee seksin aikana haluavansa ja olevansa haluttu, oma pystyvyyden tunne kasvaa. Rakastelu tekee positiivisella tavalla itsevarmaksi. Tämä heijastuu luottamuksena ja tomeruutena myös arjen askareissa ja haasteissa. Ketju toimii toisinkin päin: Kun työt ja harrastukset luistavat, hyvä fiilis näkyy aktiivisessa ja arvostavassa seksielämässä.
Hyvä seksi kohentaa seksuaalista identiteettiä. Se voi jopa korjata aiempia minän kolhuja tai auttaa seksuaalista itsetuntoa nostamaan päätään.Kun kokee seksin aikana haluavansa ja olevansa haluttu, oma pystyvyyden tunne kasvaa. Rakastelu tekee positiivisella tavalla itsevarmaksi. Tämä heijastuu luottamuksena ja tomeruutena myös arjen askareissa ja haasteissa. Ketju toimii toisinkin päin: Kun työt ja harrastukset luistavat, hyvä fiilis näkyy aktiivisessa ja arvostavassa seksielämässä.
Seksin harrastamisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia sydämen toiminnalle ja verenkierrolle. Rakastelu saa sykkeen koholle, mikä on hyvää treeniä sydämelle. Verenkierto puolestaan vilkastuu ja verenpaine alenee. Joissain tutkimuksissa on todettu seksin harrastamisen jopa pienentävän sydänkohtauksen riskiä.
Seksin harrastamisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia sydämen toiminnalle ja verenkierrolle. Rakastelu saa sykkeen koholle, mikä on hyvää treeniä sydämelle. Verenkierto puolestaan vilkastuu ja verenpaine alenee. Joissain tutkimuksissa on todettu seksin harrastamisen jopa pienentävän sydänkohtauksen riskiä.

Hyvä seksi on paitsi ihanaa myös terveyden ja onnellisuuden peruspilari. Omaa seksuaalisuutta kannattaa siis vaalia – yksin tai yhdessä.

Vierailija

5 syytä harrastaa seksiä

Olisi ehkä syytä katsoa peiliin kun puoliso, olipa se sitten nainen tai mies ei enää halua seksiä. Peiliin katsomisella en todellakaan tarkoita lisäkiloja tai vuosien tuomaa patinaa - vaan puhtaasti... taitoa rakastella. Sama pätee kykyyn puhua seksistä ja omista seksuaalisista haluista ja toiveista. Jos ei osaa kuin murahtaa/voihkaista ennen sisään-ulos-ravistusta ei tarvitse paljoa sekstaillakaan.
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.