Kuva: <span class="photographer">Anna Huovinen</span>
Kuva: Anna Huovinen

Juontaja Aki Linnanahde, 44, on oppinut aamuradiovuosinaan arvostamaan rutiineja ja nukkumista.

– Rutiinit ovat minulle tosi tärkeitä. Aamuradiota tehdessä on ollut pakko olla tarkka nukkumaanmenoajasta ja olla arkisin sängyssä jo A-studion aikaan. Olen oppinut myös optimoimaan unen määrän. Vartti enemmän unta joka arkiyönä tarkoittaa, että olen perjantaihin mennessä nukkunut yli tunnin enemmän, kertoo Aki Linnanahde, tammikuussa MTV:n uuden viikonlopun Huomenta Suomen juontaja.

Aki kertoo seuraavansa myös unenlaatua. Paine siitä, että olisi pakko saada nukuttua, heikentää sitä.

– Olen juotanut aamuradiota 13 vuotta ja herännyt tosi varhain. Jatkuvassa univelassa oleminen huolestutti. Halusin myös lisää vapautta ja aikaa läheisilleni. Uudessa työssäni heräämisiä on vähemmän. Kun unikurista voi hellittää, voin kyläillä arki-iltaisinkin lasten luona, neljän täysi-ikäisen lapsen isä toteaa tyytyväisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

 Padelia ja penkkiurheilua

Aki keskittyy jatkossakin pitämään ravinto-lepo-uni-kolmion mahdollisimman hyvänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Uni on se tärkein. Kun se reistaa, syön huonommin enkä jaksa liikkua. Lomilla huomaan, miten hyvin voin, kun saan nukuttua tarpeeksi. Syön silloin automaattisesti paremmin ja on hyvä fiilis treenata. Univaje sen sijasta saa minut himoamaan sokeria, voisin puputtaa suklaata järjettömiä määriä.

Paras aika lihaskuntotreenille on Akin mukaan aamupäivä, illalla hän ei siihen enää taivu.

– Padel onnistuu kyllä kivasti vielä iltasellakin. Lisäksi lenkkeilen Pipsa-koiramme kanssa. Olen myös aktiivinen penkkiurheilija. Seuraan varsinkin kotimaista jääkiekkoa, NHL:ää ja valioliigaa. Ironista on, että polveani vaivaa huippu-urheilijoille tyypillinen rustovaurio. Polvi on leikattu kahteen kertaan, ja koripallo ja muu nopeita käännöksiä vaativa liikunta on pitänyt lopettaa.

Lue lisää Aki Linnanahteen terveystunnustuksia Hyvä terveys -lehden numerosta 1/2023!

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla