Liisa Hyssälä

Liisa Hyssälän, 68, elämäntaparemontti alkoi makean hylkäämisellä. Nyt kiloja on pudonnut 26. Hyssälän elämän herkkupaloihin kuuluu lauantain ohrauunipuuro. Siitä riittää iltapäivän lounaaksikin.

Liisa Hyssälä on muokannut ruokavalionsa uusiksi neljä vuotta sitten alkaneen elämäntaparemontin aikana. Yhtä hän ei ole kuitenkaan hyljännyt, itse tekemäänsä ohrauunipuuroa.

–Se on helppo ja nopea tehdä. Kahdessa minuutissa kaadan ainekset vuokaan, sekoitan ne ja sujautan vuoan uuniin. Ah, miten hyvää on aamulla tarjolla, kertoo Hyssälä.

Puuro hautuu yön ajan hiljalleen itsekseen. Ohrasuurimot paisuvat kuohkeiksi, ja maku on täyteläinen.

–Tumpelokin kokki selviytyy valmistamisesta kunnialla, ei tarvitse kuin nukkua yön yli, Hyssälä kannustaa.

Yleensä hän valmistaa uunipuuron lauantaiaamuksi. Silloin sitä voi nauttia vapaapäivän rauhassa yhdessä lehden kanssa pitkäänkin.

–Iltapäivällä, myöhäisen lounaan aikaan, keitän pari kananmunaa puuron kaveriksi. Siitä syntyy proteiinipitoinen lounas.

 

RESEPTI

Liisan ohrauunipuuro

1 litra maitoa

1,5 dl rikottuja ohrasuurimoita

1 tl suolaa

Sekoita ainekset keskenään. Jos haluat täyteläistä uunipuuroa, valitse kokomaitoa, jos kevyempää, käytä rasvatonta. Kaada seos paksureunaiseen uunivuokaan. Sellainen sitoo hyvin lämpöä ja hauduttaa parhaiten.

Pane vuoka uuniin illalla nukkumaan käydessä ja ota se pois sieltä heti herättyäsi. Uunin lämpötilan on oltava alle 100 astetta, ettei seos kiehu. Hyvä lämpötila on noin 95 astetta. Kuohkean puuron kyytipojaksi sopivat hyvin marjat. 

 

Lue lisää Liisa Hyssälästä Hyvä terveys 2/2017. Tilaajana voit lukea lehden digilehdet.fi