Maaret Kallio meditaatio rauhoittuminen
Kuva Mikko Hannula

Hyppelehtivä mieli oppii rauhoittumaan lyhyessäkin hetkessä. Kokeile Maaret Kallion pysäkkiharjoitusta ja voit saada päivääsi lisää valoisia hetkiä.

Psykoterapeutti ja kirjailija Maaret Kallio, 39, jaksottaa päiväänsä pienillä pysähtymisharjoituksilla, eräänlaisilla pysäkkitauoilla. Ne rauhoittavat töiden rytmissä säntäilevää mieltä ja auttavat keskittymään seuraavaan tilanteeseen.

Kallio on harrastanut pitkään joogaa ja löytänyt jo aiemmin meditoinnin. Kesken päivän voi kuitenkin tavoitella mielen tyyneyttä vaikka vain minuutin harjoituksella.

–Teen lyhyitä pysäkkiharjoituksia säännöllisesti. Ne lisäävät levollisuutta ja tyytyväisyyttä elämään. Mielessä pyörii helposti negatiivisia asioita, jotka rasittavat myös kehoa. Kun rauhoittaa kehonsa ja liittää mielen liikkeet osaksi kehoa, tunnemyllerrykset tyyntyvät, sanoo Kallio.

–Mieli ikään kuin ankkuroituu kehoon ja toisinpäin. Mieleen voi vaikuttaa kehollisin keinoin, mutta yhtä lailla kehoa voi rauhoittaa mielen keinoin.

Voit tehdä pysäkkiharjoituksen melkein missä tahansa, kun aikaa on 1-2 minuuttia. Hyviä paikkoja ovat esimerkiksi julkiset liikennevälineet, jumittuneet jonot ja odotusvuorot, omat kahvihetket, lounastauko, hetki ennen nukahtamista ja aamun ensimmäiset valveilla olon minuutit.

Maaret Kallion pysäkkiharjoitus

1. Asetu hyvään asentoon, jossa voit olla liikkumatta. Sulje silmäsi ja hengitä tietoisen rauhallisesti.

2. Käy ajatuksissa läpi koko kehosi päälaelta varpaisiin. Kuvittele, että kuvaat – ikään kuin skannaat – kehosi läpi kerros kerrokselta.

3. Kuulostele tuntemuksia kehon eri osissa ja tee niistä huomioita. Missä kohdassa tuntuu hyvältä, missä ehkä kiristää, tuntuuko jossakin jännitystä? Tee huomiot pyrkimättä muutokseen. Kehosi saa olla juuri sellainen kuin se tässä hetkessä on. Kuuntele sitä myötätuntoisella uteliaisuudella.

4. Kuulostele, mikä tunne on mielessäsi päällimmäisenä. Anna sitten tunteelle nimi, sillä tunteen sanoittaminen tekee siitä ymmärrettävämmän ja antaa sille hallittavamman muodon. Entä kuinka voimakkaana tunteesi tällä hetkellä tuntuu asteikolla 0-10?

5. Jatka hyväksyvää havainnointia. Jos tunne on vaikkapa jännitys, voit arvioida sen intensiivisyyttä ja keskittyä vielä hengittämään rauhallisesti. Tunteelle ei tarvitse tehdä mitään. Jo sen myötätuntoinen havainnointi rauhoittaa sitä.

6. Avaa silmät ja jatka päivääsi tietoisena siitä, että tunteet tulevat ja menevät, kasvavat ja pienenevät. Ajan myötä saat niihin sovinnollisemman otteen. Huomaat myös, että myönteisillä tunteilla on tilansa ja niille voi suoda sitä enemmänkin.

Näin päiviin tulee lisää hyviä hetkiä.

Lue lisää Kallion keinoista huolehtia jaksamisestaan: Hyvä terveys 13/2016

"Olen nyt muotooni tyytyväinen, kropassa on hyvä fiilis", Mikko sanoo.

Jos työprojekti alkaa mennä päin seiniä, stressi on taattu. Liikunta, hyvä ruoka ja lasi viiniä auttavat rentoutumaan.

Stressistä pitää pyrkiä pois ja sitä pitää yrittää välttää, sanoo näyttelijä Mikko Kivinen, 59. Se on kuitenkin osa elämää. Yleensä Kivinen ei edes huomaa päälle hiipinyttä stressitilaa, ennen kuin se lomalla helpottaa.

– Aina kun on paljon töitä, on myös stressiä. Pahinta siinä on, että väsyttää, mutta ei kuitenkaan saa nukuttua. Se estää luovuuden, joka on omassa duunissa kuitenkin suht tärkeää.

Stressi myös lyhentää pinnaa. Parasta vastapainoa on liikunta ja liikunnan seuraaminen. Myös ruoka ja hyvä lasi viiniä sekä oman ajan ottaminen ja perheen kanssa yhdessä oleminen auttavat rentoutumaan.

Murheet pitää saada raameihinsa

Stressi pääsee pahaksi, jos työprojekti alkaa mennä päin seiniä.

– Mahdollisuuksia on useita: käsikirjoitus voi olla kehno tai kanssanäyttelijöiden kanssa ei löydy yhteistä säveltä. Yleisestikin jos huomaan, että proggis alkaa mennä omasta mielestäni ei-toivottavaan suuntaan, se on aika paha tilanne.

Ikä ja elämänkokemus auttavat onneksi vähentämään stressin määrää ja kestoa, vaikka kierrokset välillä nousisivatkin.

– Tärkeintä on, ettei kanna huolta koko maailman asioista, vaan löytää ne olennaiset polttopisteet.

Ammattitaidon kehittyminen niin näyttelijän kuin ohjaajankin työssä on antanut lisää työkaluja asioiden ratkaisemiseen.

– Se tietysti stressaa, jos asiat menevät väärään suuntaan. Mutta vielä enemmän stressaa se, jos en tiedä, miten tilanne ratkaistaan. Joskus vain aika auttaa.

Miten Mikko huoltaa kehoaan ja mitä hän on mieltä laihduttamisesta?  Lue koko juttu Hyvä terveys 11/17 -lehdestä. Muistathan, että tilaajana voit lukea lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyva-terveys

Näyttelijä Anna-Maija Tuokko:
Anna-Maija Tuokko

Listoja rakastava näyttelijä kirjoittaa ylös ne ihmiset, joita uran varrella kannattaa kuunnella. Näytelmäarvioita hän ei enää lue.

Kun jotain tulee valmiiksi, näyttelijä Anna-Maija Tuokko, 36, vetää asian yli listaltaan. Siitä hän saa onnistumisen ja aikaansaamisen tunteita. Listoissa asiat pysyvät järjestyksessä, mutta niistä on muutakin hyötyä.

– Kirjoitan joka päivälle to do -listan tehtävistä asioista. Kuvauksissa vedän tehdyt kohtaukset yli kässäristä. Jos herään yöllä siihen, että jokin asia vaivaa minua, kirjoitan sen paperille. Se auttaa saamaan asian pois mielestä.

Kritiikin suhteen Anna-Maija pitää listaa henkilöistä, joita hänen kannattaa kuunnella. Enää hän ei lue arvioita netistä tai lehdistä.

– Joitakin vuosia sitten yhdestä isosta musikaaliroolistani tuli hyvin satuttava arvio. Olin ensi-illassa tosi kipeänä ja lauloin kortisonin avulla. Kriitikot eivät tietysti tienneet sitä, enkä ehkä omasta mielestänikään onnistunut niin hyvin kuin olisin halunnut. Arvioissa koko produktio laitettiin vessanpöntöstä alas.

Tyly arvostelu oli vaikea paikka. Seuraavat neljä päivää hän käveli itkien Oulunkylän metsissä.

– Ryvin häpeässä, itseinhossa ja riittämättömyyden tunteessa. Halusin lopettaa kokonaan. Sitten kyllästyin ja totesin, että en voi antaa kriitikoiden näkemysten vaikuttaa itseeni tai en voi tehdä tätä työtä.

Kiitollisuuskin on taito

Anna-Maija kertoo osaavansa nauttia, kun hän saavuttaa jonkin virstanpylvään. Monesti ne liittyvät omaan uraan, vaikkapa rooleihin, joita hän on toivonut pääsevänsä tekemään jossakin vaiheessa: jotain Shakespearea, Wickedin Glinda, Kukkaistytön Eliza...

– Osaan myös olla kiitollinen. Näen ja tiedostan koko ajan, miten onnellinen voin olla saamistani mahdollisuuksista ja siitä, että voin nauttia työstäni.

Tavoitelistalta on jo vedetty aika monta asiaa ja roolia yli. Tilalle on tullut uusia tavoitteita.

– Minulla on sellainen pieni kytevä haave, että alkaisin jossakin vaiheessa ohjata itse musikaaleja. Huomaan, että katson asioita jo vähän sillä silmällä.

Millainen liikkuja Anna-Maija on ja mitä hän kokkaa mieluiten lautaselleen? Lue koko haastattelu Hyvän terveyden numerosta 11/17! Muistathan, että tilaajana voit lukea koko lehden maksutta osoitteessa: digilehdet.fi/hyva-terveys