Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Väsymykselle ei pidä antaa periksi. Tässä lääkärin neuvot unettomalle.

Ajoittain väsyttää kaikkia. Tuleehan noita unettomia öitä ja stressaavia elämäntilanteita. Mutta jos tunnet itsesi lähes aina päivisin väsyneeksi tai pelkäät nukkumaan menoa, on aika tarttua toimeen.

Näin lääkäri neuvoo unetonta ja väsynyttä. Ohjeet antoi unihäiriöihin perehtynyt naistentautien erikoislääkäri Päivi Polo TYKSistä.

1. askel

Tarkastele ensin itseksesi nukkumistasi ja elintapojasi. Löytyisikö unipäiväkirjasta syy siihen, miksi nukut huonosti?

  1. Liikutko riittävästi ja oikeaan aikaan? Liikkuminen parantaa unta, mutta lähellä nukkumisaikaa ei kannata rehkiä.
  2. Juotko päivän aikana paljon piristäviä juomia, kuten kahvia, teetä tai energiajuomia? Voisitko vähentää määriä ja jättää ne pois illasta?
  3. Onko unirytmisi säännöllinen? Mene nukkumaan ja herää joka päivä suunnilleen samaan aikaan, myös viikonloppuisin.
  4. Räpläätkö kännykkää tai tablettia iltaisin? Unohda ne pari tuntia ennen nukkumisaikaa.

2. askel

Jos syy ei löydy tavoistasi, varaa aika lääkärille uniongelmien syyn selvittelyyn. Vartin aika ei riitä monitahoisen vaivan ratkaisuun.

  1. Lääkäri varmistaa ensin, ettei sinulla ole unettomuutta tai väsymystä aiheuttavia sairauksia, kuten anemiaa, levottomia jalkoja tai kilpirauhasen toimintahäiriötä.
  2. Uniapnea tai ylähengitysteiden ahtauma on todennäköinen syy, jos kuorsaat tai sinulla on öisin hengityskatkoksia. Molempia hoidetaan öisin käytettävällä happimaskilla.
  3. Vaihdevuosiin liittyviin oireisiin, kuten kuumiin aaltoihin ja alakuloon, auttaa hormonikorvaushoito.
  4. Stressiä ja ylivirittyneisyyttä helpottavat uniterapia ja rentoutusharjoitukset.

 

Lue lisää väsymyksen lievityskeinoista: Hyvä terveys 5/2018. Tilaajana voit lukea koko lehden maksutta digilehdet.fi-palvelusta.