Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kysyn asiaa huolestuneena poikaystävänä ja asia koskee tyttöystävääni. Hän on potenut reilun vuoden ajan väsymystä. Hän nukkuu päivittäin pitkät yli kahden tunnin päiväunet ja herättyään on yleensä vieläkin väsynyt. Tämä väsymys on lisääntynyt lähiaikoina valtavasti jolloin urheilukin on jäänyt pois sekä meidän yhteinen aika, joka taas vaikuttaa suhteemme laatuun.
Hän ei suostu menemään lääkäriin tai aloittamaan urheilua tai muitakaan toimenpiteitä, joten mikä avuksi, kun hän kokee tämän normaaliksi?  Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Poikaystävä

Väsymys on yksi kansankotiamme riivaavista ongelmista. Työterveyslaitoksen tutkimusten mukaan olemme menettäneet muutaman viimeisen vuoden aikana yöunistamme yli varttitunnin. Se on paljon. Lisääntyvä univelkamme haittaa vireystilan lisäksi tarkkaavaisuutta, muistia ja päättelykykyä. Myös aivojemme kyky luovaan ajatteluun häiriintyy. Keskimäärin tarvitsemme aikuisina 7-8 tuntia unta.

Edellä mainitut seikat vaikuttavat varmasti tyttöystäväsi väsymyskierteeseen. Sen taustalla voi olla myös fyysisiä syitä, joista olisi hyvä keskustella lääkärin kanssa. Mutta vain jos hän itse tuntee sen tarpeelliseksi. Vaikka hän taitaa kokea asian ei-vakavaksi, voit silti kannustaa häntä huolehtimaan itsestään paremmin. Jaksamattomuuden taustalla saattaa olla myös masennusoireita.

Nyt tulemme varsinaiseen asiaan. Vaikka kirjoitat, että asia koskee tyttöystävääsi, kyse on teistä molemmista. Ongelma koskee yhteistä aikaanne ja suhteenne laatua. Tästä teidän pitäisi puhua sen sijaan, että käsittelette vain hänen ongelmaansa. Suhteen toisen osapuolen ongelmista puhuminen johtaa usein kehään, jossa toinen kokee asian kritiikiksi ("olet aina väsynyt") ja puolustautuu ("älä stressaa minua lisää vaan anna minun levätä"). Ratkaisua ei löydy, ja tilanteesta vetäydytään loukkaantuneina tai ahdistuneina. Seurauksena on negatiivinen kehä, jossa asiaan palataan uudestaan kritiikin kautta: "Miksi et enää koskaan jaksa lähteä lenkille".

Olisiko mahdollista järjestää hetki, jossa voisitte rauhassa puhua suhteestanne ja harrastaa yhteistä unelmointia? Miten asiat olisivat, jos kaikki sujuisi ideaalisti? Keskustelussa on tärkeää välttää ongelmien käsittelyä ja keskittyä unelmoimaan. Ilmeisesti toivot, että te harrastaisitte yhdessä enemmän urheilua ja arjessa olisi enemmän läheisyyttä ja hellyyttä. Seksin määrä kun tuppaa vähenemään parisuhteissa suorassa suhteessa väsymykseen.

Unelmointi väkisin on mahdotonta. Suhteen kehittämiselle pitää löytää luonteva aika ja paikka. Ehkä voisitte sopia jotain kivaa yhdessä tekemistä pieni askel kerrallaan? Voisitte varata aikaa vaikka syömässä tai elokuvissa käymiseen. Kotisohvaltakin voi katsoa vaikkapa HBO:n Girlsiä tai Tell me You Love me, joista löytyy paljon samoja teemoja kuin elämästänne. Netflix tarjoaa useita parisuhdesarjoja kuten Love ja Master of None. Sitoutumisen ylistys on komedia Päiväni murmelina (Groundhog Day, USA 1993), jossa mies jaksaa yrittää valloittaakseen elämänsä naisen. Myös When Harry met Sally (USA 1989) kuvaa suhteen perustamisen ja ylläpitämisen vaikeutta.

Todennäköisesti yksi keskeinen kysymys suhteessanne on sen vakiinnuttaminen, perheen perustaminen tai jatkon pohtiminen. Työurien luominen tapahtuu tämän kaiken keskellä. Edellä mainitut ovat elämän isoimpia haasteita ja olisi hyvä, jos voisitte keskustella niistä pitkään ja hartaasti. Toivottavasti jaksat ottaa haasteen vastaan. Kokemukseni mukaan se kyllä kannattaa.


 Näin eteenpäin

  • Pyri tukemaan kumppaniasi. Ole kärsivällinen, muutos ei tapahdu heti. 
  • Siirrä keskustelu tyttöystävän ongelmasta yhteiseen haasteeseen.
  • Sopikaa aika, jolloin voitte yhdessä haaveilla.
  • Tehkää jotakin mukavaa, joka on nykyisen jaksamisen rajoissa.
  • Jos puhuminen ei onnistu, kirjoita hänelle kirje, jossa tuot em. asiat esiin.

Mikael Saarinen

psykologi ja psykoterapeutti

Kysy psykologilta

Hyvän terveyden psykologit Sanna Aulankoski ja Mikael Saarinen vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Voit lähettää kysymyksesti tästä.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.