Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen alle kolmekymppinen, ja minulla on kolme lasta. Olen usein niin pahantuulinen, etten edes itse pidä itsestäni. Saan raivareita milloin mistäkin pikku jutusta ja olen todella huolestunut siitä, miten käytökseni vaikuttaa lapsiin.
Minut saa hermostumaan pienetkin asiat, esimerkiksi jos on edes hieman sotkuista. Vaikka kaikki olisi hyvin näen vain negatiivisuudet ja huonot asiat.
Tiedostan itse huonon käytökseni ja olen yrittänyt muuttua. Välillä pystyn olemaan viikon ilman, että rähjään, mutta välillä raivokohtauksia tulee useamman kerran viikossa. Minulla on kauhea olo ja syyllisyys käytöksestäni. En ole ollenkaan sellainen ihminen tai varsinkaan äiti, joka haluaisin olla ja jonka lapseni ansaitsisivat. Pelkään kuitenkin ottaa käytöstäni puheeksi neuvolassa. Mistä saisin apua?
Epätoivoinen mama

Et kerro, kuinka kauan ongelma on ollut. Oletko aina hermostunut herkästi, onko ärtyvyydessä tapahtunut muutosta vai oletko vasta nyt huomannut asian?
Ihmiset kokevat ja ilmaisevat tunteitaan eri tavoin temperamenttierojen vuoksi. Lisäksi luonteeltaan helposti ahdistuvilla, niin sanotusti neuroottisilla, on taipumusta negatiivisuuteen. Nämä toisiinsa liittymättömät piirteet ovat melko pysyviä, joskin niitä voi muuttaa. Niiden tiedostaminen auttaa ymmärtämään, miksi reagoi voimakkaammin kuin muut.

Välttämättä kyse ei ole luonteen ominaisuuksista. Myös mielenterveyden häiriöt, kuten masennus ja pitkittynyt stressi, aiheuttavat ärtymystä. Alakuloisen ajattelu ja tunteet ovat kielteisiä. Stressaantunut ärtyy helposti. Mitättömätkin epäkohdat rasittavat. Stressi laittaa skarppaamaan haastavan tilanteen yli. Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että ylivireys jää päälle, sillä se altistaa useille sairauksille ja on jo itsessään elämänlaatua heikentävä oire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ota huolesi puheeksi neuvolassa. Ammattilaisten kuuluu ymmärtää tällaisia asioita. Voit myös pyytää, että sinut ohjataan sopivan avun piiriin.
Voit itsekin arvioida ja korjata tilannetta. Voisiko ärtymyksen syynä olla stressi? Kärsitkö jatkuvasta kiireen tai riittämättömyyden tunteesta? Tuntuuko arjen pyörittäminen ylivoimaiselta? Miten nukut? Univaikeudet ovat tyypillinen ylikuormituksen oire. Koetko, että sinulta vaaditaan liikaa? Muiden odotukset voi olla helpompi havaita kuin omat, mutta stressi voi johtua molemmista. Itselle asetetut vaatimukset vaikkapa hyvästä äitiydestä voivat olla ylimitoitettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

On tärkeää vaikuttaa olotilan syihin. Stressi ei lievity lääkkeellä. Kyseessä olisi vain elimistön järkevän viestin tukahduttaminen. Kerrot, että sinulla on parempiakin aikoja. Saattaisit saada niiden avulla hyödyllistä tietoa. Millaiset asiat ovat toisin viikkoina, jolloin olet levollisempi? Jos asiaa on vaikea arvioida jälkikäteen, ryhdy pitämään kirjaa siitä. Opit tuntemaan itseäsi ja saat reaktioihisi mielenrauhaa kasvattavaa välimatkaa.

Johtuipa ärtymys temperamentista, luonteenpiirteistä, mielenterveyden häiriöistä tai stressistä - ehkä useastakin niistä - mielen hallinnan kehittäminen rentoutumismetodien tai meditaation avulla kannattaa. Molempia voi tehdä omatoimisesti tai ohjatusti esimerkiksi ryhmässä tai mobiilisovellusten avulla. Samalla kuitenkin on tärkeä muistaa, ettei stressi lievity välttämättä vain elimistöä rauhoittamalla. Useimmiten myös olosuhteet tai omat ajattelumallit kaipaavat muutosta.



Näin eteenpäin

  • Pohdi, voisiko pahantuulisuuden syynä olla stressi.
  • Ota asia puheeksi neuvolassa.
  • Opettele rentoutumista.
  • Ryhdy seuraamaan reaktioitasi, jolloin tietoisuus ja itsehillintä voivat kehittyä.
  • Tee tarvittavat muutokset elämääsi.

Sanna Aulankoski

psykologi ja psykoterapeutti

Kysy psykologilta

Lähetä kysymys Hyvän terveyden psykologeille Sanna Aulankoskelle ja Mikael Saariselle täältä.

Vierailija

Itselläni pitkittynyt stressi, se että elämäntilanne oli liian kuormittava, johti unettomuuteen joka pahensi stressiä. Siihen kun lisättiin laiska itsekäs mies, sekä oma täydellisyyden tavoittelu omassa toiminnassani, niin olinkin jo aika pohjalla.
Raivosin pikkuasioista. Mies jätti. Suku alko auttaa lastenhoidossa itse hankin apua unettomuuteen. Ja nyt olo on paljon parempi. Edelleen toki tempperamenttinen kuin olen saatan välillä suuttua niin että huudankin, mutta entä sitte, eipä nuo 11v ja 15 v nuoret asiasta hätkähdä, vanhempi joskus on huomauttanut että oot vissiin nukkunu huonosti. Yleensä siinä vaiheessa tulee todettua että totta niin olenkin,anteeksi. Ja homma on sillä selvä.
Aiemmin otin todella raskaasti jos menetin hermoni.. sit tajusin että ei mun tarvii olla täydellinen, hyvä riittää. Joskus saa ärsyyntyä eikä kukaan siihe kuole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla