Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kokeile helppoa harjoitusta, niin opit olemaan enemmän läsnä. Murehtija huomaa, että stressikin vähenee.

KOIRALENKKI, saunominen, siivous – monien elämään hyväksyvä läsnäolo kuuluu ihan luonnostaan. Varsinaisessa mindfulnessharjoituksessa voidaan vaikka syödä joka suupalan tiedostaen. Tarkoitus ei ole päästää irti ja rentoutua vaan kokea juuri tämä hetki tunteineen ja tuntemuksineen.

Mieli rauhoittuu, kun ei suunnittele eikä muistele. Olo valpastuu, koska huomio kiinnittyy joko oman kehon tai ympäristön tapahtumiin.

Mindfulness ei ole oikotie onneen, mutta se tarjoaa työkalun arjen vastoinkäymisiin. Koska meitä stressaavat tulevat huolet ja menneet murheet, elämä kevenee, kun osaa unohtaa ne hetkeksi. Myös keskittymiskyky paranee, jos tietoista läsnäoloa treenaa säännöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyviä ohjattuja mindfulnessharjoituksia löydät netistä Mielenterveysseuran sivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aloita näin

  1. Istu mukavasti mutta ryhdikkäästi ja sulje silmäsi.
  2. Ala laskea hengityksiä (sisään-ulos) yhdestä kymmeneen. Käytä apuna sormia: kun liikutat sormea yksi kerrallaan pysyt paremmin laskuissa. Jos menet sekaisin, aloita alusta.
  3. Kun olet päässyt kymmeneen, aloita alusta.
  4. Jatka 5 minuuttia. Voit laittaa munakellon tai kännykän hälyttämän harjoituksen päätteeksi.

Asiantuntija: erikoispsykologi ja psykoterapeutti Maarit Lassander.

Sisältö jatkuu mainoksen alla