Likaa ja bakteereja välttelevä pelkää oikeasti sitä, ettei hallitse kaikkea ympärillään tapahtuvaa. Kammo laantuu, kun oppii sietämään sotkua pala kerrallaan.

  1. Pelkäätkö koskea ovenkahvoihin, bussin kaiteisiin tai toisten käyttämiin mutta tiskattuihin astioihin?
  2. Kartatko yleisövessoja ja uimahalleja?
  3. Aiheuttavatko likaisena pitämäsi paikat sinulle ahdistusta, joka tuntuu sietämättömältä?
  4. Häpeätkö sitä, kuinka pelko saa sinut karttamaan tiettyjä paikkoja tai tilanteita?
  5. Pesetkö käsiäsi enemmän kuin tunnin päivässä?
    Käytätkö yleisillä paikoilla aina suojakäsineitä?

JOS VASTASIT useampaan kuin yhteen kohtaan kyllä, saatat kärsiä pakko-oireisesta oireyhtymästä. Voit selättää pelon siedätyshoidolla joko itsekseen tai luotetun ystävän avulla.

Muokkaa ja sinnittele

Muokkaa kehittelemiäsi turvarituaaleja kevyemmiksi:

  • Jos haluat pestä kädet välittömästi kosketettuasi likaa, malta mielesi ja peseydykin vastavartin päästä. Tai vähennä pesukertoja.
  • Kaikki, mikä pitää ajatukset poissa pöpöistä, on hyödyksi. Kun mielesi tekee taas käsipesulle, ala vaikka täyttää ristikoita, piirtää tai lukea.
  • Kun aloitat alla olevan 6 kohdan siedätysohjelman, muista pitkä pinna. Tarvitset useita harjoittelukertoja päästäksesi eroon vääristä selviytymiskeinoista, jotka olet kehittänyt vaaroja vastaan. Varaudu 4–5 kuukauden jaksoon, jonka aikana voi tulla takapakkiakin. Palaa takaisin edelliselle askelmalle ja harjoittele sinnikkäästi.
  • Joskus fobia uusii, kun elämässä on haastava vaihe. Muistele silloin, kuinka selätit pelkosi edellisellä kerralla. Sinä osaat jo!

Huumori auttaa

Pakko-oireet vihaavat huumoria: kaikenlainen hulluus ja pöhköys suuntaa huomion muualle ja vähentää jännitystä.

Nimeä pelkosi kohde humoristisesti ja puhuttele sitä lempeästi, kun huomaat ahdistuksen alkavan. ”No sieltä se Rapa-Reiska taas pyrkii pintaan. Mitäs jos painuisit takaisin nukkumaan?”

Lapsille toimii ahdistuksen kääntäminen ällöpeliksi. Likaisiksi mielletyissä paikoissa käymisestä tai saastaisten asioiden koskettamisesta saa ennalta määrätyn pistemäärän. Viikon lopuksi lasketaan perheenjäsenten pisteet. Voittaja tietysti palkitaan. Miksei toimisi aikuistenkin kesken?

Palleahengitys rentouttaa

Rauhallinen palleahengitys auttaa jännityksen hallitsemisessa. Palleahengityksessä vatsa liikkuu ulos ja sisään jokaisella hengenvedolla.
Harjoittele vähintään viisi minuuttia päivittäin, jotta osaat oikean tekniikan, kun ahdistus on iskemässä päälle.

  1. Makaa selälläsi lattialla, kädet vatsan päällä navan alapuolella.
  2. Sulje silmäsi ja kuvittele ilmapallo vatsasi paikalle.
  3. Kuvittele ilmapallon täyttyvän, kun hengität rauhallisesti sisään. Laske samalla hitaasti neljään.
  4. Kuvittele ilmapallon tyhjenevän, kun hengität rauhallisesti sisään. Laske hitaasti neljään.

Kokeile siedätysohjelmaa

  1. Tee mielikuvitusmatka likaisena pitämääsi paikkaan, esimerkiksi yleiseen vessaan. Kuvittele, mitä voi tapahtua, jos kosket ovenkahvaa.
  2. Lähde käymään yleisessä vessassa. Voit ottaa mukaan ystävän. Hänen tehtävänsä on olla tukena, ei yllyttää tekemään mitään, mikä tuntuu liian ahdistavalta. Ensimmäisellä kerralla riittää oven aukaisu, ehkä seuraavalla
    kerralla uskallat jo astua sisään.
  3. Jatka pelottavan asian kohtaamista niin kauan, kunnes ahdistus hellittää. Huomaat, että sitkeytesi palkitaan paremmalla ololla.
  4. Toisella kerralla uskallat kenties jo käydä kääntymässä vessassa, kolmannella jopa asioida siellä. Huomaa, että ahdistus on vain tunne, siitä ei tarvitse välittää.
  5. Kun vessassa käynti onnistuu ystävän kanssa, tee se itseksesi. Huomaat, etteivät pahimmat pelkosi toteutuneetkaan.
  6. Jos pelko myöhemmin yrittää ottaa sinut uudestaan otteeseesi, tiedät kuinka toimia. Aloita taas ensimmäiseltä askeleelta.

    Lue lisää Pelko paloiksi ja pinoon

Suomi on tartuntojen suhteen turvallinen maa. Käsien pesu noin kymmenen kertaa päivässä riittää vaaran puolittamiseen. Kysyimme bakteeriprofessorilta, luuraavatko pöpöt siellä, missä pelkäämme?

WC-istuimella saattaa olla ulostejäänteitä. Onneksi pytyllä istutaan kuitenkin pakaroiden varassa, joilta bakteerit eivät kovin hyvin siirry eteenpäin.

Uimahallin altaat ovat varsin turvallisia, sillä niiden vedestä pidetään huolta. Jos altaassa on paljon väkeä, saattaa ihmisestä lähtöisin olevan lian määrä hetkellisesti lisääntyä. Tavallisimmin saatu tartunta on kosteudesta johtuva korvakäytävän tulehdus, jota voi ehkäistä korvatulpilla. Uimavettä ei pidä juoda, ettei saisi vatsatautia tai muita suolistoinfektioita.

Saunoista ja suihkutiloissa pesivän sienitulehduksen voi välttää käyttämällä uimatossuja. Myös jalkojen pesu ja hyvä kuivaus kannattaa. Lauteilla suojaa oma pefletti.

Bussin tangossa tai pysäytysnapissa mikrobit elävät vain joitakin minuutteja. Jos mukana on räkää tai limaa, ne voivat säilyä pitempään. Varmin tapa estää tartunta on olla hieromatta nenää tai silmiä ja pestä
kädet mahdollisimman pian.

Rahassa useimmat mikrobit säilyvät hengissä korkeintaan kymmeniä minuutteja. Poikkeuksena ovat influenssavirukset, jotka elävät setelissä jopa 17 vuorokautta.