Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Tunteita on helpompi sietää, kun huomaa niiden virtaavan luonteen. Psykoterapeutti Maaret Kallio neuvoo helpon tavan oppia tunteiden hallintaa.

Jos jokin on varmaa, niin se, että tunnetilat ovat aina väliaikaisia, kuin ohikiitäviä poutapilviä.

Psykoterapeutti Maaret Kallio opastaa tunnepysäkillä piipahtamista. Se auttaa sinua sietämään omia tunteitasi – myös niitä, jotka tuntuvat hankalilta kestää.

  1. Kuulostele mieltäsi. Istu, sulje silmäsi ja hengitä rauhallisesti. Pysähdy kuulostelemaan, mikä on päällimmäisin tunteesi juuri nyt ja nimeä se. Onko se hämmennys, jännitys, pelko, häpeä vai kenties tyyneys, ilo tai rauhallisuus?
  2. Tunteen voimakkuus. Pohdi tunnettasi asteikolla 0–10 (pienin 0, suurin 10). Mieti myös, missä se tuntuu kehossasi ja millaisena.
  3. Anna tunteesi olla. Älä ota siihen mitään kantaa. Se ei ole hyvä tai huono. Sinulla on täysi lupa tuntea juuri sitä, mitä tällä hetkellä tunnet. Se on vain tunteesi, joka seuraavassa hetkessä, toisella pysäkillä, on jokin muu.

Maaret Kalliolta on ilmestynyt kirja Lujasti lempeä – mielen työkirja. Siihen liittyviä harjoituksia voit kuunnella netissä mielentila.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla