Kun haluttomuus hiipii lakanoiden väliin, moni nainen kärsii, mutta osa helpottuu. Onko seksi tarpeellista parisuhteessa?

Haluttomuus on naisten yleisin seksi­ongelma. Se koskee kaikenikäisiä, mutta eniten 55 vuotta täyttäneitä, Heiltä halut ovat hukassa yli puolella. Helppoa ei näytä olevan nuoremmillakaan, sillä joka neljäs 45—55-vuotias ja joka viides 35—44-vuotiaalla on halutton ainakin ajoittain.

— Päälle kolmikymppiset ovat usein kiireisiä uranaisia, jotka pyörittävät pikkulapsiperheen arkea. Siinä ei jää aikaa, rauhaa ja tilaa seksille. Entistä epävarmemmaksi ja hektisemmäksi muuttunut työelämä vie puhdin, pahoittelee naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, Merja Metsä-Heikkilä.

Ei sairaus mutta iso ongelma

Vähäisiä seksuaalisia haluja pidetään lääketieteessä häiriönä, jos se aiheuttaa haittaa itselle tai parisuhteelle. Diagnoosissa on oleellista, että ihminen on itse tyytymätön. Haluttomuus ei ole sairaus, mutta iso ongelma, johon kaivataan apua sillä monet naiset haluaisivat haluta.

Taustalla on lukuisia syitä hormonimuutoksista sairauksiin, mielenterveysongelmiin, stressiin, parisuhteen ristiriitoihin ja uskonnollisiin tabuihin.

— Lääkärin olisi hyvä löytää ydinpulma voidakseen auttaa potilasta. On eri asia, hoidetaanko estrogeenin puutetta vai puhumattomuutta, vai kenties molempia.

Pitkässä parisuhteessa haluttomuuden on todettu lisääntyvän. Se voi johtua tylsästä seksistä, mutta myös sairauksista, lääkityksistä ja keskustelun puutteesta. Seksi loppuu kun läheisyys loppuu. Varsinkin naiset reagoivat herkästi, jos suhteessa on alistamista, vallankäyttöä, kylmyyttä ja kyvyttömyyttä ottaa toinen huomioon.  

Suhde on sopimus seksistä

Vain pieni osa haluttomista naisista kärsii tilanteesta. Jopa puolet ajattelee voivansa elää ilman seksiä. Mitä tästä pitäisi ajatella?

— Monet tulevat gynekologin vastaanotollekin hakemaan lupaa haluttomuudelle. Mielestäni parisuhde on kuitenkin sanaton sopimus seksuaalisesta kanssakäymisestä, ja haluttomuus on sopimusrikkomus. Jos nainen katsoo oikeudekseen kieltäytyä seksistä vastoin puolison toiveita, hänen pitää olla valmis hyväksymään seuraukset, Metsä-Heikkilä sanoo.

Jotkut naiset suuntaavat energiansa itsensä henkiseen kehittämiseen halujen loppuessa. Parisuhteessa ratkaisu on kestämätön, ellei siitä ole sovittu. Jos molemmille käy, että seksi siirretään naftaliiniin, tilanne on kunnossa.
Pariskunnat voivat pysyä yhdessä monista syistä.

— Molempien kannalta on parempi löytää siedettävä ratkaisu kuin kitua väli­tilassa. Äärimmäisin vaihtoehto on hyväksyä ero.

— Puolisot voivat myös sopia siitä, että seksiä harrastetaan tiettyinä päivinä viikosta tai kuukaudesta. Tämä ei ole uhrautumista, jos haluton rakastaa kumppaniaan. Kyse on rakkaudenteosta, jossa astutaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Ainahan parisuhteissa tehdään kompromisseja ja jotain hyvää toiselle, Metsä-Hekkilä sanoo.

Liian työlästä puuhaa

Nuorena seksiin liittyy paljon uutuudenviehätystä, joten haluakin riittää. Mutta ajan myötä petipuuhiin voi uupua. Ruuhkavuosia elävät käyttävät seksiin kuluvan ajan mieluummin nukkumiseen. Ikääntyneistä moni kokee, että seksi on työlästä, koska keho virittyy hitaasti ja oma viehätysvoima on rapissut.

— Pitää hyväksyä se, että emme voi saada 60-vuotiaana takaisin 25-vuotiaan seksielämää, emmekä voi näyttää nuorelta. Tämä ei tarkoita sitä, että seksistä pitäisi luopua kokonaan tai että olisimme muuttuneet vastenmielisiksi. On hyvä olla armollinen itselleen ja toiselle. Seksi onnistuu vanhanakin, vaikka kehon reaktiot hidastuvat, tuntoherkkyys heikkenee ja orgasmit vaimenevat.

Joillakin nuorilla naisilla yhdistelmäpillerit saattavat vähentää halukkuutta, ja silloin eri ehkäisyvaihtoehdot kannattaa ottaa puheeksi lääkärin kanssa. Vaihdevuosien aiheuttamiin muutoksiin saa apua liukasteista sekä paikallisesti tai suun kautta otettavasta estrogeenista, joka pitää limakalvot kunnossa. Halua estrogeeni ei kuitenkaan saa liikkeelle, vaikka auttaakin kiihottumisessa.

Halupilleriä tuskin tulee

Jos ongelmana on tylsä seksi, molempien hyväksymät apuvälineet voivat virkistää seksielämää.

Herkkyyttä lisäävät geelit saattavat toimia, jos haluttomuuden takana on tuntemusten heikentyminen.

Mutta ennen kuin apu­välineiden tehoa pääsee kokeilemaan, pitäisi löytyä halu ryhtyä puuhaan. Miehet osaavat paremmin hakea apua erektio-ongelmiinsa potenssilääkkeistä, naiselle tällaista taikanappia ei ole..

— Naisetkin ovat alkaneet kysellä halulääkettä. En silti usko, että löydetään yhtä lääkettä, joka hoitaa haluttomuuden pois päiväjärjestyksestä. Tavallaan on aika vaarallinen ajatus, jos ihmisen halua voidaan manipuloida kemiallisesti. Entäpä, jos joku keksii laittaa halupillerin baaritiskillä jonkun lasiin, Merja Metsä-Heikkilä pohtii.

Asiantuntija: Merja Metsä-Heikkilä, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, LT, Femeda Helsinki.

Lue lisää Seksipulmat-teemasta

Jos kärsit haluttomuudesta, ota asia puheeksi gynekologikäynnillä. Osa gynekologeista on saanut koulutusta seksologiassa ja osaa auttaa tai ainakin ohjata eteenpäin.

Halun haluaminen on avain avun hakemiselle. Haluttomasta on mahdollista saada halukas, mutta helppoa se ei aina ole.

Seksuaaliterapiassa tehdään laaja kartoitus lapsuuden perheestä asenteisiin, tunnesuhteisiin, seksuaaliseen kehitykseen ja parisuhteen nykytilaan. Haluttomuuden hoito voi olla kaikkein vaikein seksuaalielämän ongelmista.

— Taivasta ei terapiasta löydy, mutta toivottavasti sellaisia neuvoja, jotka ohjaavat elämään tyydyttävää seksi­elämää kumppanin kanssa.

Tarve hakea apua haluttomuuteen kuvastaa hyvinvoinnin käsitteen laajentumista seksuaaliterveyteen. Maailmalla on tehty tutkimuksia, jotka osoittavat vilkkaan seksielämän edistävän terveyttä.

— Seksuaalisuus tuo voimaa elämään. Tiedetään, että ihmiset, joilla on hyvä seksielämä, ovat onnellisempia. Toki ilman seksiäkin voi olla tyytyväinen ja hyvinvoiva, Merja Metsä-Heikkilä summaa.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.