Kun keskityt siihen, mikä on hyvin, sinusta tulee tyytyväisempi ja ehkä myös onnellisempi ihminen. Ainakin kannattaa kokeilla tätä pientä läsnäoloharjoitusta!

  1. Huomaa, mikä kaikki tänään toimii ja on hyvin. Mitä arjessasi on mukavaa? Mitä tulet kaipaamaan jälkikäteen? Mikä sujuu helposti ja tuo iloa? Milloin on hyvä hetki? Voit vaikka pitää pientä listaa niistä tai koettaa kerätä viikossa kymmenen kaunista hetkeä.
  2. Opettele viipymään hyvissä hetkissä, ikään kuin pysäyttäisit hetken tai katselit sitä hidastettuna. Juuri nyt maisema ulkona on kaunis. Tätä katson hetken kauemmin, tästä otan kuvan. Tämän painan mieleeni.
  3. Lisää hetken intensiteettiä ottamalla kaikki aistit mukaan. Mitä näen juuri nyt? Mitä kuulen nyt? Tunnenko tuulen ihollani tai auringon lämmön. Haistanko tuoksuja? Uppoa hetkeen ja ole täysin läsnä kaikilla aisteillasi.
  4. Anna hetkest√§ nousevan hyv√§n olon tunteen levit√§ itsess√§si. Paina tuo tunne mieleesi ja luo muistolle jokin koodisana kuten ‚ÄĚveneretki.‚ÄĚ

Asiantuntija: Tuija Turunen, johtava psykologi, psykoterapeutti, Terveystalo.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla