Mustikan sanotaan olevan terveellistä vatsalle ja silmille. Minulle kuitenkin tuore ja myös pakastettu mustikka aiheuttaa ripulia. Olen yrittänyt syödä sitä sen terveysvaikutusten takia, lisäämällä sitä 100 g aamupuuron, rahkan tai jogurtin joukkoon, mutta en uskalla enää. Onko jotain keinoa käsitellä mustikkaa niin, että se ei aiheuttaisi ripulia mutta säilyttäisi terveellisyytensä?

Mustikan terveysvaikutuksista löytyy tutkimustietoa, mutta niin löytyy marjoista yleisemminkin. Marjojen ravintosisältö vaihtelee, joten on hyvä käyttää marjoja vaihdellen. Näin ei myöskään tule kyllästymistä.

Osalle meistä jotkut marjat aiheuttavat vatsanpuruja, mutta toiset marjat sopivat. Onkin tärkeää käyttää niitä marjoja, jotka tuntuvat sopivan vatsalle. Se, että mustikasta tulee ruoansulatusvaivoja, ei ole tavatonta. Oireet voivat vaihdella ripulista ummetukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos kysyjä haluaa suosia mustikkaa, voisi kerta-annoksen pienentäminen auttaa. Myös mustikkajauhe voi sopia. Tällöin on tärkeää valita sellainen jauhe, jossa marja on hyödynnetty kokonaisuudessaan. Jos nämäkään eivät tunnu sopivilta, kysyjä voi hyvällä omallatunnolla suosia muita marjoja, jotka sopivat vatsalle paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Marjoja ja hedelmiä suositellaan 2-3 annosta päivässä. Yksi annos on esim. desilitra marjoja tai keskikokoinen omena tai appelsiini.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla