Nyt ovat tomaatit parhaimmillaan. Maun lisäksi niistä kannattaa nauttia terveellisyyden takia. Väriaine lykopeeni suojaa syöviltä ja sydänvaivoilta.

Tomaatissa ja etenkin sen kuoressa on runsaasti lykopeenia, joka voi suojata syövältä. Tomaatin ja tomaattivalmisteiden syönti edistää myös sydänterveyttä. 

Lykopeeni on väriaine, joka tekee tomaatista punaisen. Tomaatti on ehdottomasti paras lykopeenin lähde, muita ovat esimerkiksi verigreippi, vesimeloni, ruusunmarja ja aprikoosi.

Maailman eniten viljellyssä vihanneksessa, tomaatissa, on lisäksi jonkin verran C-vitamiinia, folaattia ja kaliumia.

Pastakastike porisemaan

Lykopeeni kestää hyvin kuumennusta ja säilyy siis ruoanvalmistuksessa.

Pastakastike on hyvä lykopeenin lähde, eikä sen valmistaminen vaadi suuria kokkaustaitoja. Vain tomaattia, tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia, suolaa, pippuria, ripaus sokeria ja yrttejä  – kukin makunsa mukaan. Kun tomaatti on tiiviissä muodossa, siitä saa enemmän lykopeenia, ja elimistö myös käyttää sen kypsennettynä tehokkaasti hyödyksi.

– Kun lorauttaa sekaan rasvaa, vaikkapa oliiviöljyä, niin imeytyminen vielä tehostuu, sanoo Jouni Karppi, joka on väitöstyössään tutkinut lykopeenin vaikutuksia.

Eikä lasten suosikkia, ketsuppiakaan pidä väheksyä: siinä on tehokas lataus samaa hyvää tekevää ainetta.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa seurattiin lykopeenipitoisuuksia veressä. Niillä joilla pitoisuus oli korkein, riski sairastua syöpään oli 45 prosenttia pienempi kuin niillä, joilla pitoisuudet olivat pienimmät.

Lue lisää:

Vitamiineja vähällä vaivalla

  • Lykopeeni kestää hyvin kuumennusta ja säilyy ruuanvalmistuksessa.
  • Lykopeenia ei muodostu sille liian korkeissa (29–32°C) tai liian matalissa (16°C) lämpötiloissa.
  • Tomaatit pitäisi säilyttää yli 13 asteen lämmössä. Tätä viileämmässä niiden rakenne vetistyy ja maku heikkenee.
  • Huoneenlämmössä tomaatit säilyvät noin viikon.