Saako yli viisikymppinen syödä mitään, jos aikoo pitää vyötärön? Jotain kai kuitenkin pitäisi, jotta lihakset ja luusto säilyvät.

Kun ikää alkaa olla 50 tai enemmän, täytyy syömisiään vahtia aiempaa tarkemmin. Näinhän me ajattelemme, mutta onko siinä perää, ravitsemusterapeutti Ulla Kärkkäinen?

– Yhtä mallia keski-ikäisen syömiseen ei ole. Useimmilla ei ole tarvetta ruokailun vahtimiseen tai rajoittamiseen, Kärkkäinen toteaa. Itselle sopiva ruokavalio löytyy kokeilemalla.

– Se, mikä sopii työkaverille tai bloggaajalle, ei ehkä ole sinun juttusi. Eikä mitään superfoodeja tarvita. Tavallisella perusruoalla pärjää. Kun syö monipuolisesti, saa kaiken tarvitsemansa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Hanki lihakset, saat pelivaraa

Vaihdevuodet toki vaikuttavat naisilla aineenvaihduntaan, mutta mitään kaikille samanlaista hidastumista ei tapahdu – toisin kuin luullaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asiaan vaikuttaa muun muassa se, kuinka paljon liikkuu ja paljonko on lihasta.

Lihasmassa pienenee 50 vuotta täyttäneillä keskimäärin prosentin vuodessa, ja kehitys on alkanut jo useita vuosia aiemmin.

Alaspäin osoittavan käyrän saa kuitenkin käännettyä harrastamalla aktiivisesti liikuntaa. Se kannattaa, sillä lihakset kuluttavat energiaa paremmin kuin rasvakudos.

Ikuinen laihduttaja on pulassa

Oma erityisryhmänsä ovat ikuiset laihduttajat, jotka ovat elämänsä aikana pudottaneet oman painonsa verran kiloja tai jopa enemmän. Heidän kehonkoostumuksensa on muuttunut eikä aineenvaihdunta toimi niin hyvin kuin se voisi.

Keho reagoi pieneneviin ruoka-annoksiin hidastamalla aineenvaihduntaa.

– Kun dieetti päättyy, keho ottaa energiaa hanakasti talteen varustautuen siihen, ettei ruokaa ehkä ensi viikolla taas saakaan riittävästi. Näin rasvakudoksen osuus kasvaa ja aineenvaihdunta kärsii.

Hylkää kiellot, syö tarpeeksi

Ravitsemusterapeutin kokemuksen mukaan monet keski-ikäiset naiset syövät todellisuudessa liian vähän.

Kapeamman vyötärön toivossa kitkutellaan pienillä annoksilla ja vähennetään aterioiden määrää.

Kiellettyjen ruoka-aineiden lista tuntuu joillakin vain pitenevän.

Tässä mennään vikaan:

Se mikä on kielletty, alkaa houkutella entistä enemmän.

Jatkuva syömisten vahtiminen lisää stressiä, vaikka ruoan pitäisi olla iloinen asia.

– Neuvoni on unohtaa laihdutuskuurit kokonaan ja uskaltaa syödä riittävästi ja säännöllisesti tavallista ruokaa. Vyötärökin alkaa kaventua, kun perusasiat ovat kunnossa.

Yhden päivän tai viikonkaan ruokavalinnoilla ei ole terveydelle suurta merkitystä.

– Ei ole kovin paha, jos joku päivä ei saavuta viiden kourallisen vihannestavoitetta tai viikkoon ei tullutkaan kahta kala-ateriaa. Kokonaisuus pitkällä aikavälillä ratkaisee.

Asiantuntija: Ulla Kärkkäinen, ravitsemusterapeutti, FT, psykoterapiakoulutuksessa, BITE -haarukassa hyvinvointi.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Kasasen kootut

Kyllä saa syödä mahan täydeltä : )
"Ruokailo" on HK:n konsepti. Terveyttä ja pitkää ikää toivovan on hyvä kahmia ensin kaikista kokokasvisruokavalioryhmistä jotain, ja halutessaan sitten muuta lisäksi. Eikä maksa paljon. Ei-kaupallisella Kasasen kootut YouTube -kanavallani Ruoka olkoon lääkkeesi -luentosarjassa tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla