Ei savukkeista tai nuuskasta haittaa ole, jos niitä käyttää vain satunnaisesti juhlissa – vai onko sittenkin?

Väittämiin tupakanpoltosta vastaa terveydenhuollon erikoislääkäri, dosentti Kristiina Patja.

1. Tupakointi ja nuuskaaminen on vaaratonta, jos kyseessä on satunnainen viihdekäyttö.

Tarua. Tupakkatuotteille ei ole turvarajaa, kaikki käyttö vahingoittaa elimistöä.

2. Yhtäaikainen tupakointi ja alkoholinkäyttö on erityisen haitallista.

Totta. Alkoholi ja tupakka lisäävät molemmat akuutin sydäninfarktin ja aivoinfarktin vaaraa osin samoilla mekanismeilla: verenpaine ja sydämen syke nousevat. Ne ovat siis yhdessä käytettyinä vielä haitallisempia kuin erikseen käytettyinä, varsinkin jos alkoholin käyttö on runsasta. Alkoholi hajoaa elimistössä muun muassa asetaldehydiksi, joka on syöpävaarallinen aine, kuten tupakan monet kemikaalit. Eläinkokeissa nikotiinille nuorena altistuneet eläimet ovat tulleet nopeammin alkoholista riippuvaisiksi kuin altistumattomat.

3.  Piipputupakka ja sikarit ovat luomutuotteita savukkeisiin verrattuna.

Tarua. Tupakkakasvin viljely vaatii paljon kasvinsuojelumyrkkyjä ja kuivatus polttopuuta. Se tuskin on mitään luomukamaa. Terveyshaitatkin ovat samanlaiset kuin teollisilla savukkeilla.

4. Kevytsavukkeet ovat yhtä vaarallisia kuin muutkin.

Tarua. Ne ovat jopa haitallisempia. Kun nikotiinipitoisuus on pienempi, tupakoiva kompensoi sitä hengittämällä syvempään ja tupakoimalla tiheämmin.

5. Tupakanpolton ja nuuskan käytön voi kuka tahansa lopettaa, kun vain tosissaan päättää niin.

Totta. Tahtoa tarvitaan, sillä tupakkariippuvuuteen liittyy fyysinen riippuvuus varsinkin nikotiiniin. Psykologinen riippuvuus ja tottumus sekä tilanteisiin liittyvä tapatupakointi koukuttavat myös. Kun lopettaa, vastusta tulee elimistöstä, mieliteoista ja ympäristöstä. Vahva tahto, hyvät neuvot ja sitkeys palkitaan, vaikkei lopettaminen helppoa olekaan. Onnistunut tupakoinnin lopettaja on yrittänyt vakavasti lopettamista keskimäärin 3–4 kertaa. Repsahduksesta kannattaa ottaa opiksi ja yrittää uudelleen.

6. Nuuskaan syntyy riippuvuus helpommin kuin savukkeisiin.

Totta. Nuuskaa pidetään suussa pitempiä aikoja kuin savukkeita, jolloin nikotiiniannos on 3–4 kertaa suurempi ja elimistön nikotiinipitoisuus pysyy korkeampana pidempään kuin savukkeita polttavan. Nuuska todennäköisesti synnyttää nopeammin fyysisen riippuvuuden kuin savukkeet.

7. Tupakka ja nuuska rentouttavat.

Totta ja tarua. Tupakoimaton saa nikotiinista pahoinvointia ja päänsärkyä. Sen sijaan nikotiiniriippuvaisen vieroitusoireet, kuten ärtymys ja keskittymiskyvyn heikkeneminen, helpottuvat tupakoidessa. Todellisuudessa tupakan nikotiini kiihdyttää keskushermostoa ja kuluttaa monia stressiä lievittäviä välittäjäaineita. Tupakointi on yksi kroonisen stressin riskitekijöistä.

8. Nikotiinikorvaushoidot ovat arveluttavia, koska niistäkin elimistöön tulee nikotiinia.

Tarua. Jos korvaushoitoa käytetään vieroitusoireiden ehkäisemiseen, se on haitattomampi kuin savukkeet tai nuuska, joissa on nikotiinin lisäksi tuhansia muita haitallisia aineita.

9. Jos lopettaa tupakoinnin, tilalle tulee helposti jokin muu riippuvuus.

Tarua. Tupakoinnin lopettaneella ei ole keskimäärin sen suurempaa riskiä muuhun riippuvuuteen kuin sellaisella, joka ei ole koskaan aloittanutkaan.

10. Tupakoinnin aiheuttamat haitat poistuvat lopettamisen jälkeen.

Totta. Aika korjaa elimistön vaurioita. Keuhkot alkavat heti puhdistua, mistä on merkkinä lisääntynyt limannousu. Sydämen taakka vähenee ja infarktiriski puolittuu vuodessa. Keuhkosyövän vaara puolittuu 10 vuodessa lopettamisen jälkeen. Keuhkoahtauma ei palaudu, mutta sen oireet helpottuvat.

 

Tupakoinnin lopettaminen ei lihota, mutta makeanhimo on yksi riippuvuuden vieroitusoireista. Kaikki maistuu paremmalta kun ei polta, sillä tupakointi vie makuaistin. Tupakansavu lamauttaa nenänpohjassa olevat aistisolut ja makuaisti heikkenee. Makuaisti palautuu päivissä tupakoinnin loppumisesta.

10 syytä lopettaa juhlatupakointi

1. Eläminen kannattaa lopettaa,koska se johtaa 100% kuolemaan 2. Tanssiminen kannatta lopettaa, koska se saattaa johtaa varvasmurtumiin. 3. syöminen kannattaa lopettaa, koska se saattaa aiheuttaa suolistokaasuja, ja johtaa ilmaston tuhoutumiseen. 4. sosiaalinen kanssakäynti ihmisten kanssa, kannattaa lopettaa, koska se saattaa johtaa erimielisyyksiin, ja aiheuttaa ristiriitaisia tilanteita, väkivaltaa, yms.
Lue kommentti