Musiikki on parhaimmillaan ihmelääke, joka hoitaa niin verenpainetta kuin muistiakin. Kokeile omaa musiikkiterapiaistuntoa.

Levottomuutta, stressiä ja jopa kipua voi lievittää musiikilla. Rauhallinen musiikki laskee verenpainetta ja syventää hengitystä. Itsensä voi myös opettaa nukahtamaan musiikkiin.

Rentouttavana ja rauhoittavana pidetään musiikkia, joka on äänenväreiltään tyyntä ja jonka tempo mukailee leposykettä eli 60 sykettä minuutissa. Sellaista on usein sanoittamaton ja vähän elementtejä sisältävä klassinen musiikki.

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan klassinen musiikki vähentää koirankin stressiä.

Rentoutusmusiikkiin yhdistetään usein luonnon ääniä, kuten linnunlaulua, metsän huminaa ja veden solinaa. Musiikkiterapiassa musiikkiin voidaan yhdistää matalataajuista vibraatiota, joka rentouttaa ja lievittää lihasjännitystä ja kipuja. Musiikin rauhoittavaa voimaa voi verrata joogamantroihin, meditaatioon ja rukoiluun. Ne kaikki auttavat olemaan läsnä ja keskittymään.

Muistoihin kiinni

Musiikki on tehokas itsetutkiskelun väline, sillä se aktivoi tunnemuistia. Musiikin avulla voi päästä käsiksi esimerkiksi menneisyyden traumaattisiin tapahtumiin, jotka muuten jäisivät mielen ulottumattomiin. Musiikin voimin voi matkustaa myös unelmiinsa. Keskittyneen musiikin kuuntelun vaikutuksia on verrattu uneen.

Masennus musiikiksi

Musiikkiterapeutit ovat yhtä mieltä siitä, että musiikkiharrastus on pelastanut monia. Terapeuttinen vaikutus on suurimmillaan, kun musiikkia tehdään itse. Improvisointia korostava musiikkiterapia on vähentänyt esimerkiksi masennusoireita.

Laulamisessa ja soittamisessa on luovaa ilmaisuvoimaa, jossa yhdistyvät tunteet, äly ja liike. Nekin, jotka eivät osaa, jaksa tai halua puhua psykoterapiassa, saattavat pystyä purkamaan pahaa oloa soittamalla.

Lisää vauhtia

Musiikki seurustelee sydämen sykkeen kanssa, joten kappaletta vaihtamalla voi säädellä vireystasoaan. Rauhallinen musiikki nukuttaa mutta nopeatempoinen kiihdyttää paitsi mieltä, myös verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Siksi siivousta tahdittavat paremmin kiihkeät rytmit eikä lenkkipolulle tai kuntosalille kannata lähteä balladeja kuuntelemaan.

Kokeile omaa musiikkiterapiaistuntoa

  1. Valitse musiikkia, jossa ei ole sanoja.
  2. Sulje silmät ja keskity kuuntelemaan noin 20 minuutiksi.
  3. Kirjoita ylös muistot ja tunteet, joita musiikki sinussa herätti. Voit myös piirtää tai maalata musiikin tahdissa.

    Asiantuntija Jaakko Erkkilä musiikkiterapian professori, Jyväskylän yliopisto

    Lue lisää
    Musiikki tehoaa kuin lääke
    5 x lisää mielenrauhaa